درخواست پرستار | مشاوره رایگان

هر آنچه که باید درباره تفاوت آلرژی به گندم و سلیاک بدانید

انواع آلرژی به گندم

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    افرادی که دچار آلرژی به گندم wheat allergy  هستند  ، حداقل به یکی از پروتئین های موجود در گندم  حساس بوده و پاسخ سیستم ایمنی آنها به این پروتیین ها نسبتا شدید است.

    انواع آلرژی به گندم
    افرادی که نسبت به گندم آلرژی داشته باشند باید برای تأیید تشخیص سریعاً به پزشک مراجعه کنند.

    اگر فرد مبتلا به آلرژی گندم در معرض آن قرار گیرد ، ممکن است علائم ناتوان کننده ای را تجربه کند. در برخی موارد ،ممکن است شوک  آنافیلاکسی  رخ دهد که یک پاسخ آلرژیک تهدید کننده زندگی است.

    افرادی که احتمال دارد نسبت به گندم آلرژی داشته باشند  باید برای تأیید تشخیص سریعاً به پزشک مراجعه کنند. برخی از افراد هنگام استنشاق آرد گندم ، واکنش آلرژیک شدیدی را تجربه می کنند. گروهی دیگر بعد از مصرف خوراکی گندم علائم آلرژی را تجربه می کنند. یک واکنش آلرژیک ممکن است طی چند دقیقه یا چند ساعت پس از مصرف یا استنشاق گندم رخ دهد.

    آلرژی به گندم یکی از رایج ترین آلرژی های غذایی در دوران کودکی است. با این حال ، در بزرگسالان نیز می تواند رخ دهد. فردی که به آلرژی گندم حساسیت دارد ، یک آنتی بادی خاص برای یک یا چند پروتئین گندم تولید کرده است.

    پیشنهاد مقاله : با فواید گیاه شلغم برای سلامتی سالمندان آشنا شوید

    حساسیت به گندم همان بیماری سلیاک نیست. بیماری سلیاک یک بیماری خود ایمنی است که دستگاه گوارش فرد را تحت تأثیر قرار می دهد.

    گلوتن هنوز هم می تواند یک پاسخ خود ایمنی نامنظم را تحریک کند ، اما نکات مربوط به مدیریت پزشکی و دستورالعمل های تغذیه ای برای افراد مبتلا به بیماری سلیاک متفاوت است.

    همچنین ، اگرچه گلوتن یک پروتئین در گندم است ، اما افراد مبتلا به بیماری سلیاک آنافیلاکسی را تجربه نخواهند کرد. این به این دلیل است که بیماری سلیاک نوعی واکنش آلرژیک نیست.

    این مقاله چگونگی تشخیص حساسیت به گندم و روش کنترل و درمان آن پرداخته است :

    علائم آلرژی به گندم

    حساسیت به گندم در کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان شایع است. آلرژی به گندم در دوران نوزادی معمولاً در کنار سایر آلرژی های غذایی ایجاد می شود. این مشکل معمولاً تا 12 سالگی فرد برطرف می شود.

    شایعترین علائم آلرژی به گندم شامل موارد زیر است:

    • رینیت آلرژیک یا گرفتگی بینی
    • آسم
    • درماتیت آتوپیک ، یا اگزما
    • کهیر که بثورات خارش دار همراه با تورم احتمالی است
    • حالت تهوع ، اسهال و استفراغ
    • تحریک و تورم احتمالی در دهان ، گلو یا هر دو
    • آبریزش ، خارش چشم
    • نفخ معده

    آنافیلاکسی نیز ممکن است رخ دهد که منجر به موارد زیر می شود:

    • تورم و گرفتگی در گلو
    • مشکل در بلعیدن
    • تنگی و درد در قفسه سینه
    • تنفس دشوار
    • پوست رنگ پریده یا مایل به آبی
    • نبض ضعیف
    • افت بالقوه تهدید کننده فشار خون

    آنافیلاکسی یک فوریت پزشکی است که نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارد. افراد برای درمان باید به یک پزشک متخصص مراجعه کنند.

    مشخص کردن منبع

    در مرحله بعدی ، فرد باید تمام محصولات گندم را از رژیم غذایی خود حذف کند. پس از چند روز ، می توانند مجدداً گندم را به فواصل  وارد  رژیم غذایی کنند.

    با استفاده از اطلاعات بدست آمده از دفتر یادداشت غذایی می توان تشخیص داد که گندم دلیل علائم آلرژیک آنها هست یا خیر . یک متخصص مجرب باید بر این آزمایش نظارت کند.

    آزمایش چالش غذایی

    این کار معمولاً در بیمارستان یا کلینیک تخصصی آلرژی انجام می شود. فرد کپسول هایی را که حاوی مواد حساسیت زای مشکوک هستند مصرف خواهد کرد.

    شروع آزمایش با دوزهای کم آغاز می شوند و به تدریج در طی چند ساعت یا چند روز مصرف خود را افزایش می دهند. کارکنان کلینیک فرد را از نظر علائم کنترل می کنند.

    آزمایش خراش پوست

    یک متخصص قطره های غذای رقیق شده را روی بازو یا پشت فرد قرار می دهد و پوست را از طریق قطره تحت تاثیر قرار می دهد .

    با این کار غذا وارد سیستم پوست می شود. هرگونه خارش ، قرمزی یا تورم احتمالاً نشان دهنده حساسیت به گندم است. با این حال ، آزمایش prick skin قطعی نیست ، بنابراین پزشک احتمالاً آزمایش های دیگری را برای تأیید  تجویز می کند.

    آزمایش خون

    این آزمایش می تواند آنتی بادی های مواد غذایی خاص را تشخیص دهد. اگر آنتی بادی خاصی وجود داشته باشد ، این  آزمایش نشان می دهد که فرد احتمالاً به آن غذاهای خاص حساسیت دارد.

    علل و عوامل محرک آلرژی به گندم

    آلرژی به گندم پاسخ سیستم ایمنی بدن است. واکنش آلرژیک هنگامی اتفاق می افتد که سیستم ایمنی بدن ماده خنثی یا مفیدی را برای یک عامل بیماری زا اشتباه گرفته و به آن حمله می کند.

    آلرژن ها موادی هستند که به اکثر افراد آسیبی نمی رسانند ، مگر اینکه به آن حساسیت داشته باشند.

    واکنش آلرژیک به گندم شامل آنتی بادی های ایمونوگلوبولین است که حداقل به یکی از پروتئین های زیر در گندم واکنش نشان می دهد:

    • آلبومین
    • گلوبولین
    • گلیادین
    • گلوتنین یا منبع گلوتن

    بعضی از افراد فقط به یکی از پروتئین های موجود در گندم حساسیت دارند ، در حالی که دیگران ممکن است به دو یا بیشتر حساسیت داشته باشند.

    گندم و ورزش

    برخی افراد ممکن است علائم آلرژیک داشته باشند اگر در عرض چند ساعت ورزش کنند . این نوع واکنش آلرژیک اغلب منجر به آنافیلاکسی تهدید کننده زندگی می شود.

    آسم نانوایان

    افرادی که در نانوایی ها یا مکان هایی با آرد گندم پخته نشده کار می کنند ممکن است به آسم نانوا مبتلا شوند. این آلرژی به دلیل استنشاق آرد گندم و نه بلع آن رخ می دهد. ممکن است به دلیل پروتئین گندم یا قارچ ایجاد شود.

    آلرژی به گندم و غذا
    افرادی که در نانوایی ها یا مکان هایی با آرد گندم پخته نشده کار می کنند.

    بیماری سلیاک

    متخصصان پزشکی به جای حساسیت ، بیماری سلیاک را به عنوان یک حساسیت غذایی خودایمنی طبقه بندی می کنند.

    سیستم ایمنی بدن نسبت به گلوتن واکنش نشان می دهد و باعث ایجاد التهاب و آسیب در روده کوچک می شود. این  بیماری منجر به جذب ضعیف مواد مغذی می شود. برخی افراد هم بیماری سلیاک دارند و هم آلرژی به گندم.

    عوامل خطرزا :

    دو عامل اصلی خطر ابتلا به آلرژی به گندم سابقه خانوادگی و سن است. اگر یکی از اقوام نزدیک آلرژی داشته باشد – مانند آلرژی به گندم ، تب یونجه یا آسم – احتمال اینکه فرد خود به آلرژی گندم مبتلا شود بیشتر است.

    نوزادان و کودکان خردسال بیشتر از افراد مسن حساسیت به گندم دارند زیرا سیستم ایمنی و گوارشی آنها هنوز بالغ نشده است. با این حال ، بیشتر کودکان در نهایت از این آلرژی عبور می کنند.

    درمان  آلرژی به گندم:

    بهترین درمان برای آلرژی گندم پرهیز از پروتئین های گندم است. این کار ممکن است دشوار باشد ، زیرا بسیاری از غذاها حاوی گندم هستند. بنابراین مهم است که برچسب های مواد غذایی را بررسی کنید.

    آنتی هیستامین ها می توانند با کاهش علائم آلرژی ، فعالیت سیستم ایمنی فرد را کاهش دهند. افراد باید آنتی هیستامین را پس از قرار گرفتن در معرض گندم مصرف کنند. همچنین ، افراد حساس فقط باید با راهنمایی پزشک از آنتی هیستامین استفاده کنند.

    اپی نفرین یا آدرنالین یک درمان اضطراری برای آنافیلاکسی است. افرادی که در معرض خطر بالای آنافیلاکسی هستند باید دو دوز تزریق اپی نفرین داشته باشند. آدرنالین مجاری تنفسی را باز می کند و به فرد کمک می کند راحت تر نفس بکشد. همچنین به بازگرداندن فشار خون کمک می کند.

    مرکز پرستاری سفیر آرامش با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.

    کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

    برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان