درخواست پرستار | مشاوره رایگان

آیا بیماری سل درمان دارد؟

بیماری سل درمان دارد؟

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    آیا بیماری سل مرگبار است؟ آیا بیماری سل درمان دارد؟ بیماری سل از طریق میکروب به وجود آمده، که از راه تنفسی انتقال می‌یابد، هنگامی که میکروب به ریه ها وارد شود، باعث به وجود آمدن ضایعه اولیه می شود، این بیماری به وسیله جریان خون و عروق لنفاوی به طور مستقیم به سایر قسمت های بدن راه یافته و باعث درگیر شدن سایر اعضا می‌گردد. برای مراقبت از بیمار مبتلا به سل می‌توان از خدمات پرستار بیمار استفاده کرد.

    سل چیست؟

    یکی از بیماری های شایع بین مردم بیماری سل است، که در اکثر موارد موجب مرگ افراد مبتلا شده است، به طور معمول این بیماری به شش ها حمله کرده و پس از آن سایر قسمت های بدن را درگیر خواهد کرد، افراد مبتلا به این بیماری به وسیله سرفه و عطسه باکتری را به هوا انتقال می‌دهند، اکثر علائم این بیماری پنهان بوده و در صورتی که به موقع درمان نشود، منجر به مرگ فرد مبتلا می‌شود. بیماری سل دارای دو نوع عفونت گوناگون می‌باشد، که در ادامه مطالب هر یک از آنها بررسی شده است:

    1. سل فعال
    2. سل پنهان

    در نوشته زیر با بیماری سل، انواع و درمان آن آشنا می‌شویم.

    1) سل فعال:

    اگر عفونت فعال به بدن فرد بیمار سرایت کرده باشد سبب به وجود آمدن نشانه هایی در بدن فرد خواهد شد، نوع فعال این بیماری مسری بوده و امکان انتقال آن به بدن سایر افراد وجود دارد.

    2) سل پنهان:

    در نوع پنهان این بیماری باکتری به صورت غیر فعال در بدن فرد باقی خواهد ماند، بیماری سل پنهان علاوه بر مسری نبودن هیچ نشانه ای در بدن فرد بیمار نخواهد داشت و اگر درمان نشود امکان دارد له نوع فعال تبدیل شود، با توجه به تحقیقات انجام شده در رابطه با این بیماری به طور تقریبی یک سوم از جمعیت دنیا به بیماری سل مبتلا هستند، به طور معمول افرادی که دارای سیستم ایمنی بدنی ضعیف هستند بیشتر از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به بیماری سل خواهند بود.

    پیشنهاد مقاله: هر آنچه لازم است در مورد بیماری خود ایمنی بدانید

    علائم بیماری سل چیست؟

    اگر افراد به سل پنهان مبتلا شده باشند، هیچ علامتی مشاهده نخواهند کرد، اما سل فعال نشانه هایی دارد که در ادامه مطالب ذکر شده است:

    • تب و لرز
    • سرفه همراه با مخاط و خون
    • تعریق شبانه
    • کاهش وزن
    • خستگی
    • بی اشتهایی

    در صورت عدم درمان، این بیماری پیشرفت کرده و علائم زیر را در بدن افراد به وجود می‌آورد:

    بیماری سل
    اگر افراد به سل پنهان مبتلا شده باشند، هیچ علامتی مشاهده نخواهند کرد.

    امکان دارد سل بر روی قلب انسان تاثیر بگذارد، هنگامی که بیماری قلب فرد را درگیر کند، توانایی لازم برای پمپاژ خون نخواهد داشت.

    1. درد استخوان
    2. درد کبد و کلیه
    3. بیماری قلبی

    در نوشته زیر با توضیح کامل تری از بیماری سل، آشنا می‌شویم.

    1) درد استخوان:

    با توجه به این نکته که این بیماری سبب درگیر شدن استخوان ‌ها می‌شود باعث وجود آمدن درد در ناحیه ستون فقرات فرد مبتلا خواهد شد.

    2) درد کبد و کلیه:

    بیماری سل در عملکرد کبد کلیه تاثیر گذار خواهد بود، و فرد مبتلا به این بیماری در ادرار خود خون مشاهده خواهد کرد که سبب به وجود آمدن درد در کبد و کلیه می‌شود.

    3) بیماری قلبی:

    امکان دارد سل بر روی قلب انسان تاثیر بگذارد، هنگامی که بیماری قلب فرد را درگیر کند، توانایی لازم برای پمپاژ خون نخواهد داشت و باعث مرگ فرد می‌شود.

    درمان بیماری سل چگونه است؟آیا بیماری سل درمان دارد؟

    از نظر پزشکان آیا بیماری سل درمان دارد؟ در اکثر موارد پزشک معالج برای فردی که به سل مبتلا شده است، آنتی بیوتیک تجویز کرده و در طول درمان، نوع و محل عفونت و  سلامت عمومی بیمار را مورد بررسی قرار می‌دهد تا با توجه به نوع بیماری آنتی بیوتیک لازم را تجویز کند.

    افراد مبتلا به سل پنهان نیازمند یک نوع آنتی بیوتیک برای درمان این بیماری هستند، اما افرادی که به نوع فعال مبتلا شده اند، نیازمند چندین نوع دارو هستند، این افراد باید به مدت طولانی از آنتی بیوتیک استفاده کنند. به طور معمول یک دوره ۶ ماهه با مصرف آنتی بیوتیک طول درمان استاندارد این بیماری است.

    درمان سل
    افراد مبتلا به سل پنهان نیازمند یک نوع آنتی بیوتیک برای درمان این بیماری هستند.

    با توجه به طولانی بودن دوره درمان این بیماری می‌توان از خدمات پرستاری در منزل استفاده کرد. پرستار بیمار در منزل شخصی آموزش دیده است که تمام اقدامات لازم در خصوص بیماری سل را فراگرفته و می‌تواند در روند بهبودی فرد مبتلا تاثیر بسزایی داشته باشد.

    عوارض داروهای تجویزی برای این بیماری بسیار کم است اما امکان دارد به کبد برخی از افراد آسیب وارد شود افراد مبتلا به بیماری سل در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر بعد از مصرف دارو باید با به پزشک مراجعه کنند:

    • بی اشتهایی
    • تب
    • یرقان
    • تیرگی ادرار
    • استفراغ و حالت تهوع

    لازم به ذکر است که برای درمان این بیماری کامل شدن طول دوره درمان از اهمیت زیادی برخوردار است، حتی در صورت از بین رفتن علائم بیماری در بدن فرد باید مصرف داروها قطع نشود، زیرا اگر باکتری در طول دوره درمان از بین نرود در مقابل آنتی بیوتیک ها مقاوم می‌شود، و منجر به وجود آمدن سل مقاوم می‌شود.

    سخن پایانی

    همانطور که در مطالب قبلی گفته شد معمولاً برای درمان سل فعال آنتی بیوتیک به کار می‌رود اما باید بدانید که با توجه به نوع این بیماری امکان دارد سایر داروها نیز تجویز گردد. شما می‌توانید برای استخدام پرستار بیمار در منزل به مرکز سفیر آرامش مراجعه کرده و با سابقه ترین پرستاران را برای نگهداری از بیمار خود استخدام کنید.


    سوالات متداول

    عوارض داروهای تجویزی برای بیماری سل چیست؟

    بی اشتهایی، تب، یرقان، تیرگی ادرار، استفراغ و حالت تهوع از عوارض بیماری شل می‌باشد.

    علائم بیماری سل چیست؟

    تب و لرز، سرفه همراه با مخاط و خون، تعریق شبانه، کاهش وزن، خستگی، بی اشتهایی از علائم بیماری سل می‌باشد.

    سل چیست؟

    یکی از بیماری های شایع بین مردم بیماری سل است، که در اکثر موارد موجب مرگ افراد مبتلا شده است، به طور معمول این بیماری به شش ها حمله کرده و پس از آن سایر قسمت های بدن را درگیر خواهد کرد.

    بیماری سل چگونه به وجود آمده است؟

    بیماری سل از طریق میکروب به وجود آمده، که از راه تنفسی انتقال می‌یابد، هنگامی که میکروب به ریه ها وارد شود، باعث به وجود آمدن ضایعه اولیه می شود، این بیماری به وسیله جریان خون و عروق لنفاوی به طور مستقیم به سایر قسمت های بدن راه یافته و باعث درگیر شدن سایر اعضا می‌گردد.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    1 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان