درخواست پرستار | مشاوره رایگان

جلوگیری از شکستگی لگن در سالمندان و روش های مراقبت از آن ها

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    شکستگی لگن یک مشکل شایع در افراد سالمند است و معمولاً به عنوان شکستگی کمر شکستگی کمر (Hip Fracture) شناخته می‌شود. این نوع شکستگی معمولاً در استخوان فمور (استخوان ران) رخ می‌دهد و می‌تواند تأثیرات جدی بر روی کیفیت زندگی فرد مسن داشته باشد. به دلیل کاهش قوت استخوان‌ها و افزایش خطر سقوط در افراد سالمند، شکستگی لگن از مشکلات شایع در این گروه از افراد به‌شمار می‌آید.

    هنگامی که ترسا لنگ چیزی را که در آخرین لحظه برای سفرش به اروپا نیاز داشت را به یاد آورد،از جایش پرید و پایش روی یک کیف کوچک که روی زمین افتاده بود رفت ، تعادلش را از دست داد و به سمت دیوار افتاد.

    علت ها و عوامل خطر شکستگی لگن در سالمندان
    در 90 سالگی، از هر 4 زن یک نفر و از هر 8 مرد یک نفر دچار شکستگی لگن می‌شوند.

    ” همون لحظه که این اتفاق برای من افتاد، قبل از اینکه به سمت دیوار بیفتم، فهمیدم که چی شده!”. این گفته ترسا لنگ 88 ساله است. لگن چپ او شکست پرستار سالمند او نیز در مرخصی به سر می‌برد. شکستگی لگن در سالمندان به شدت شایع است. در واقع، برای هر 10 شکستگی لگن، حدود 9 تا از آن ها در افراد بالای سن 60 رخ می دهد. بعد از 50 سالگی، شکستگی لگن با هر 5 سال افزایش در سن دوبرابر می‌شود.

    این گفته سندی بی گنز و مدیر توانبخشی در مرکز در منزل آمستردام در نیویورک است. در سن 90 سالگی، از هر 4 زن یک نفر و از هر 8 مرد یک نفر دچار شکستگی لگن می‌شود. این آمار بر اساس مطالعه صورت گرفته توسط مرکز پیش گیری و کنترل بیماری می‌باشد.

    علل شکستگی لگن در سالمندان

    شکستگی لگن در سالمندان به این دلیل است افراد مسن بیشتر در معرض خطر افتادن هستند. دکتر چارلز پترسون، جراح ارتوپد در کلینیک شکستگی و ارتوپدی سیاتل می‌گوید آن‌ها به خاطر اینکه هماهنگی خود را از دست می‌دهند می‌افتند. آن‌ها در توانایی دیدن و تعادل دارای مشکل هستند و ضعیف می‌شوند.

    علل شکستگی لگن در سالمندان
    شکستگی لگن در سالمندان به دلیل اینکه افراد مسن بیشتر در معرض خطر افتادن هستند بیشتر است.

    این بیماری باعث میشود تا استخوان ها ضعیف تر شوند، و همچنین باعث میشود که در مقابل شکستگی حساس تر شوند. در ایالات متحده، حدود 10 میلیون نفر دچار پوکی استخوان تخمین زده شده اند که 80% آنها زن هستند. در میان این جمعیت، شکستگی لگن میتواند در هنگام فعالیت های ساده ای که با تحمل وزن همراه هستند رخ دهد. هنگامی که آن‌ها می‌افتند، به دلیل پوکی استخوان و استخوان های ضعیف‌تر در  معرض شکستگی‌های بیشتری هستند همراه نبودن و عدم مراقبت پرستار سالمند نیز می تواند اوضاع را وخیم تر کند. عوامل خطر متعددی برای شکستگی لگن در سالمندان وجود دارد که شامل:

    1. جنسیت: به دلیل کاهش استروژن بعد از یائسگی در زنان،  تراکم استخوان در آنها زودتر از مردان از بین میرود و نیاز بیشتری به همراهی همیشگی مراقبت پرستار سالمند پیدا می کنند.
    2. وراثت: افراد با استخوان های کوچک تر و اسکلت لاغرتر، سفیدپوستان و آسیایی ها در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به پوکی استخوان قرار دارند.
    3. تغذیه:  تغذیه نامناسب در دوران کودکی باعث افزایش خطر شکستگی لگن در سالمندان می شود.
    4. اختلالات غذایی مانند بی اشتهایی و پر خوری، به استخوان ها آسیب میزند.
    5. مصرف دخانیات و الکل: کشیدن سیگار و مصرف زیاد الکل میتواند منجبر به از بیم رفتن استخوان ها شود.
    6. مصرف داروها: مصرف 4 دارو یا بیشتر به صورت هم زمان و یا هرگونه داروی روانگردان عواملی برای خطر افتادن است
    7. محیط خانگی: قالیچه ها و فرش ها و سیم های برق تهدیدات سکندری خوردن و افتادن به زمین هستند. هم‌چنین نبود نرده راه پله و میله هایی برای گرفتن و حفظ تعادل، لوازم خانگی که سرجایشان محکم نشده اند و نور ناکافی نیز می‌تواند خطرساز شود.

    که حتی در این مورد مراقبت پرستار سالمند هم نمی تواند پاسخگو مشکل به وجود آمده باشد.

    پیشنهاد مقاله : اهمیت رژیم غذایی و ورزش در پرستاری سالمند

    روش های درمان شکستگی لگن در سالمندان

    درمان و مراقبت از افراد سالمند با شکستگی لگن به توصیه پزشک متخصص انجام می‌شود، اما در کل، مراقبت‌های زیر ممکن است در بهبود و بهتر شدن وضعیت افراد مبتلا به این مشکل مؤثر باشند:

    ۱. جراحی

    در بسیاری از موارد، شکستگی لگن نیازمند جراحی است. جراحی می‌تواند شامل تعویض قسمت‌های شکسته استخوان با ایمپلنت‌ها یا پلاک‌ها باشد. پس از جراحی، فیزیوتراپی و توانبخشی نیز به‌طور معمول توصیه می‌شود.

    ۲. فیزیوتراپی و توانبخشی

    برنامه‌های توانبخشی و فیزیوتراپی باعث کمک به استحکام‌بخشی به عضلات و استخوان‌های دور شکستگی می‌شوند. این برنامه‌ها به افزایش قدرت، انعطاف‌پذیری و تعادل فرد کمک می‌کنند.

    ۳. مراقبت پس از جراحی

    بعد از جراحی، افراد نیاز به مراقبت‌های ویژه‌ای دارند. این شامل تغذیه مناسب، مدیریت درد، پیشگیری از عفونت، و تشویق به حرکت تدریجی در حد مجاز شامل پیاده‌روی با وسایل کمکی است.

    ۴. استفاده از وسایل کمکی

    پس از جراحی و در دوره‌ای که فرد به تدریج به وضعیت عادی برگشته، استفاده از وسایل کمکی مانند عصاها یا ویلچرها به کمک افراد در حرکت‌های روزمره می‌آید.

    ۵. تغذیه مناسب

    مراقبت از تغذیه مناسب با کمک به بهبود استحکام استخوان‌ها و بهبود فرآیند ترمیم بدن کمک می‌کند.

    ۶. پیشگیری از سقوط

    برای کاهش خطر شکستگی لگن در افراد سالمند، مهم است که اقداماتی مانند استفاده از کفش‌های مناسب، ایجاد محیط امن در خانه با حذف موانع و فراهم کردن نور کافی و همچنین انجام تمرینات تقویتی و تعادلی را در نظر بگیرند.

    ۷. مشاوره با پزشک

    افراد سالمند نیاز دارند تا با پزشک خود درباره اقدامات مناسب جهت پیشگیری از شکستگی لگن و درمان آن مشورت کنند.

    مهمترین نکته این است که مراقبت‌های لازم پس از شکستگی لگن به‌درستی انجام شود تا از تعداد بیشتری مشکل پس از جراحی جلوگیری شود و کیفیت زندگی افراد بهتر شود.

    علایم شایع در شکستگی لگن

    در اغلب موارد، یک فرد می‌داند که لگنش شکسته است. برای مثال، لنگ قادر به ایستادن نبود و توسط پسرش که اتفاقی به او سر زده بود پیدا شد. اغلب درد شدید در ران و مناطق کشاله ران احساس میشود و شخص نمیتواند راه برود. علایم دیگر شامل سختی، کوفتگی یا التهاب در محدوده لگن است. پا در منطقه ای که تحت تاثیر قرار میگیرد ممکن است کوتاه تر از دیگری باشد و یا برآمدگی بوجود آید.

    علایم شایع در شکستگی لگن
    مهم‌ترین نکته در مراقبت‌های لازم پس از شکستگی لگن به‌درستی انجام شدن دستورات پزشک است.

    اگر نوک استخوان لگن تحت تاثیر قسمت گردنی استخوان لگن باشد، شخص احتمالا متوجه نمیشود که لگنش شکسته است همان‌طور که با توجه به گفته پترسون این شکستن می‌تواند کمتر دردناک باشد. با توجه به اینکه شکستن لگن می‌تواند زندگی را تهدید کند، مطمئن شوید که عزیزانتان به سرعت به بیمارستان  منتقل شود. عمل جراحی به منظور فیکس کردن شکستگی معمولا در تا 24 ساعت انجام می‌شود.

    پزشک با معاینه میتواند به راحتی از علائم شکستگی لگن را تشخیص دهد اما عکسبرداری با اشعه ایکس و یا MRI شکستگی را تایید و نوع شکستگی را مشخص میکند.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان