درخواست پرستار | مشاوره رایگان

بهترین رژیم غذایی برای سالمندان چه ویژگی هایی دارد؟

برنامه غذایی هفتگی سالمندان چیست؟

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    آیا می‌دانید بهترین رژیم غذایی برای سالمندان چه ویژگی هایی دارد؟ همه ما می‌دانیم که تغذیه سالم برای سالمندان از موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. در اکثر مواقع سالمندان ضعیف بوده و با توجه به مشکلات حرکتی، توانایی انجام کارهای شخصی خود را ندارند. در چنین شرایطی توصیه می‌شود تا پرستار سالمند در منزل را استخدام کنید. پرستار سالمند مسئولیت تهیه غذای سالمند را بر عهده می‌گیرد تا بهترین رژیم غذایی را برای او تهیه کند و بدین طریق سلامتی سالمند حفظ شود. در این مطلب از مرکز پرستاری سفیر آرامش سعی داریم تا اطلاعات بیشتری را درباره تغذیه سالمندان در اختیار شما قرار دهیم.

    نکات مهم در رابطه با رژیم غذایی برای سالمندان

    قبل از تهیه غذا برای سالمندان باید با پزشک درباره محدودیت‌ها و توصیه‌های غذایی مشورت شود و بهترین رژیم غذایی برای آنان تهیه گردد. رژیم غذایی برای سالمندان باید متعادل و سرشار از مواد مغذی باشد.

    بهترین رژیم غذایی برای سالمندان برای جلوگیری از بیماری
    مصرف میوه و سبزیجات و غذاهای سبوس دار در برنامه غذایی سالمندان قرار دهید.

    سالمندان به دلیل شرایط جسمی خاص، باید مناسب‌ترین رژیم غذایی را مصرف کنند. در ادامه چند نکته مهم در رابطه با بهترین رژیم غذایی سالمندان را ذکر کرده‌ایم:

    • مصرف میوه و سبزیجات برای سالمندان ضروری است و توصیه می‌شود از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنند.
    • در رژیم غذایی سالمندان باید روزانه حداقل ۸۵ گرم غلات سبوس‌دار مصرف شود.
    • برای سالم نگه داشتن استخوان‌های افراد مسن، باید از لبنیات غنی شده با ویتامین D استفاده کرد. بهترین رژیم غذایی سالمندان باید دارای 3 وعده لبنیات کم چرب یا بدون چربی و غنی شده با ویتامین D باشد.
    • در رژیم غذایی سالمندان تنها باید از چربی‌های غیر اشباع استفاده کرد. پرستار سالمند باید در تهیه غذا به جای چربی‌های جامد، روغن‌های مایع و گیاهی را جایگزین کند.

    پیشنهاد مقاله : اهمیت رژیم غذایی و ورزش در پرستاری سالمند

    برخی از خانواده‌‌ها توانایی نگهداری از سالمند در منزل را ندارند. در این شرایط استخدام پرستار سالمند در منزل، بهترین گزینه ممکن است. با مراجعه به مرکز پرستاری سفیر آرامش می‌توان بهترین پرستار سالمند را استخدام کرد تا مناسب‌ترین رژیم غذایی سالمند را تهیه کند.

    بهترین رژیم غذایی برای سالمندان چه ویژگی هایی دارد؟

    در مطالب قبل با نکات مهم در تهیه رژیم غذایی سالمندان آشنا شدید. حال وقت آن است که بدانید بهترین رژیم غذایی برای سالمندان چه ویژگی هایی دارد:

    غذاهای پخته خانگی

    بهترین انتخاب برای سالمندان تهیه غذاهای پخته خانگی است. تحقیقات نشان می‌دهد سالمندانی که وعده‌های غذایی خانگی مصرف می‌کنند، نسبت به دیگر سالمندان سالم‌تر هستند.

    رژیم غذایی سالمندان و غذاهای خانگی
    بهترین انتخاب برای سالمندان تهیه غذاهای پخته خانگی است.

    در غذاهای خانگی قند و غذاهای فرآوری شده کمتری وجود دارد و به همین دلیل بهترین تغذیه برای تقویت سیستم ایمنی بدن محسوب می‌شوند.

    جایگزین کردن چربی سالم با چربی ناسالم

    پرستار سالمند باید توجه داشته باشد که در تهیه غذای سالمند از چربی‌های ترانس و اشباع شده استفاده نکند. چربی‌‌های اشباع شده باعث افزایش کلسترول خون می‌شوند و بدین طریق احتمال ابتلا به حمله‌های قلبی در سالمند افزایش می‌یابد. در واقع با مصرف چربی‌های سالم مانند روغن‌های گیاهی، سلامت قلب تضمین خواهد شد.

    تهیه وعده‌های غذایی جذاب و قابل هضم

    همانطور که می‌دانید سالمندان در بلعیدن و جویدن غذا دچار مشکل هستند؛ بنابراین باید غذای قابل هضم برای آنان تهیه کرد. پرستار سالمند باید توجه داشته باشد یک غذای قابل هضم و جذاب برای سالمند آماده کند تا در بلع غذا مشکلی ایجاد نشود.

    استفاده از شیرینی‌های طبیعی در رژیم غذایی سالمند

    برخی از سالمندان به شیرینی علاقه زیادی دارند، بنابراین پرستار باید سعی کند به جای استفاده از شکر، وعده‌های غذایی را با شیرینی‌های طبیعی مانند عسل تهیه کند.

    اصول تغذیه صحیح در سالمندان

    همانطور که گفتیم سالمندان در مقایسه با دیگر افراد بدن ضعیف‌تری دارند و به همین دلیل رژیم غذایی آن‌ها باید تامین‌کننده مواد مغذی بوده و بدن را تقویت کند. در ادامه برخی از اصول تغذیه این گروه سنی را معرفی کرده‌ایم که باید مورد توجه قرار گیرد.

    • سالمندان اشتهای کمتری دارند و به همین دلیل باید غذاهایی مصرف کنند که با وجود حجم کم، ارزش غذایی بالایی داشته باشند. همچنین می‌توان تعداد وعده‌های غذایی را افزایش داد، اما حجم آن را کمتر نمود.
    • افراد مسن بیشتر در معرض کم آبی بدن هستند و باید در طول روز میزان کافی آب مصرف کنند تا فعالیت اندام‌ها به درستی انجام شود.
    • مصرف مواد غذایی همچون تخم مرغ، ماهی، گوشت و لبنیات، با دلیل تامین ویتامین ‌B12 برای سالمندان ضروری است.
    • در این گروه سنی، توانایی پوست در تولید ویتامین D از طریق نور خورشید کاهش می‌یابد و به همین دلیل باید مصرف مواد غذایی همچون ماهی سالمون و شاه ماهی برای جبران این ویتامین بیشتر شود.
    • سالمندان برای بهبود فرایند گوارش غذا و جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های گوارشی، باید میزان مصرف مواد غذایی حاوی فیبر را افزایش دهند.
    • اضافه وزن و چاقی یکی از خطراتی است که سالمندان را تهدید می‌کند. برای جلوگیری از افزایش وزن باید غذاهایی مصرف شوند که نیاز بدن به مواد مغذی را تامین کرده اما کالری کمی داشته باشند.
    • آهن، منیزیم و پتاسیم از جمله مواد معدنی مهم در رژیم غذایی سالمندان محسوب می‌شوند.

    برنامه غذایی هفتگی سالمندان

    تدوین یک برنامه غذایی اصوالی می‌تواند بدن سالمند را تقویت کرده و از ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری کند. در زمان آماده کردن برنامه غذایی سالمند، باید ذائقه و ترجیحات غذایی او را نیز مدنظر قرار دهید و وعده‌هایی را آماده کنید که علاوه بر سالم بودن، با ذائقه سالمند هماهنگ باشند. در ادامه یک برنامه غذایی برای سالمندان را پیشنهاد کرده‌ایم:

    وعده صبحانه

    برای صبحانه میوه‌ها، انواع آجیل، تخم مرغ و غیره می‌تواند انتخابی مقوی و خوشمزه باشد:

    • بلغور جو دوسر، غلات پر فیبر، دانه چیا
    • انواع توت‌ها یا دیگر میوه‌های شیرین
    • شیر کم چرب، تخم مرغ آب پز با نان تست گندم
    • ماست با آجیل و میوه
    • غلات با شیر بدون چربی

    وعده ناهار

    برای وعده ناهار انتخاب‌های مختلفی در پیش روی دارید که می‌تواند شامل مرغ، ماهی و سبزیجات باشد:

    • ماهی قزل آلا و سبزیجات
    • املت سبزیجات
    • سوپ شیر و قارچ به همراه یک غذای برنجی
    • سیب زمینی پخته با روغن زیتون و سبزیجات
    • ساندویچ مرغ با نان سبوس‌دار

    وعده شام

    وعده شام را بهتر است در ساعات پایانی غروب میل کرد و می‌توان گزینه‌های زیر را مورد استفاده قرار داد:

    • سیب زمینی و ذرت
    • سالاد مرغ با نان
    • ماکارونی با سبزیجات
    • برنج و لوبیا پخته شده
    • املت یا کوکو

    استخدام پرستار سالمند

    همانطور که گفته شد بهترین رژیم غذایی برای سالمندان ویژگی‌های متفاوتی دارد و فردی که وظیفه نگهداری از سالمند را به عهده گرفته است باید به نکات تغذیه‌ای توجه داشته باشد. خانواده‌‌ها می‌توانند برای نگهداری از سالمند خود و تهیه بهترین رژیم غذایی برای آنان به موسسه پرستاری سفیر آرامش مراجعه کرده و با تجربه‌ترین افراد را استخدام کنند.

    سوالات متداول

    چرا تغذیه در سالمندان اهمیت زیادی دارد؟

    سالمندان گروه سنی حساسی هستند که بدن ضعیف‌تری دارند. رژیم غذایی سالمندان باید مواد مغذی مورد نیاز بدن را فراهم کرده و از ابتلا به بیماری‌های مختلف جلوگیری کند.

    اصول تغذیه صحیح در سالمندان چیست؟

    از اصول تغذیه صحیح در سالمندان می‌توان به مصرف میزان کافی آب، جذب ویتامین B12 و D از منابع غذایی، خوردن غذاهای حاوی فیبر، تامین مواد مغذی بدون دریافت کالری اضافی و مصرف غذاهای حاوی مواد معدنی اشاره کرد.

    ویژگی‌های یک رژیم غذایی سالم و مقوی در سالمندان چیست؟

    در رژیم غذایی سالمندان باید از غذاهای پخته خانگی استفاده کرد و چربی‌های سالم را جایگزین نمود. همچنین وعده‌های غذایی باید هضم آسان‌تری داشته و در غذاها شیرینی‌های طبیعی به کار برد.

    چگونه می‌توان برنامه غذایی سالمندان را تحت نظارت قرار داد؟

    در اولین روش اعضای خانواده مراقبت از سالمند را بر عهده گرفته و بر رژیم غذایی او نظارت کامل خواهند داشت. در روش دوم می‌توان از پرستار سالمند در منزل استفاده کرد که یکی از وظایف او، کنترل رژیم غذایی سالمند است.

    چرا وجود پرستار سالمند در تغذیه سالم موثر است؟

    پرستار سالمند با نیازهای غذایی سالمند آشنایی کامل داشته و اصول تغذیه‌ای را می‌داند. در ادامه یک برنامه غذایی اصولی برای سالمند آماده کرده و سعی می‌کند تا بهترین شرایط تغذیه‌ای را فراهم کند.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    2 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان