درخواست پرستار | مشاوره رایگان

 بیماری های شایع سالمندان را بشناسیم

 بیماری های شایع سالمندان را بشناسیم

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    همه افراد با گذشت زمان دچار چین و چروک، موهای سفید و فراموش کردن محل پارک ماشین خواهند شد، که این بخشی از چالش افراد سالمند و بیماری های شایع سالمندان  محسوب می شود. اما یک امر با اهمیت حفظ سلامتی آنان است. امروزه ۱۲ درصد از جمعیت جهان را سالمندان تشکیل داده اند که تا سال ۲۰۵۰ به ۲۲ درصد خواهد رسید. ما در این مقاله قصد داریم شما را با بیماری های شایع سالمندان آشنا کنیم، تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

    بیماری های شایع سالمندان

    طی تحقیقات انجام شده ثابت شده است که حدود ۹۹ درصد از سالمندان حداقل دارای یک بیماری مزمن و ۷۷ درصد از آن ها حداقل به دو بیماری مبتلا می باشند. سکته مغزی، بیماری های قلبی، دیابت و سرطان بیماری ‌های مزمنی هستند که هزینه زیادی دارند و نگهداری از سالمند دشوار است و نیاز به پرستاری از سالمند است. این بیماری ها سالانه سبب مرگ و میر دو سوم مردم جهان خواهند شد در ادامه برخی از بیماری ‌های شایع در بین سالمندان ذکر شده است:

    بیماری های شایع سالمندان
    افراد سالمند در اثر ابتلا به برخی از بیماری های شایع سالمندان دچار آسیب جسمی می شوند.

    آلزایمر

    یکی از بیماری های شایع در بین سالمندان که روی توانایی سالمند در فکر کردن، یادگیری و یاد آوری تاثیر خواهد گذاشت، آلزایمر نام دارد. این بیماری باعث زوال عقل می گردد، شرایط و بیماری‌ هایی مانند افسردگی، مصرف مواد مخدر، دیابت، فشار خون بالا، سیگار کشیدن و ایدز خطر ابتلا به آلزایمر را بالا خواهد برد. متاسفانه این بیماری هیچ درمانی ندارد، پزشکان تنها با یک برنامه داروی آن را مدیریت خواهند کرد.

    سلامت روان

    یکی از اختلالات روانی شایع بین سالمندان و بیماری های شایع سالمندان افسردگی است، متاسفانه این بیماری معمولاً تشخیص داده نخواهد شد یکی از عارضه های بیماری روانی، افسردگی است که با تشخیص به موقع و مدیریت بهبود می ‌یابد. همچنین با شیوه درست زندگی و بهبود شرایط زندگی سالم می توان به درمان این بیماری کمک کرد.

    کنترل مثانه و یبوست

    کنترل مثانه و یبوست یکی دیگر از بیماری های شایع در میان سالمندان است که بر کیفیت زندگی آن ها تاثیر خواهد گذاشت. این بیماری ممکن است در اثر مشکلات قبلی ایجاد شود، مانند غذا نخوردن، رژیم غذایی نامتعادل، بیماری های مزمن.که باعث ایجاد بیماری های شایع سالمندان است ، پیشنهاد می کنیم یک رژیم غذایی سالم داشته باشید و ورزش را در برنامه خود جای دهید.

    بهداشت دهان و درمان

    یکی از مهم ترین موضوعات در بیماری های شایع سالمندان بهداشت دهان و دندان است که معمولاً توجهی به آن ندارند. به طور معمول ۲۵ درصد از افراد که سن آن ها بیشتر از ۶۵ است دندان های طبیعی ندارند. خشکی دهان و سرطان، بیماری لثه از مشکلات دهان و دندان محسوب می شوند که می ‌توان با معاینات منظم این مشکل احتمالی را به عقب انداخت.

    اختلالات حسی

    اختلالات حسی نیز از بیماری های شایع سالمندان است که از هر شش نفر یک نفر دچار مشکل بینایی و از هر چهار نفر یک نفر به مشکل شنوایی مبتلا خواهد شد. شایان ذکر است که هر دوی این بیماری توسط عینک و سمعک برطرف می گردد امروزه با تکنولوژی های جدید کیفیت سمعک افزایش یافته که موجب بهبودی شنوایی خواهد شد.

    بیشتر بخوانید: بیماری زونا در سالمندان چیست؟

    سوء تغذیه

    در افراد بالای ۶۵ سال سوء تغذیه تشخیص داده نخواهد شد که ممکن است منجر به مشکلاتی مانند ضعف سیستم ایمنی و ضعف ماهیچه ها گردد. افسردگی، زوال عقل، کاهش تماس اجتماعی، مصرف الکل، محدودیت در رژیم غذایی و درآمد ناکافی از دلایل سوء تغذیه محسوب خواهند شد.  سالمندان با مصرف میوه و سبزیجات، کاهش مصرف نمک و چربی می توانند مشکلات تغذیه خود را درمان کنند.

    آسیب جسمی

    افراد سالمند در اثر ابتلا به برخی از بیماری های شایع سالمندان دچار آسیب جسمی می شوند. همان طور که می دانید افزایش سن سبب کوچک شدن استخوان، انعطاف پذیری عضلات و از بین رفتن قدرت خواهد شد.  سالمندان دچار کوفتگی، از دست دادن تعادل و شکستگی استخوان خواهند شد از بیماری شایع در میان سالمندان پوکی استخوان و آرتروز است، که باعث ضعف و سقوط آن ها خواهد شد.

    نتیجه گیری

    همان طور که متوجه شدید به مرور زمان و با افزایش سن سالمندان دچار برخی بیماری ‌های شایع می شوند. که می توان با روش های صحیح آن را مدیریت کرد. رژیم  غذایی مناسب، بهبود روش زندگی و ورزش کردن می توان خطر ابتلا به بیماری‌ های شایع را کاهش داد سالمندان حساس ترین عضو های خانواده هستند که باید به آن ها توجه ویژه ای داشت.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    2 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان