درخواست پرستار | مشاوره رایگان

هر آنچه در مورد درد پاشنه پا باید بدانید

درد پاشنه و عوارض آن

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    درد پاشنه یک بیماری بسیار شایع است و دلایل زیادی برای آن وجود دارد. گاهی عواملی که بر استخوان پاشنه پا تأثیر می گذارد ، مانند کوفتگی یا شکستگی باعث بروز این درد می شود و گاهی  سایر عوامل به صورت غیر مستقیم پاشنه پا را تحت تاثیر قرار می دهند مانند ورم کف پا یا التهاب و آسیب تاندون آشیل.

    درد پاشنه می تواند ضربان دار و آزار دهنده بوده یا مانند ضربه چاقو شدید و ناتوان کننده باشد، یا دردی بین این دو باشد. استخوان موسوم به استخوان پاشنه ، در پشت پا و در زیر مچ پا قرار دارد. در صورتی که کودک عزیز شما به این درد مبتلا شده و تشخیص پزشک مراقبت ویژه از فرزندتان باشد شما میتوانید از خدمات پرستار بیمار در منزل سفیر آرامش استفاده نمایید.

    درمان درد پاشنه پا سمت راست
    تحمل وزن بالا یکی از دلایل اصلی درد پاشنه پا است.

    یک استخوان کوچک دیگر به نام تالوس در بالای استخوان پاشنه قرار دارد که این استخوان در بالا با استخوان های درشت نی و نازک نی و در پایین با استخوان پاشنه مفصل میشود.  استخوان پاشنه مانند تکیه گاه پا است و  برای ایجاد تعادل و حرکت در سمت عقب پشت پا نقش دارد .

    از آنجایی که آناتومی پای انسان بسیار پیچیده است ، پزشک خانواده ، متخصص جراح یا ارتوپد برای تشخیص علل درد پاشنه پا ، کلیه موارد مربوط به استخوان ها ، بافت های نرم ، اعصاب و پوست پا را بررسی می نمایند تا دلیل ناراحتی و درد را پیدا کنند. درد پاشنه پا در کودکان نیز شایع است و جزو بیماری های استخوانی محسوب میگردد در مقاله بیماری های استخوانی کودکان به صورت کامل به تشریح علل و راه کار های این بیماری پرداخته ایم.

    علل درد پاشنه

    با توجه به این که دلایل زیادی برای  بروز درد پاشنه (heel pain) پا وجود دارد بهتر است تصمیم گیری در مورد علت اصلی درد به عهده پزشک متخصص باشد ، اما دانستن اطلاعات بیشتر در مورد علل شایع درد می تواند به بیمار  کمک کند تا در انتخاب نوع درمان با پزشک همکاری کند . دو علت شایع درد پاشنه پا ، ورم کف پا و تاندونیت آشیل است .

    ورم کف پا

    ورم کف پا  به تحریک و التهاب نوار بافتی محکمی اشاره دارد که قوس کف پا را تشکیل می دهد و استخوان پاشنه پا را به پایه انگشتان پا متصل می کند.

    در این شرایط درد شدید یا ضربان دار در کف پا  و در قسمت پایین پاشنه  احساس می شود و پس از استراحت ، هنگام تحمل وزن ، مانند هنگام برداشتن اولین قدم های صبح یا هنگام ایستادن پس از نشستن طولانی مدت ایجاد می شود.

    اگر ورم کف پا برای مدت طولانی ادامه یابد  تبدیل به خار پاشنه  می شود . خار پاشنه یک برآمدگی استخوانی دردناک است که در محل اتصال فاسیا به استخوان پاشنه پا بوجود می آید

    بندرت ، ممکن است ناحیه کف پا در اثر خار پاشنه پاره شود که این درد معمولا شدید و ناگهانی است و ممکن است تورم و کبودی نیز در محل درد وجود داشته باشد.

    تاندونیت آشیل

    تاندونیت آشیل به التهاب تاندون آشیل گفته میشود . تاندون آَشیل به یک تاندون بزرگ  که به پشت استخوان پاشنه متصل می شود اطلاق میشود.

    درد شدید یا سوزاننده تاندونیت آشیل در بخشی از تاندون احساس میشود که کمی بالاتر از استخوان پاشنه قرار دارد .  تورم خفیف در اطراف تاندون و سفتی صبحگاهی در پاشنه و ساق پا نیز اغلب مشاهده می شود.

    تاندونیت آشیل معمولاً در اثر استفاده و فشار  بیش از حد (به عنوان مثال ، بیش از حد دویدن و یا گرم نشدن عضلات ساق پا) ایجاد می شود .

    درمان درد پاشنه پا در منزل
    تاندونیت آشیل معمولاً در اثر استفاده و فشار  بیش از حد ایجاد می شود .

    خار استخوان  به مرور و در اثر پوشیدن کفش های نامناسب یا آرتروز ممکن است منجر به تاندونیت آشیل شود. پارگی تاندون آشیل به ندرت اتفاق می افتد. این اتفاق به طور معمول در نتیجه انجام یک نوع فعالیت بدنی شدید اتفاق می افتد که در آن پا ناگهان چرخش می کند (مانند بسکتبال یا تنیس).

    همچنین بخوانید: بیماری پارکینسون چیست و جدیدترین روش درمان بیماری پارکینسون

    سایر دلایل درد پاشنه 

    سایر دلایل درد پاشنه پا نیز باید در نظر گرفته شود که شامل موارد زیر می باشد :

    سندرم تونل تارسال

    سندرم تونل تارسال نوعی بیماری عصبی است که در آن عصب بزرگی در پشت پا منقبض می شود. درد تونل تارسال ، به عنوان درد یا سوزشی توصیف می شود که  ممکن است در پاشنه احساس شود اما در پایین پا و نزدیک انگشتان پا  بی حسی و سوزن سوزن شدن  درک میشود و درد  اصلی اغلب در شب بیشتر می شود.

    شکستگی در اثر فشار

    شکستگی پاشنه در اثر فشار معمولاً در ورزشکاران یا دونده های مسافت طولانی رخ می دهد و  فشار مکرر روی استخوان پاشنه در نهایت منجر به شکستگی می شود. سایر عواملی که احتمال ابتلا به شکستگی پاشنه را در فرد را افزایش می دهد عبارتند از:

    • توده استخوانی کم (استئوپنی)
    • داشتن اختلال در خوردن ، مانند بی اشتهایی یا پرخوری
    • دوره های ماهانه کم و عدم تجربه قاعدگی

    شکستگی پاشنه در اثر فشار باعث درد قابل توجهی می شود که با فعالیت شدت می یابد و با استراحت بهبود می یابد.  علاوه بر درد، تورم همراه با حساسیت به لمس در ناحیه شکستگی استخوان نیز وجود دارد.

    تعدادی دیگر از عوامل ایجاد کننده درد در پاشنه پا شامل موارد زیر است که تنها از آنها نام برده میشود :

    • کبودی پاشنه پا
    • چربی پد آتروفی
    • سندرم هاگلوند (با یا بدون بورسیت)
    • سندرم سینوس تارسی
    • پاپول های پیزوژنیک
    • عفونت استخوان پاشنه پا
    • تومور استخوان پاشنه پا

    چه موقع باید با دکتر تماس بگیریم

    اگر از علت درد در پاشنه خود مطمئن نیستید یا از توصیه های درمانی  برای بهبود  وضعیت خود اطلاعی ندارید ، بهتر است با پزشک ملاقات نمایید. در اینجا برخی از علائم مشخص وجود دارد که باید توسط پزشک ارزیابی شود

    • ناتوانی در راه رفتن
    • درد پاشنه که در شب یا هنگام استراحت ایجاد می شود
    • درد پاشنه پا که بیش از چند روز ادامه دارد
    • تورم یا تغییر رنگ پشت پا
    • علائم عفونت ، از جمله تب ، قرمزی ، گرما
    • علائم غیرمعمول دیگر

    تشخیص درد پاشنه

    بیشتر بیماری های پاشنه پا فقط با در دست داشتن سابقه پزشکی و معاینه فیزیکی قابل تشخیص است. اگرچه در موارد خاص ، آزمایشات اضافی مانند تصویربرداری و یا آزمایش خون ضروری است.

    اهمیت دانستن سابقه پزشکی در درد های پاشنه پا

    سابقه پزشکی دقیق اغلب نقش اصلی در تشخیص درد  پاشنه پا  دارد . در جلسه ملاقات با پزشک برای پاسخگویی به این سوالات آماده شوید :

    • درد کجاست؟ (به عنوان مثال ، مستقیماً روی پاشنه پا یا بالای پاشنه پا)
    • درد چه حسی دارد؟ (به عنوان مثال سوزن سوزن شدن یا سوزش نشان دهنده یک مشکل عصبی است ، در حالی که درد تیز یا دردناک به دلیل وجود مشکل در بافت یا مشکل تاندون است)
    • آیا درد در هنگام استراحت یا هنگام فعالیت رخ می دهد؟
    • اگر درد با آغاز فعالیت رخ می دهد ، آیا با اولین قدم در صبح آغاز میشود یا بعد از اتمام فعالیت متوجه آن می شوید؟
    • آیا درد پاشنه شما در شب بیشتر است؟ (درد در شب بیشتر در منابع مربوط به عصب و همچنین تومور مربوط میشود).
    • آیا علائم دیگری به جز درد در پاشنه پا مانند تب ، بی حسی یا تورم را تجربه می کنید؟

    آیا اخیرا  یا ضربه یا جراحتی که باعث درد پاشنه شود را  تجربه نموده اید ؟

    معاینه فیزیکی

    در طول معاینه فیزیکی ، پزشک مناطق مختلف پا ، از جمله پاشنه پا ، و همچنین مچ پا ، ساق پا را بررسی و تحت فشار قرار می دهد.با این کار ، او می تواند نقاط حساس ، تورم ، کبودی ، بثورات یا تغییر شکل را بررسی کند. او همچنین حالت راه رفتن شما را ارزیابی می کند ، همچنین پا و مچ پا را به اطراف حرکت می دهد تا ببیند آیا اینکار درد ایجاد می کند یا خیر.

    روشهای درمان

    کیسه یخ

    در بیشتر موارد استفاده از کیسه یخ روی پاشنه برای فواصل 20 دقیقه تا چهار بار در روز می تواند به کاهش تورم و تسکین درد شما کمک کند. حتما حوله نازکی را بین کیسه یخ و پوست پاشنه خود قرار دهید.

    پانسمان

    پانسمان پا با باند ورزشی یا باند ضد حساسیت برای برخی از مشکلات پاشنه مانند ورم کف پا ، کوفتگی پد پاشنه و سندرم پد پاشنه مفید است. باند نباید خیلی محکم بسته شود و می تواند به مدت یک هفته در جای خود بماند.

    گچ گرفتن

    بسیاری از پارگی های حاد تاندون آشیل با قرار دادن اندام در گچ پا و ماندن در حالت تعادل (انگشتان پا به سمت پایین) درمان می شود.

    ورزش / فیزیوتراپی

    تمرینات و کشش هایی وجود دارند که برای شل کردن بافت هایی که استخوان پاشنه را احاطه کرده اند ، طراحی شده اند. برخی از تمرینات ساده که صبح و عصر انجام می شود ، اغلب به بیماران کمک می کند تا سریعاً احساس بهتری داشته باشند.

    فیزیوتراپی

    برای تاندونیت آشیل ، پزشک ممکن است شما را به یک فیزیوتراپیست معرفی کند که از یک برنامه تمرینی منظم و موثر استفاده نمایید.

    داروها ی ضد التهاب غیر استروئیدی

    داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی  NSAID معمولاً برای درد پاشنه پا ناشی از مشکلاتی مانند ورم کف پا ، التهاب تاندون آشیل ، کبودی پد پاشنه ، سندرم هاگلوند ، بورسیت پاشنه ، سندرم پاشنه پا و سندرم پسینوس تجویز می شود.

    برای درد شدیدتر در پاشنه پا ، مانند آنچه در اثر شکستگی پاشنه ایجاد شده است ، مواد مسکن قوی ممکن است برای مدت کوتاهی تجویز شود.

    بعضی اوقات ، ممکن است کورتیزون – استروئیدی که التهاب را کاهش می دهد – در پاشنه پا تزریق شود تا درد را به طور موقت کاهش دهد (معمولاً برای چند هفته).

    عمل جراحی

    برای اکثر بیماران، جراحی معمولاً فقط در صورتی استفاده میگردد که بیمار به مدت یکسال تحت درمانهای غیر جراحی بوده اما نتیجه نگرفته باشد .

    مرکز پرستاری سفیر آرامش با داشتن سالها تجربه در زمینه رائه خدمات پرستاری و کادری ورزیده و حرفه ای به طور شبانه روزی در خدمت شما عزیزان می باشد برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید با کارشنایان ما تماس حاصل فرمایید.

    آيا درد شانه و درد پاشنه پا به هم مرتبط هستند؟

    در مورد این موضوع میبایستی که با پزشک متخصص مشورت نمود و نمیتوان به صورت کلی سخنی را بیان نمود اما شما میتوانید تمامی اطلاعات، علت ها و راه های درمان درد شانه را در مقاله همه چیز در مورد درد شانه مطالعه فرمایید.


    سوالات متداول

    آیا درد پاشنه پا خطرناک است؟

    اگر درد شما 3 تا 5 روزه رفع شد جای نگرانی نیست اما اگر روز به روز به درد شما اضافه شد حتما به پزشک مراجعه کنید همچنین هر فردی ممکن است از درد پاشنه پا در عذاب باشد. اما برای افراد زیر بسیار خطرناک‌تر است؛ مردان و زنان میانسال، افراد ورزشکار، زنان در دوران بارداری، افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند و کودکان بین 8 تا 13 سال.

    علت درد پاشنه پا هنگام راه رفتن چیست؟

    آپوفیزیت پوستی، بورسیت، کبودی های موضعی، خار پاشنه، پوشیدن کفش نامناسب، عصب فشرده شده، ورم کف پا و تاندونیت آشیل می‌توانند از علل درد پاشنه پا باشند

    تشخیص درد پاشنه پا چگونه انجام می‌شود؟

    اگر درد پاشنه پا بیشتر از یک هفته طول بکشد، درد ناگهانی شروع شود، اگر شدت درد به‌حدی زیاد باشد که نتوانید راه بروید، در راه رفتن طبیعی مشکل داشته باشید و در پاشنه پا التهاب دیده شود.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    4 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان