درخواست پرستار | مشاوره رایگان

علائم و درمان پوکی استخوان در سالمندان

علائم و درمان پوکی استخوان در سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    علائم و درمان پوکی استخوان در سالمندان چگونه است؟ پوکی استخوان چیست؟ یکی از انواع بیماری های شایع که اکثر افراد بالای ۶۰ سال را درگیر می کند، پوکی استخوان است. این بیماری علائم خاصی ندارد، بنابراین تشخیص آن دشوار خواهد بود، باید از بیماران مبتلا به پوکی استخوان مراقبت کرد تا در امنیت و راحتی بتوانند زندگی کنند. لازم به ذکر است که زنان بیش از مردان تحت تاثیر این بیماری قرار خواهند گرفت، هیچ علائم هشدار دهنده ای ندارد. اولین نشانه آن این است که فرد سالخورده در اثر زمین خوردن ساده، استخوانش به راحتی شکسته می شود.

    علائم و درمان پوکی استخوان در سالمندان

    پوکی استخوان به معنی از بین رفتن بخشی از ماده تشکیل دهنده استخوان ها است. هنگامی که تراکم استخوان ها با گذشت زمان کاهش پیدا کند آن ها در برابر شکستگی و ترک خوردن آسیب پذیر خواهند شد.

    به طور معمول پوکی استخوان در افراد سالمند رخ خواهد داد اما باید گفته شود که احتمال بروز این بیماری در تمام گروه های سنی وجود دارد. همه آقایان و بانوان زمانی که پا به سن بگذارند در معرض خطر بروز این بیماری، به شدت های گوناگون خواهند بود. مخصوصا خانم ها که خطر ابتلا به پوکی استخوان در سنین بالاتر، بیشتر از آقایان خواهد بود، در تحقیقات به دست آمده ثابت شده است که پوکی استخوان معمولاً تا زمانی که یک شکستگی استخوان رخ ندهد علائم کلینیکی دقیقی در بیمار نخواهد داشت.

    شاید برایتان جالب باشد که بدانید در حدود دو سوم از شکستگی های موثر از پوکی استخوان در ستون فقرات درد ندارد. درد پوکی استخوان به طور معمول یک درد تیز مبهم یا آزار دهنده است. که هنگام حرکت دادن اندام ها این درد افزایش خواهد یافت. در برخی موارد امکان دارد درد شکستگی مهره های کمر به شکم وارد شود.

    پوکی استخوان در سالمندان
    پوکی استخوان به معنی از بین رفتن بخشی از ماده تشکیل دهنده استخوان ها است.

    تاثیرات پوکی استخوان در سالمندان

    پوکی استخوان موجب ضعیف و شکننده شدن استخوان ها می گردد و زمانی که فرد به طور ساده زمین بخورد دچار شکستگی استخوان می شود به طور معمول شکستگی های پوکی استخوان در مچ دست، ستون مهره ها یا استخوان های لگن رخ می دهد استخوان یک بافت زنده است که به طور مداوم ساختار آن تجزیه و جایگزین می گردد، زمانی پوکی استخوان رخ می ‌دهد که سرعت از دست دادن بافت های قدیمی نسبت به سرعت تولید استخوان جدید افزایش می یابد. با مصرف داروهای مناسب، دارا بودن رژیم غذایی سالم و مقوی و انجام ورزش های هوازی برای تقویت اندام های تحمل کننده وزن بدن سبب پیشگیری از پوکی استخوان و تقویت استخوان های ضعیف شده می گردد.

    علائم پوکی استخوان در سالمندان چیست؟

    همان طور که در مطالب بالا  درمورد پوکی استخوان در سالمندان گفته شد، پوکی استخوان هیچ علائمی نخواهد داشت. اما با مشاهده برخی موارد می توان با انجام آزمایش ها به این بیماری پی برد. علائمی مانند ضعیف شدن استخوان های پشت، کمر درد شدید، ستون فقرات خم شده، از دست دادن قد سالمند

    عوامل ابتلا به پوکی استخوان در سالمندان

    برخی از عوامل خطر ساز وجود دارد. که موجب افزایش احتمال بروز استخوان در افراد خواهند شد، که در ادامه بیان شده ‌اند: کمبود وزن یا اضافه وزن بیش از اندازه، مصرف بیش از اندازه الکل، کشیدن سیگار، نداشتن ورزش، تحمل وزن مثل پیاده روی رقص یا ایروبیک، کمبود ویتامین و مواد معدنی، رژیم غذایی نامناسب، سابقه خانوادگی

    درمان پوکی استخوان

    همان طور که مستحضر هستید پیشگیری بهتر از درمان است .پس باید قبل از اینکه به این بیماری مبتلا شد. با روش ‌های مناسب با کمک پرستار سالمند  از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد. اما برخی مواقع به طور ناگهانی به بیماری مبتلا خواهیم شد. که می توان با چند روش به درمان آن پرداخت که در ادامه مطالب روش درمان پوکی استخوان در سالمندان ذکر شده است:

    ورزش

    تغذیه مناسب

    دارو

    دارو گیاهی

    تغییر سبک زندگی

    پیشنهاد مقاله : جلوگیری از شکستگی لگن در سالمندان و روش های مراقبت از آن ها

    نتیجه گیری

    همانطور که در مطالب بالا از مقاله سفیر آرامش اشاره کردیم متوجه شدید بیماری پوکی استخوان یک بیماری شایع است که بیشترین مبتلایان بانوان هستند. این بیماری علائم خاصی نخواهد داشت اما می ‌توان با انجام چند آزمایش ساده به آن پی برد. در مطالب بالا با عوامل بروز بیماری پوکی استخوان در سالمندان آشنا شدید و دانستید که با چه روش هایی می توان این بیماری را درمان کرد.

    ما در این مقاله سعی کردیم در مورد علائم و درمان پوکی استخوان در سالمندان برای شما اطلاعات لازم را گردآوری کنیم. امیدواریم مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان