درخواست پرستار | مشاوره رایگان

بیماری سل در سالمندان

آشنایی با یماری سل در دوران سالمندی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    تا چه حد با بیماری سل در سالمندان آشنایی دارید؟ آیا انواع این بیماری را می‌شناسید و می‌دانید که پرستار سالمند مبتلا به سل چه نکات ویژه‌ای دارد؟ در ادامه این نوشته از سفیر آرامش با ما همراه باشید. واقعیت این است که با ارتقا سطح بهداشت عمومی، بیماری سل کمتر سلامت جوانان را درگیر می‌کند و اغلب در بین سالمندان شیوع پیدا کرده است. پس بسیار مهم است که خانواده‌ها با اقدامات مهمی از جمله استخدام پرستار بیشتر مراقب سلامت سالمندان خود باشند و ایشان را در برابر مشکلات خاص اینچنینی حفاظت کنند.

    اگر می‌خواهید مراقبت از سالمند خود را به فردی بسپارید که از هر لحاظ محافظ سلامت روح و جسم ایشان باشد و از بروز بیماری سل جلوگیری به عمل آورد، در ادامه با ما همراه باشید. در مجموعه بزرگ و خوش سابقه سفیر آرامش جمعی از حرفه‌ای‌ترین نیروها را گرد آورده‌ایم که با بیماری سل در سالمندان به‌خوبی آشنا هستند و در کنترل انواع آن می‌توانند مفید و موثر واقع شوند.

    بیماری سل چیست؟

    بیماری سل نوعی بیماری عفونی است که منشا باکتریایی دارد و در دو نوع ریوی و خارج ریوی می‌تواند ریه و سایر اندام‌های فرد را درگیر سازد. این بیماری به‌طور سالانه افراد زیادی را مبتلا می‌کند و متاسفانه بخش قابل توجهی از این مبتلایان جان خود را از دست می‌دهند.

    بیشتر بخوانید: وظایف پرستار خصوصی سالمند برای مراقبت از سالمند در منزل

    با انواع بیماری سل آشنا شوید

    بیماری سل برحسب اندام هدف خود، به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شود. بیماری که در آن باکتری‌های ایجاد‌کننده سل ریه‌ها را درگیر می‌کنند، به سل ریوی معروف است و به نوعی از بیماری سل که باکتری‌ها اندام‌هایی غیر از ریه را درگیر می‌کنند، سل خارج ریوی می‌گویند که در آن اندام‌هایی از جمله غدد لنفاوی، مغز و استخوان امکان درگیر شدن دارند.

    انواع بیماری های سل در سالمندان
    سل در سالمندان به دو دسته سل فعال و غیر فعال تقسیم بندی می شوند.

    سل فعال و غیر فعال

    بیماری سل در اکثر افراد به طور خفیف و پنهان می ‌باشد زیرا در صورت تقویت گلبول های سفید، به خصوص افراد جوان امکان مقابله با میکروب را دارند، زیرا میکروب توانایی آسیب رساندن به ریه یا سایر اعضای بدن ندارد، اما در برخی موارد مخصوصاً در سالمندان می تواند مشکلات جدی را به همراه داشته باشد، به این معنا که بیماری سل توانایی پنهان ماندن در بدن افراد را تا سالها دارد، در اصل با توجه به توانایی فردی افراد در مقابله با بیماری، علائم این بیماری نمایان می شوند.

    افراد مبتلا به سل غیرفعال علائمی نداشته و حتی مصری نیز نمی باشد، اما به معنای خطرناک نبودن نیست در مواقعی که سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف شود، امکان فعال شدن بیماری وجود داشته و حتی این باکتری تا پایان زندگی فرد جهت فعال شدن در بدن باقی میماند.

    بیماری سل در سالمندان

    بیماری سل می‌تواند تا سال‌های سال در بدن فرد بماند؛ بدون اینکه علائمی از خود نشان دهد و یا اینکه به سایر افراد سرایت کند. البته این غیرفعال بودن به‌معنای خطرناک نبودن سل نیست؛ بلکه بیماری در هر زمان که سازوکار محافظتی ضعیف شود، امکان فعال شدن دارد و سلامت فرد را تهدید می‌کند.

    پرستاری از سالمند مبتلا به سل
    سل برای سلامت سالمندان می تواند تهدیدکننده باشد.

    البته در بدن جوانان این بیماری در اغلب موارد خفیف است و سیستم ایمنی نمی‌گذارد باکتری برای سلامت ایشان چندان تهدیدکننده باشد. گلبول‌های سفید خصوصا در بدن فرد جوان و دارای سیستم ایمنی قوی، قدرت بالایی دارند و مانع از درگیر شدن ریه و ارگان‌های خارج ریه می‌شوند.

    پرستاری از بیمار سالمند مبتلا به سل

    در اولین گام پرستار سالمند مبتلا به سل، باید شرایطی ایزوله را فراهم کند. شرایط استریل و ضدعفونی‌ کردن مداوم محیط لازمه محافظت از جان بیمار، همراه بیمار و پرستار است. همچنین هم پرستار و هم همراهان، باید در مواجهه با بیمار از ماسک و دستکش استفاده کنند تا به این بیماری خطرناک مبتلا نشوند. درواقع فرد بیمار باید در یک اتاق جداگانه و فضایی دور از خانواده نگهداری شود تا بیماری خود را به سایر افراد نیز منتقل نکند و در دوره درمان که حدود ۶ ماه است، در محیطی ایزوله به سر ببرد.

    از طرفی پرستار موظف است تا با تغذیه خاصی که برای بیمار فراهم می‌کند، به تسریع روند درمان وی کمک کند. شیر، پرتقال، آناناس و  موز از مواد غذایی مفید و موثر هستند که فرآیند بهبود را سرعت می‌بخشند. البته توجه کنید که با مصرف دارو پس از خوردن مواد غذایی، چندان جذبی صورت نمی‌گیرد و در این مواقع خوردن دارو، کارایی خود را ندارد‌. پرستار وظیفه دارد در زمان مناسب مصرف داروها را یادآوری کند و بر مصرف دقیق آن‌ها نظارت داشته باشد.

    انتقال سل از سالمند به پرستار

    سل ریوی از طریق تماس با فرد آلوده، تنفس، عطسه و سرفه وی می‌تواند از فردی به فرد یا افراد دیگر منتقل شود. این بیماری زمانی که ارگان‌های  تنفسی و سیستم ریوی را درگیر می‌کند، امکان سرایت دارد. پرستار موظف است با جداسازی فضای نگهداری از سالمند و استفاده از ماسک و دستکش، از سلامت خود و دیگر همراهان محافظت کند. البته همانطور که پیش‌تر ذکر شد، اغلب جوانان تنها به‌صورت خفیف و غیرفعال به سل مبتلا می‌شوند و ممکن است درصورت ابتلا نیز علائمی را مشاهده نکنند.

    استخدام پرستار سالمند در سفیر آرامش

    در طول این مطلب با انواع بیماری سل و ابتلا به آن در سالمندان آشنا شدیم. برای نگهداری از سالمند مبتلا به سل ابتدا باید محیطی ایزوله و جدای از دیگر اعضای خانواده را فراهم کنید و سپس برای استخدام پرستار، به سراغ مرکزی معتبر و حرفه‌ای بروید‌. مرکز پرستاری سفیر آرامش یکی از معتبرترین و خوش‌سابقه‌ترین مراکز پرستاری در ایران است که تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت می‌کند و دارای مجوزهای رسمی است.

    این مرکز پرستارانی متخصص و باتجربه را در خود جای داده که اولویت کار خود را سلامت بیمار و رضایت خانواده درنظر می‌گیرند و از هیچ تلاشی برای بهبود حال فرد دریغ نمی‌دارند. برای استخدام پرستار سالمند در منزل کافیست با کارشناسان ما در سفیر آرامش تماس حاصل فرمایید و از قابلیت مشاوره رایگان بهره ببرید‌.

    سوالات متداول

    کدام نوع بیماری سل نیاز به مراقبت پرستار دارد؟

    بیماری سل زمانی که فعال می‌شود علائم خود را بروز می‌دهد و امکان سرایت پیدا می‌کند. بنابراین هنگامی که بیماری سل به‌صورت ریوی و یا خارج ریوی بدن فرد را درگیر کرد، باید اقدام به استخدام پرستار نمایید.

    پرستار سالمند مبتلا به سل چه وظایفی دارد؟

    پرستار سالمند مبتلا به سل نه تنها باید کیفیت زندگی سالمند را در ابعاد روحی و جسمی بهبود دهد، بلکه باید از لحاظ دارویی و غذایی نیز مراقب‌ زندگی سالمند باشد تا زودتر روند درمان را طی کند. همچنین فراهم کردن محیط ایزوله برای نگهداری از سالمند مبتلا به سل، از دیگر وظایف پرستار با همکاری همراهان بیمار است.

    بیماری سل در سالمندان به چند صورت بروز پیدا می‌کند؟

    بیماری سل نوعی بیماری عفونی با منشا باکتریایی است که می‌تواند با درگیر کردن ریه، فرد را مبتلا به سل ریوی کند و همچنین می‌تواند با درگیر ساختن دیگر اندام‌ها، سل خارج ریوی را منجر شود.

    آیا بیماری سل در سالمندان می‌تواند به پرستار سرایت کند؟

    بله؛ بیماری سل ریوی در سالمندان قابل سرایت است. این بیماری از طریق تماس با فرد آلوده، و عطسه و سرفه و تنفس وی ممکن است به سایر افراد نیز منتقل شود و به‌صورت فعال یا غیرفعال ایشان را درگیر خود سازد.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان