درخواست پرستار | مشاوره رایگان

روش های کاهش استرس و کنترل احساسات پرستار سالمند

کنترل احساسات پرستار سالمند

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    شغل پرستار سالمند یک حرفه عاطفی محسوب میشود.یکی از چالش‌های یک پرستار سالمند کنارآمدن با احساسات قوی است که به طور اجتناب ناپذیری وجود دارد. شغل یک پرستار سالمند استرس‌زا و خسته‌کننده است بنابراین طبیعی است که احساسات کنار گذاشته شود و بر روی وظایف مهم تمرکز شود. مخصوصا اگر احساساتی باشد که نخواهیم آنها را قبول کنیم. مشکل اینجاست که اگر یک پرستار سالمند با این احساسات کنار نیاید به طور جدی به سلامت او آسیب وارد میشود. ما به شما توضیح میدهیم که احساسات رایجی که یک پرستار سالمند با آن درگیر میشود چیست و 4 راهی که به یک پرستار سالمند کمک میکند تا احساساتس را کنترل کند و سلامتش را بهبود ببخشد را با شما به اشتراک می‌گذاریم.

    احساسات رایج شغل پرستار سالمند

    هنگام نگهداری از یک سالمند، بیشتر پرستاران سالمند احساسات قوی و متناقض دارند.بعضی از این احساسات شامل موارد زیر میشود:

    • عصبانیت از رفتار خسته‌کننده سالمند
    • عصبانیت از بیماری یا فرآیند پیری
    • عصبانیت از اینکه مجبور شده است تا مسئولیت های زیادی را تحمل کند.
    • احساس گناه پرستار سالمند به خاطر فکرها و احساسات خود (مثل آرزوی اینکه سالمند زودتر از دنیا بروند تا کمتر عذاب بکشند)
    • احساس اضطراب پرستار سالمند به خاطر اینکه نمی‌داند بعدا چه اتفاقی می‌افتد.
    • عصبانیت  از اینکه نمیتواند این اتفاق را متوقف کند.
    • ناامیدی از اینکه هیچ درمانی وجود ندارد تا آنها را به حالت قبل برگرداند.
    • ناراحتی از همه‌ی چیزهایی که هر دو از دست داده‌اید.
    • غم و اندوه اولیه،که به معنی این است که شما باید با غم از دست دادن سالمند خود قبل از اینکه واقعا از دنیا بروند کنار بیایید.

    پیشنهاد مقاله : ۱۱ روش برای کنترل استرس در بیماران

    4 راه برای کنارآمدن با احساسات قوی 

    یک پرستار سالمند 4 راه دارد که بتواند با احساسات قوی خود کنار بیاید که شامل موارد زیر می‌شود:

    1. چشم پوشی نکردن از احساسات خود
    2. قوی و ساکت نباشید
    3. نداشتن احساس گناه از احساسات خود
    4. داشتن یک خروجی قوی برای احساسات خود

    که در ادامه به بررسی اجمالی آن خواهیم پرداخت.

     1. از احساسات خود چشم‌پوشی نکنید

    چشم‌ پوشی کردن از عصبانیت ، ناراحتی و هر احساسات دیگری که یک پرستار سالمند با آن مواجه است فقط اوضاع را بدتر میکند.

    چشم‌پوشی نکردن احساسات پرستار سالمند
    شناسایی احساسات خود به عنوان یک پرستار سالمند کار راحتی نیست.

    دور کردن احساسات خود به عنوان یک پرستار سالمند میتواند سبب استرس بالا، عصبانیت ناگهانی( و احساس گناه بعد از آن)، ناامیدی، مشکلات در خواب و افسردگی شود. اذعان و شناسایی احساسات خود به عنوان یک پرستار سالمند ممکن است در ابتدا زیاد راحت نباشد، اما هرچه بیشتر احساسات خود را قبول کنید،کمتر احنمال دارد که دچار عوارض جانبی منفی برای سلامت خود شوید.

     2. هم قوی و هم ساکت نباشید

    شما به عنوان یک پرستار سالمند لازم نیست که تظاهر کنید که همه‌چیز خوب است. شما وسط یک موقعیت جدید و گاهی اوقات ترسناک که به معنای واقعی کلمه باعث تغییر زندگی شما میشود قرار دارید. اینکه به عنوان یک پرستار سالمند به خودتان اجازه ندهید که گریه کنید یا عصبانیت خود را نشان دهید و یا به کسی نگویید که خسته شده‌اید و نیاز به کمک دارید، باعث افزایش بسیار زیاد استرستان در موقعیتی که به اندازه کافی استرس‌زا است میشود. به جای اینکار ،به خودتان به عنوان یک پرستار سالمند اجازه دهید که احساساتتان را با خانواده و دوستان پشتیبان خود در میان بگذارید. راجع به مسائل خود با آنها صحبت کنید، بگویید چه احساسی دارید و به چه کمکی نیاز دارید. با اینکار خودتان را از استرس زیاد رها میکنید، دیگران بهتر شما را درک میکنند و میتوانید حمایتگر بهتری برای سالمند باشید.

    3. شغل پرستار سالمند از احساسات خود احساس گناه نداشته باشید

    هر احساسی که دارید با هر مراقب دیگری در هر جای دیگر دنیا مشترک است. به عنوان یک پرستار سالمند انتظارات غیر واقعی نداشته باشید و یا خودتان را سر احساسات منفی خود اذیت نکنید. این کار فقط باعث افزایش استرس و منفی‌گرایی میشود. مثلا ممکن است شما به عنوان یک نگهدار به خاطر آشفتگی و کثیفی که سالمند در پایان یک روز سخت کاری به وجود آورده عصبانی شوید، چون این به معنی ساعات اضافی برای تمیز کردن کثیفی‌ها محسوب میشود. عصبانی شدن یک پاسخ طبیعی در چنین موقعیت‌هایی میباشد و این به معنی این نیست که شما یک هیولای بی‌عاطفه هستید.

    4. یک خروجی برای احساسات قوی خود داشته باشید

    شما به عنوان یک مراقب نباید از بروز احساست قوی و منفی خود جلوگیری کنید اما شما همچنین نباید این احساسات را بر روی سالمند خالی کنید. این کار به بهبود شرایط کمکی نمیکند. به عنوان یک پرستار در موقعیت‌هایی که استرس دارید و یا خسته اید تا جایی که میتوانید آرام و مهربان باشید حتی اگر این به معنی این است که هیچ حرفی با سالمند نزنید. به محض این که از آن موقعیت و سالمند دور شدید یک خروجی امن برای عصبانیت، خستگی و ناراحتی و  خود پیدا کنید. داشتن یک خروجی مناسب به کاهش استرس و کم شدن شدت احساسات شما کمک میکند.

    پیشنهادات 

    برای بهبود سلامت خود بهتر است که این احساسات درهم را بشناسید و قبول کنید.به خودتان اجازه‌ی بروز احساسات و درمیان گذاشتن آن را با شخصی دیگر بدهید. این پیشنهادات زیر به شما کمک می‌کند تا احساسات بهتعری داشته باشید.

    • جیغ کشیدن روی بالش
    • مشت زدن یا پرت کردن بالش
    • تماس گرفتن یا پیام دادن به خانواده‌ی پشتیبان خود، دوست و یا یک شخص دیگر
    • گریه کردن
    • انجام کاری که نیاز به تلاش فیزیکی و یا تمرکز دارد (مثل تمیز کردن وان)

    کنارآمدن با این احساسات به جای چشم‌پوشی کردن از آنها به طور قابل ملاحظه‌ای باعث کاهش استرس و  بهبود توانایی شما برای مراقبت از خود می شود و به شما کمک می کند که واقع بین باشید و کمک لازم را دریافت کنید.

    کاهش احساسات پرستار سالمند در هنگام کار 

    در اینجا نکاتی را برای کاهش احساسات پرستار سالمند در هنگام کار ارائه کرده ایم.

    مراقب باید حدود و وظایف خود را به خوبی بداند

    دانستن وظایف، مسئولیت ها و همچنین توانایی و یا عدم توانایی انجام یک کار برای مراقب امری حیاتی است. یک نگهدار سالمند نمی تواند افکار یا عواطف یک سالمند را تغییر دهد، اما می تواند عواطف و تفکرات خود را کنترل کند. احساس گناه او می تواند وجود داشته باشد اما پرستار سالمند باید بتواند آن را کنترل کند.

    حد وظایف یک پرستار سالمند
    توانایی و یا عدم توانایی انجام یک کار برای مراقب سالمند امری حیاتی است.

    باید به یاد داشته باشد که ناراحتی هایی وجود دارند و او توانایی ایجاد تغییر در بعضی از آنها را ندارد. روانشناسان معتقدند که احساسات یک پرستار سالمند و یا هر شخص دیگر، ناشی از تفکرات، اعتقادات و تفاسیر او از اتفاقات پیرامونی است.

     احساسات پرستار سالمند نگرانی در مقابل اضطراب

    اضطراب برای پرستار سالمند معمولا در مواردی است که نمی تواند در آن مورد کاری را انجام دهد. اما نگرانی در مواردی است که می تواند توسط انجام کارها و یا صحبت هایی، تغییراتی را به وجود آورد. برای کنترل این موضوع، نباید از خود سوالات “چرا” بپرسد، بلکه باید به حل مشکل فکر کند و از خود سوالات “چطور و چگونه” بپرسد. مثلا، “چطور می توانم این مشکل را حل کنم؟  “سوالات “چرا” باعث افزایش اضطراب مراقب می شود و بیشتر او را سردرگم خواهد کرد.

     پذیرش کمک و درخواست آن

    گاهی ممکن است برای پرستار سالمند احساس درماندگی و بی یاور بودن به وجود بیاید که باعث می شود مراقب از کارش زده شود. راه مقابله با این معضل برای شخص نگهدار، پذیرش ضعف ها است. اگر ضعف هایی که دارد را بشناسد و آن ها را بپذیرد، در مورد آنها در خواست کمک خواهد کرد و مشکل گفته شده برایش به وجود نخواهد آمد.

    ناراحتی در مقابل افسردگی و کنترل احساسات پرستار سالمند

    ناراحتی، احساسی طبیعی است. اما افسردگی، عکس العملی غیر عادی به بعضی شرایط است و زمانی احساس می شود که به نظر برسد  علت آن همیشه وجود خواهد داشت. پرستار سالمند باید تفاوت این دو احساس را به خوبی بداند و اجازه ندهد افسردگی بر او احاطه پیدا کند.

    سخن پایانی

    در وبسایت سفیر آرامش مراقبت از یک سالمند ممکن است گاهی با فشار زیادی برای پرستار سالمند به همراه باشد. کنترل احساسات پرستار سالمند باید به گونه ای باشد که برای خودش زمان ریکاوری در نظر بگیرد، در غیر اینصورت ممکن است این فشار ها عواقب شدیدی را برای او داشته باشد.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان