درخواست پرستار | مشاوره رایگان

ضربه به سر کودک و عواقب احتمالی آن

ضربه به سر کودک

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    پرستار کودک ضربه به سر کودک را آسیب جدی در نظر بگیرد ، ممکن است فکر کند آنها فقط زمانی اتفاق افتند که کسی هنگام ورزش اثر ضربه بی هوش شود. پرستار کودک ضربه مغزی می‌تواند با هر گونه آسیب به سر و اغلب بدون از دست دادن هوشیاری اتفاق بیافتد. ما اغلب در مورد جراحت های سر در ورزشکاران می‌شنویم، اما بیشتر ناراحتی ها خارج از زمین بازی اتفاق می‌افتند: در حوادث خودرو و دوچرخه، در جنگ و حتی برخی از سقوط.

    احتمال ضربه مغزی

    ضربه مغزی نوعی آسیب مغزی پس از حادثه است. مغز از بافت نرم ساخته شده است و توسط مایع نخاعی احاطه شده است و در جمجمه‌ی سخت و محافظ خود قرار دارد. مغز می‌تواند در داخل جمجمه حرکت کند و حتی محکم به آن برخورد کند. اگر مغز به جمجمه محکم برخورد کند، به عنوان مثال، در یک سقوط در زمین بازی یا یک نوع آسیب شلاقی رگ های خونی می‌توانند پاره شوند و اعصاب داخل مغز آسیب ببیند.

    این جراحات می‌توانند موجب ضربه مغزی شوند. پرستار کودک باید مراقب کودک دچار جراحت سر باشد، حتی اگر احساس کند حالشخوب است. ضربه مغزی تشخیص داده نشده می‌تواند فرد را در معرض آسیب مغزی و حتی معلولیت قرار دهد.

    پرستاری از کودک در اثر ضربه
    ضربه مغزی نوعی آسیب مغزی پس از حادثه است.

    بنابراین هرکسی که علائم ضربه مغزی را دارد، باید فورا مورد معاینه پزشک قرار گیرد. ضربه-مغزی های مربوط به ورزش مورد توجه زیادی واقع می‌شوند. پزشکان اکنون این مراحل را پس از یک مورد مشکوک به ضربه مغزی توصیه می‌کنند:

    • بازیکن باید بلافاصله بازی یا تمرین را متوقف کند.
    • قبل از بازگشت به تمرین یا بازی، بازیکن باید توسط یک پزشک چک شود.

    تمام قسمت های آسیب دیده‌ی بدن برای بهبود نیازمند زمانند،حتی مغز. با استراحت و رعایت یکی سری اقدامات احتیاطی کودکان دچار ضربه مغزی معمولا در عرض یک یا دو هفته بدون هیچ گونه مشکل دائمی برای سلامتی خود، بهبود می‌یابند.

    پیشنهاد مقاله: انواع خونریزی مغزی و علائم خونریزی مغزی در اثر ضربه

    علائم و نشانه ها ضربه به سر

    کودکی که با ضربه مغزی مواجه می‌شود ممکن است از هوش برود، اما در هر مورد اتفاق نمی‌افتد. در حقیقت، از دست دادن مختصر هوشیاری یا «از حال رفتن» به این معنی نیست که آسیب دیدگی در این مورد، مقدار بیشتر یا کمتری نسبتا به مواردی که کودک از هوش نمی‌رود جدی‌ است.

    اگر پرستار کودک گمان می‌کند که کودک دچار ضربه مغزی شده باشد، در صورت برخورد به هر یک از این علائم، به اورژانس مراجعه کند:

    • از دست دادن هوشیاری (از هوش رفتن)
    • سردرد شدید، از جمله سردردی که بدتر می شود.
    • تاری دید
    • مشکل در راه رفتن
    • سردرگمی و گفتن چیزهایی که منطقی نیست.
    • لکنت زبان
    • عدم پاسخ (پرستار کودک نمی تواند کودک را بیدار کند)

    پرستار در زمان ضربه به سر چه کند؟

    بلافاصله با پزشک تماس بگیرد تا مشکلات دیگری مانند تهوع، استفراغ، سرگیجه، سردرد یا مشکل در تمرکز کردن را گزارش دهد و می‌تواند در مورد اینکه که در مرحله بعد چه کاری انجام دهد، مشاوره بگیرد.

    برای علائم خفیف، پزشک ممکن است استراحت را توصیه کند و از پرستار کودک بخواهد که کودک را برای مشاهده تغییرات به دقت زیر نظر بگیرد، تغییراتی مانند سردردی که بدتر می‌شود. علائم ضربه مغزی هميشه به طور ناگهانی نشان داده نمی‌شود و می‌تواند در عرض 24 تا 72 ساعت پس از صدمه ایجاد شود.

    علائم ضربه مغزی
    کودکان خردسال معمولا علائم فیزیکی مشابه کودکان و بزرگسالان بالغ دارند.

    اما علائم شناختی و عاطفی (مانند کج خلقی و بی قراری) می‌توانند بعدا ظاهر شوند، دشوارتر متوجه‌شان شد و بیشتر طول بکشند. مسائل مرتبط با خواب در نوجوانان متداول ‎تراند. پرستار کودک ضربه به سر:  آگاه باشد که اگرچه اکثر کودکان به سرعت از ضربه مغزی بهبود می‌یابند، اما بهبود برخی از علائم – از جمله از دست دادن حافظه، سردرد و اشکال در تمرکز ممکن است چند هفته یا چند ماه به تعویق بیفتد. مهم است که پرستار کودک مراقب این علائم باشد و در صورت طولانی شدنِ آنها با پزشک تماس بگیرد. اغلب، در این موارد، کودکان نیاز به ارزیابی بیشتر و درمان دارند.

    سخن پایانی

    در این مقاله از مرکز خدمات پرستاری سفیر آرامش درباره، پرستار کودک ضربه به سر کودک که باید این آسیب را جدی در نظر بگیرد و ممکن است فکر کند آنها فقط زمانی اتفاق افتند که کسی هنگام ورزش اثر ضربه بی هوش شود. ضربه مغزی می‌تواند با هر گونه آسیب به سر و اغلب بدون از دست دادن هوشیاری اتفاق بیافتد. که در این مطلب به توضیح کامل تری از آن پرداختیم.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان