Safir logo

روش مراقبت از بیمار مبتلا به سرطان خون در منزل

سرطان خون

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    مراقبت در منزل ممکن است یک گزینه جایگزین مناسب برای درمان برخی از افراد مبتلا به سرطان خون leukemia باشد. مناسب بودن آن به نوع سرطان خون و سلامت کلی بیمار بستگی دارد.

    سرطان خون یک اصطلاح گسترده برای سرطان های خون است که معمولاً از مغز استخوان نشات می گیرد و سلول های خونی غیرطبیعی ایجاد می کند.

    افراد بیمار ممکن است یک نوع لوسمی مزمن داشته باشند که به آرامی پیشرفت می کند یا یک فرم حاد که به سرعت پیشرفت می کند.

    افرادی که در خانه مراقبت های پزشکی دریافت می کنند ممکن است به یک گروه پشتیبان شامل مراقبان و متخصصان پزشکی مانند پرستاران ، پزشکان و مددکاران اجتماعی نیاز داشته باشند.

    درمان سرطان خون
    افراد بیمار ممکن است یک نوع لوسمی مزمن داشته باشند.

    این مقاله روش های مراقبت از بیمار مبتلا به سرطان خون در منزل را مورد بررسی می کند:

    افرادی که مبتلا به سرطان خون هستند ممکن است به انواع مراقبت و پشتیبانی در خانه نیاز داشته باشند. این بیماران ممکن است در مدیریت علائم و یا درمان خود در منزل به کمک نیاز داشته باشند.

    درمانگران فیزیکی

    متخصصان طب فیزیکی به بیمار مبتلا به سرطان خون کمک می کنند تا بتوانند تحرک را دوباره بدست آورند. آنها برای کمک به افزایش قدرت فرد از تمرینات ، کشش و ماساژهای هدفمند استفاده می کنند.

    پرستار بیمار

    پرستاران با تجربه بیمار می توانند برای انجام کارهای ماهرانه که به یک متخصص مراقبت های بهداشتی نیاز دارند ، از افراد در خانه مراقبت کنند. نمونه هایی از این وظایف عبارتند از:

    تجویز مایعات و داروهای داخل وریدی

    مراقبت از زخم ها

    مراقبت  از پانسمان

    آمپول زدن

    درجه حرارت نظارت

    اندازه گیری فشار خون

    ثبت علائم حیاتی

    اگر شخص بیمار نتواند تختخواب خود را ترک کند ، یک پرستار بیمار می تواند از بیمار بستری مراقبت کرده و کاتترها را مدیریت کند.

    کاتتر : Catheter در پزشکی، یک لوله نازک، معمولاً بلند و قابل انعطاف و ساخته شده از مواد دارای کاربرد در پزشکی است که در طیف گسترده‌ای از توابع دانش پزشکی و بهداشت کاربرد دارد.

    کاتترها وسیله‌ای در خدمت پزشکی هستند که می‌توانند در بدن بیمار برای یک هدف معین استفاده شوند. با تغییر در مواد یا تنظیم شکل کاتتر در مرحله تولید، می‌توان به کاتتر برای قلب و عروق، ارولوژی، گوارش، سیستم عصبی، و برنامه‌های کاربردی چشمی دست یافت

    متخصصان تغذیه

    افراد مبتلا به سرطان خون اغلب اشتهای خود را از دست می دهند. متخصصان تغذیه می توانند به آنها کمک کنند تا برنامه های غذایی مطبوعی تهیه کنند که مواد مغذی کافی بدن آنها تأمین گردد.

    دستیاران مراقبت در منزل:

    دستیاران بهداشت و مراقبت در خانه می توانند در انجام کارهای شخصی روزانه کمک کنند و به طور مستقیم به شخص بیمار کمک رسانی نمایند :

    دستشویی رفتن

    لباس پوشیدن یا تغییر دادن لباس

    داخل و خارج شدن از رختخواب

    از پهلو به پهلو شدن در بستر

    حمام کردن دادن

    خستگی عمومی یا علائمی مانند سرگیجه می تواند حتی کارهای جزئی روزانه را برای افراد مبتلا به سرطان خون به چالش بکشد. یک دستیار مراقبت در منزل اطمینان از ایمن ماندن فرد در هنگام مراقبت از نیازهای روزمره خود را تضمین می کند.

    مراقبت های روان شناسانه:

    افراد مبتلا به سرطان خون نیز ممکن است از گزینه های مراقبت تسکینی بهره مند شوند. مراقبت های تسکینی به فرد کمک می کند تا زندگی روزمره خود را ادامه دهد و در عین حال که ممکن است از علائم و استرس های زندگی با یک بیماری شدید راحت باشد.

    این نوع مراقبت می تواند هم برای شخص و هم برای اعضای خانواده و دوستانش از لحاظ روحی پشتیبانی ایجاد کند.

    مراقبت تسکینی با هدف بهبود کیفیت زندگی انجام می شود. این گزینه برای افرادی که تحت درمان های جدی هستند و ممکن است از سرطان خون بهبود پیدا کنند و همچنین برای کسانی که دیگر درمان دیگری دریافت نمی کنند و واجد شرایط ورود به بیمارستان هستند ، یک گزینه مناسب است.

    زندگی روزمره برای افراد مبتلا به سرطان خون

    اصطلاح سرطان خون سرطان های مختلفی را شامل می شود که از نظر شدت متفاوت هستند. علائم و روش درمانی فرد بیمار زندگی روزمره وی را تا حد قابل توجهی تحت تاثیر قرار می دهد .

    افرادی که درمان را شروع نکرده اند یا از نوع مزمن سرطان خون رنج می برند ، ممکن است بتوانند به برنامه منظم روزانه زندگی خود ادامه دهند. آنها هنوز هم می توانند سر کار بروند  و ورزش  کنند . با این حال ، کسانی که درمان را شروع کرده اند ممکن است عوارض جانبی خفیف یا شدیدی را تجربه کنند.

    یکی از درمان های اصلی سرطان خون شیمی درمانی است که سلول های سرطانی را از بین می برد. برای بسیاری از افراد ، درمان شیمی درمانی موثر است. با این حال ، یک عارضه جانبی عمده این روش درمان خستگی مفرط است.

    افرادی که تحت درمان هستند ممکن است زمان زیادی را به استراحت در رختخواب اختصاص دهند و به مدت طولانی بخوابند.

    اقدامات احتیاطی ایمنی برای اعضای خانه

    خانواده و دوستان افراد مبتلا به سرطان خون باید اقدامات احتیاطی را برای سالم نگه داشتن فرد تا حد ممکن انجام دهند.

    افراد مبتلا به سرطان ، به ویژه افرادی که تحت شیمی درمانی هستند ، از نظر ایمنی دچار نقص هستند ، به این معنی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

    اگر فرد مبتلا به سرطان خون دچاربیماری دیگری شود ، سیستم ایمنی بدن او نمی تواند به طور موثری با عفونت مبارزه کند. در نتیجه ، آنها می توانند به شدت بیمار شوند.

    افرادی که در خانه ای با شخصی مبتلا به سرطان خون زندگی می کنند باید واکسن آنفولانزا بزنند. آنها نباید واکسن اسپری بینی دریافت کنند زیرا حاوی ویروس زنده ای است که می تواند فرد مبتلا به نقص ایمنی را در معرض خطر قرار دهد.

    پیشنهاد مقاله: علائم سرطان خون در کودکان و راه های درمان آن

    غذاها و وعده های غذایی مناسب:

    افراد مبتلا به سرطان خون ممکن است دریابند که داشتن یک رژیم غذایی سالم و متعادل به آنها کمک می کند در طول و بعد از درمان قوی بمانند و توانایی آنها را در تحمل هرگونه عوارض جانبی تقویت می کند.

    بدن همچنین برای جایگزینی سلولهای خونی و بافتهایی که از شیمی درمانی آسیب دیده است ، نیاز به تغذیه مناسب دارد.

    یک رژیم متعادل شامل موارد زیر است:

    میوه ها و سبزیجات

    منابع کم پروتئین

    روغن های گیاهی ، مانند روغن زیتون

    لبنیات کم چرب

    غلات کامل

    علاوه بر دریافت مقدار زیادی از غذاهای فوق ، افراد باید مصرف چربی های اشباع و ترانس ، قند ، نمک و الکل را نیز محدود کنند.

    همچنین حفظ آب بدن با نوشیدن آب ، چای و نوشیدنی های غیر قند کافی بسیار مهم است. آب ممکن است به کاهش عوارض جانبی شیمی درمانی مانند یبوست و خستگی کمک کند. همچنین  آب نوشیدن ممکن است به افراد کمک کند تا پس از استفراغ  دچار کمبود آب نشوند .

    اگر علائم کسی شامل اسهال یا ریفلاکس اسید معده است ، آنها باید نوشیدنی های غیرکافئین دار را مصرف کنند.

    حمایت خانواده از بیمار مبتلا به سرطان خون

    افرادی که از سرطان جان سالم به در می برند و از حمایت و تشویق شدید عاطفی برخوردارند ، اغلب راحت تر با تغییرات زندگی خود سازگار می شوند و هم دیدگاه مثبت تری دارند و هم کیفیت زندگی بهتری خواهند داشت. خانواده و دوستان می توانند تفاوت زیادی در افراد مبتلا به سرطان خون ایجاد کنند.

    زندگی با سرطان خون می تواند برای همه افراد درگیر،  چالش برانگیز باشد ، اما مراقبان باید سعی کنند انعطاف پذیر و صبور باشند. دوستان و خانواده می توانند از طریق برقراری ارتباط ، ملاقات ، ارائه خدمات به وی و آوردن هدایای اندك از فرد حمایت عاطفی كنند تا به فرد اطلاع دهند كه دیگران به وضعیت آنها اهمیت می دهند.

    تغذیه در سرطان خون
    افراد مبتلا به سرطان خون نیز ممکن است از گزینه های مراقبت تسکینی بهره مند شوند.

    سرطان خون گروهی از سرطان های خون است که از نظر شدت متفاوت است. افراد مبتلا به سرطان خون دارای طیف وسیعی از گزینه های درمانی از جمله پشتیبانی برای کمک به آنها در مدیریت فعالیت های روزمره خود هستند. گزینه ها شامل پرستاری ، مشاوره تغذیه ای ، فیزیوتراپی و حمایت از بهداشت در منزل است.

    یک پزشک یا تیم مراقبت از سرطان می توانند در مورد مراقبت در منزل برای افراد مبتلا به سرطان خون مشاوره ارائه دهند. بسته به نیاز فرد ، متخصصان مراقبت های بهداشتی می توانند درمان های سرطان خود را در خانه انجام دهند.

    سفیر آرامش با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

    کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.
    برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.

    Maryam Aghaeizade
    Maryam Aghaeizade
    سلام! من مریم هستم. مطالعات و تحقیقات بنده در زمینه سلامت بالینی و پرستاری در منزل، در راستای بهبود کیفیت مراقبت‌های پزشکی و ارتقای سلامت فردی است. از این رو تجربه و دانش حرفه‌ای خود را که در این 10 سال به دست آورده‌ام، برای ارائه خدمات پرستاری باکیفیت و موثر با شما به اشتراک خواهم گذاشت.
    درخواست مشاوره رایگان و خدمات پرستاری
    سایر مقالات مرتبط
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    درخواست مشاوره رایگان و خدمات پرستاری