درخواست پرستار | مشاوره رایگان

سالم ترین روش های تغذیه در هنگام بیماری

تغذیه سالم

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    تغذیه از مواد غذایی سالم در هنگام بیماری باعث تسریع در روند بهبودی بیماری می شود و بر سلامت کل بدن اثرات مطلوبی دارد.

    هر چند که تهیه وعده های غذایی سالم درست زمانی که احساس کسالت و بیماری دارید چندان آسان نیست، به خصوص اگر دچار یک بیماری جدی یا مزمن شده باشید .

    ممکن است در هنگام بیماری آنقدر خسته باشید که نتوانید برای خودتان غذا درست کنید. داروها ممکن است طعم غذا را عجیب یا ناخوشایند کنند.

    همچنین زخم های دهان یا مشکلات بلع می تواند غذا خوردن را دشوار کند. یا حالت تهوع، که یک علامت رایج و یک عارضه جانبی رایج برخی داروها است، ممکن است غذا را به آخرین چیزی تبدیل کند که می خواهید به آن فکر کنید.

    تغذیه در بیماری
    سالم ترین روش های تغذیه در هنگام بیماری

    متخصصان بر این باورند که خوشبختانه، حتی زمانی که احساس خوبی ندارید، کارهای زیادی می‌توانید انجام دهید تا از یک تغذیه مناسب و مفید برخوردار شوید.

    در این مقاله به بررسی بهترین نوع تغذیه در هنگام بیماری های شایع پرداخته ایم :

    تغذیه در هنگام بی اشتهایی

    لازم است هنگامی که بی اشتها شده اید در طول روز بیشتر از زمانی که سالم هستید، وعده های غذایی کوچک بخورید.براساس نظر متخصصان تغذیه ما با چشمان خود غذا می خوریم.

    تغذیه در بی اشهایی
    سالم ترین روش های تغذیه در هنگام بیماری

    بنابراین اگر اشتهای زیادی نداشته باشید، نشستن سر میز غذاخوری در کنار سایر افراد خانواده می تواند باعث تحریک اشتهای شما شود. بهتر است در هنگام بروز بی اشتهایی  فهرستی از غذاهای راحتی که دوست دارید تهیه کنید و یک یا دو مورد را برای زمانی که میل به خوردن دارید تهیه کنید.

    همچنین میان وعده های مغذی مانند آجیل، تکه های هویج یا ماست را در دسترس داشته باشید تا در هنگام بروز گرسنگی از این مواد غذایی سالم استفاده نمایید.

    پیشنهاد مقاله : سندروم گیلن باره چیست؟ علائم، علل، تشخیص و درمان آن

    تغذیه در هنگام زخم ها و خشکی دهان یا مشکل در بلع

    در شرایط ابتلا به بیماری هایی که منجر به مشکلات در دهان می شوند بهتر است از غذاهایی که نیاز به جویدن زیاد دارند خودداری کنید. غذاهایی مانند گوشت و سبزیجات را پوره یا چرخ کنید تا خوردن آنها راحت تر شود.

    غذاهای مایع مانند سوپ و اسموتی نیز گزینه های خوبی هستند. غذاهای واقعی همیشه بهترین انتخاب هستند. اما اگر مشکلات جدی در خوردن و بلعیدن دارید، با پزشک خود در مورد جایگزینی غذای مایع صحبت کنید.

    برای خشکی دهان، آدامس جویدن یا مکیدن آب نبات های سفت مانند قطره لیمو را امتحان کنید که تولید بزاق را تحریک می کند.

    تغذیه در حالت تهوع
    سالم ترین روش های تغذیه در هنگام بیماری

    تغذیه در هنگام حالت تهوع

    غذاهای ملایم را انتخاب کنید. در طول روز بیشتر از زمانی که سالم هستید، وعده های غذایی کوچکتر بخورید.
    آهسته غذا بخورید آب نبات سفت، نعناع و زنجبیل ممکن است حالت تهوع را کاهش دهد. اگر حالت تهوع ادامه داشت، با پزشک خود صحبت کنید. یک داروی ضد تهوع ممکن است کمک کند.

    تغذیه در هنگام خستگی

    هنگامی که بیمار هستید، ممکن است برای تهیه یک وعده غذایی به شدت احساس خستگی یا کسالت داشته باشید. غذاهای آماده ای که می توانید به راحتی در مایکروویو قرار دهید، مانند لازانیا یخ زده یا پای گوشت قابلمه ای را در فریزر خود نگهداری کنید.م

    یان وعده های مغذی مانند آجیل، سبزیجات خرد شده، تخم مرغ آب پز، غلات کامل صبحانه یا ماست را در همیشه در دسترس داشته باشید. بزرگترین وعده غذایی خود را در زمانی بخورید که بیشترین انرژی را دارید.

    تغذیه در هنگام اسهال

    اسهال یک علامت شایع و از عوارض جانبی برخی داروها است. خوردن غذاهای نرم و ملایم و پرهیز از غذاهای چرب می تواند برای رفع این مشکل کمک کننده باشد.

    در هنگام ابتلا به اسهال مقدار زیادی آب یا مایعات سالم دیگر بنوشید، زیرا اسهال می تواند به سرعت آب بدن را کم کند. یکی از راه های جایگزینی الکترولیت ها نوشیدن یک نوشیدنی ورزشی رقیق شده با آب است.

    تغذیه در هنگام اسهال
    سالم ترین روش های تغذیه در هنگام بیماری

    تغذیه در هنگام یبوست

    داروهای ضد درد اپیوئیدی و برخی درمان های دیگر اغلب باعث یبوست می شوند. برای کمک به پیشگیری و درمان یبوست، غذاهای سرشار از فیبر مانند زردآلو، آلو، سس سیب و غلات صبحانه مصرف کنید.

    تحرک کافی و راه رفتن نیز می تواند به حرکت دستگاه گوارش شما کمک کند بنابراین برای ورزش در برنامه روزانه خود زمانی را در نظر بگیرید.

    تغذیه در هنگام کاهش وزن ناخواسته

    اگر برخلاف میل خود در حال کاهش وزن هستید ، اولویت اصلی شما دریافت کالری بیشتر است. به غذاهایی که دوست دارید مواد مغذی بیشتری اضافه کنید از جمله غذاهای پرکالری مانند میلک شیک و دسر.

    تا جایی که می توانید در طول روز تغذیه سالم داشته باشید و سعی کنید از غذاهای پرانرژی مانند آجیل، دانه ها، برش های پنیر و تخم مرغ آب پز در میان وعده ها استفاده نمایید.

    تغذیه در هنگام افزایش وزن ناخواسته

    برخی از داروهایی که می توانند باعث افزایش وزن ناخواسته شما شوند شامل موارد زیر هستند :

    • آلفا بلوکرها و بتا بلوکرها برای تنظیم فشار خون
    • داروهای ضد تشنج برای صرع یا سایر علائم عصبی
    • داروهای ضد افسردگی، برخی از آنها مانند Elavil، Endep، (amitriptyline)، Eskalith، Lithobid (لیتیوم کربنات) و Zyprexa (اولانزاپین)
    • انسولین
    • استروئیدها مانند پردنیزون برای آرتریت و شرایط مشابه

    تغذیه در هنگام افسردگی
    سالم ترین روش های تغذیه در هنگام بیماری

    لازم است در این شرایط با پزشک خود مشورت نمایید تا در صورت امکان نسبت به جایگزینی دارو های فوق با یک داروی کم عارضه اقدام نماید.

    همچنین برای بهبود وضعیت تغذیه خود و استفاده از یک رژیم کاهش وزن که به اندازه کافی به بدن شما مواد مغذی برساند با یک متخصص تغذیه مشورت نمایید.

    تغذیه در هنگام کمبود مواد مغذی

    اگر واقعاً در تهیه و تغذیه از یک رژیم غذایی متعادل مشکل دارید، ممکن است بهتر باشد که از یک مکمل ویتامین و مواد معدنی استفاده کنید .
    قبل از مصرف مکمل های غذایی با پزشک یا متخصص تغذیه صحبت کنید، به خصوص اگر داروهایی را برای یک بیماری جدی مصرف می کنید. برخی از مکمل ها می توانند بر اثربخشی داروها تأثیر بگذارند یا با آنها دچار تداخل شوند.

    مرکز پرستاری سفیر آرامش با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

    کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

     

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    3 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان