درخواست پرستار | مشاوره رایگان

علت و روش های درمان قرمز شدن چشم

علت.قرمزی.چشم

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    آیا می دانید علت قرمز شدن چشم و راه های درمان آن چیست؟ علت قرمز شدن چشم در برخی مواقع به خاطر بیماری‌های چشمی و در مواقع دیگر به علت تغییرات شرایط آب و هوایی خواهد بود، عواملی مانند آلرژی، عفونت و خشکی هر یک دلیل قرمزی چشم هستند، که برای هر یک، روش درمانی خاص در نظر گرفته شده است. در ادامه این مطلب از مرکز پرستاری سفیر آرامش با ما همراه باشید تا اطلاعات لازم در مورد قرمز شدن چشم، علت و درمان آن را بدانید.

    علت قرمز شدن چشم

    همان طور که می‌دانید علت قرمز شدن چشم همیشه گریه کردن یا حساسیت فصلی نمی‌باشد، اگر شما نیز جزو کسانی هستید که با این مشکل روبرو می شوید، باید علت آن را شناسایی کنید تا بتوانید به درستی به درمان آن بپردازید و هرگز نباید به طور خودسرانه از داروها و روش‌ های درمانی استفاده کنید. علت‌ های گوناگونی برای قرمز شدن چشم ها وجود دارد. برخی از این علل را در ادامه مطرح کرده‌ایم.

    1. التهاب چشم
    2. عفونت
    3. آلرژی
    4. قرمزی ناشی از خشکی چشم
    5. قرمزی ناشی از گلوکوم حاد
    6. قرمزی چشم ناشی از ورم ملتحمه
    7. استفاده اضافه از لنز های تماسی
    8. خارج شدن عروق

    در ادامه به توضیح کامل‌تری از این موارد می‌پردایم.

    التهاب چشم

    التهاب در قسمت‌های مختلف چشم مانند قرنیه، صلبه، لاک‌رود و پالپ است که می‌تواند باعث قرمز شدن چشم شود.

    عفونت

    عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی نظیر آنفولانزا، سرماخوردگی، کراتیت و کانژونکتیوئیت نیز ممکن است باعث قرمز شدن چشم شوند.

    آلرژی

    آلرژی به عوامل محیطی نظیر گرده درختان و گل‌ها، خاکستر و حشرات همچنین آلودگی هوا نقش مهم در قرمز شدن چشم دارد.

    پیشنهاد مقاله : هر آنچه لازم است در مورد یوگای چشم بدانید

    آلرژی.و .علت.قرمز.شدن.چشم
    آلرژی نقش مهم در قرمز شدن چشم دارد.

    در بعضی از موارد دیگر نیز چشم ها به مواد آرایشی، لنزهای تماسی و گرد گل‌ها واکنش آلرژی داشته و دچار قرمزی می‌شوند. در چنین مواقعی هر دو چشم قرمز و پر از اشک شده که در برخی موارد با تورم پلک نیز همراه است. برای درمان قرمزی چشم ناشی از آلرژی می‌توان قطره های ضد آلرژی چشم را به کار برد که این قطره مانع از خارش و التهاب چشم می‌شود، ما به شما توصیه می‌کنیم محصولات بدون مواد نگهدارنده را به کار ببرید، تا خطر خارش چشم شما کاهش یابد.

    در صورتی که متوجه شدید به هر ماده مانند لوازم آرایشی، لنز و غیره حساسیت پیدا کرده ‌اید، باید برای تعویض آن ها سریع اقدام کنید.

    خارج شدن عروق

    فعاليت بيش از حدي جسمي يا رفع يك بار سبك از تحصيل يا كار باعث خروج خون اضافي از عروق بيروني چشم و قرارگيري آب رودخانه هاي كوچك در پالپ (كورئور) مي شود كه منجر به تورَّم پالپ و قرمز شديده آغازِ يك حادثه خطیر تحصيل يا كار مي‌گرديد. قرمزی چشم ممکن است در سالمندان رخ دهد که پرستار سالمند باید با رعایت نکات بهداشتی به درمان آن اقدادم نماید.

    استفاده اضافه از لنز های تماسی

    استفاده نادرست، پاک نکردن صحیح و استفاده بطور طولانی مدت از لنز های تماسی نقش در قرمز شدن چشم دارد.

    قرمزی چشم ناشی از ورم ملتحمه

    مورد بعدی علت قرمز شدن چشم التهاب است که ممکن است، ورم ملتحمه به علت وجود یک باکتری که به علت ضربه‌های جزئی یا به کار بردن لنزهای تماسی به چشم انتقال یافته است، باشد. در چنین مواقعی ابتدا یک چشم قرمز می شود و بعد از دو الی سه روز چشم دیگر دچار قرمزی می شود، لازم به ذکر است که اگر به علت باکتری ورم ملتحمه چشم به وجود بیاید، دردناک و با ترشح چرکی همراه خواهد بود.

    هم‌چنین قرار گرفتن افراد به مدت طولانی در معرض نور خورشید بدون به کار بردن عینک آفتابی سبب قرمز شدن چشم‌ها نیز خواهد شد.برای درمان می توان از قطره های مخصوص چشم که ضد عفونی کننده هستند، استفاده کرد تا چشم ها را تمیز کنند. در واقع برای بهبودی کامل باید در تمام دوره التهاب از این قطره استفاده شود.

    قرمزی ناشی از گلوکوم حاد

    به علت فشار زیاد و ناگهانی درون چشم گلوکوم یا آب سیاه رخ می دهد . که یکی از مواردی است که به علت قرمز شدن چشم منجر  می شود.که علاوه بر قرمزی، فرد مبتلا احساس درد شدید همراه با کاهش بینایی، حالت تهوع و سردرد خواهد داشت. البته لازم به ذکر است که بدانید در بعضی از گلوکوم ها چشم ها بدون قرمزی و درد خواهند بود.

    برای درمانی این قرمزی چشم باید حتما به پزشک متخصص چشم مراجعه شود تا او با توجه به شرایط بینایی شما درمان های لازم مانند قطره یا لیزر را تجویز کند.

    قرمزی ناشی از خشکی چشم

    اگر غدد میبومین اختلال داشته باشد، خشکی چشم بروز کرده که سبب تبخیر بیش از اندازه ی اشک چشم خواهد شد. دلایل اصلی خشکی چشم کار بیش از اندازه با رایانه، قرار گرفتن در معرض باد تند کلر و واکنش به دود است.

    درمان قرمز شدن چشم
    برای درمان قرمز شدن چشم، ابتدا باید علت آن تعیین شود.

    شایان ذکر است که بعضی از افراد چشم های حساسی داشته و خشکی چشم آنان به رنگ چشمان انان ارتباطی ندارد، که در چنین مواقعی چشمان آن ها قرمز نشده و با علائمی مانند سوزش، خارش، احساس شن زیر پلک و اشک ریزی مواجه می شوند. اما در پایان چشم افراد به دلیل عدم ترشح اشک کافی قرمز خواهد شد که نیاز به مراقبت از بیمار خواهد شد.

    درمان و علت قرمز شدن چشم

    ما به شما توصیه می کنیم برای درمان این نوع قرمزی چشم اگر به مدت طولانی با رایانه سر و کار دارید به صورت مرتب از صفحه چشم بردارید و مدام پلک بزنید، اما اگر خشکی چشم باعث اذیت شما می شود، حتماً باید به پزشک مراجعه کرده تا در صورت نیاز غدد مسدود شده را باز کنند.

    قرمز شدن چشم می‌تواند ناشی از عوامل مختلفی باشد، از جمله التهاب، عفونت، آلرژی، خشکی چشم و یا آسیب به سطح چشم باشد. برای درمان قرمز شدن چشم، ابتدا باید علت آن تعیین شود. در صورت وجود التهاب یا عفونت، معمولاً استفاده از قطره‌های چشمی ضد التهاب و ضد عفونت تجویز می‌شود. در صورت وجود آلرژی، مصرف داروهای ضد هیستامین و استفاده از قطره‌های چشمی ضد حساسیت معمولاً توصیه می‌شود. همچنین، استفاده از قطره‌های مرطوب کننده چشم نظیر اشکارا هم می‌تواند به کاهش قرمز شدن چشم کمک کند. در هر صورت، بهتر است با پزشک خود درباره علائم خود صحبت کنید تا تشخیص دقیق و مناسب را بگیرید و درخصوص درمان مناسب راهنمایی شوید.

    سوالات متداول

    قرمزی چشم چه دلایلی دارد؟

    قرمزی چشم می‌تواند ناشی از آلرژی، مصرف بعضی از داروها، ورم ملتحمه، ورم ملتحمه، گلوکوم حاد، یائسگی، خواب ناکافی، لنزهای تماسی، عفونت، نوشیدن الکل، ترکیدن عروق خونی و یا خشکی چشم باشد.

    چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

    در صورتی که علائم بیش از ۱ هفته طول کشید، تغییراتی در دیدن شما ایجاد شد، احساس درد زیاد در چشم دارید، نسبت به نور حساس می‌شوید، یک یا هر دو چشم ترشحات دارد یا داروهای رقیق کننده خون مصرف می‌کنید حتما به پزشک مراجعه کنید.

    چگونه می‌توان علائم قرمزی چشم را درمان کرد؟

    کمپرس گرم روی چشم می‌تواند به کاهش علائم این بیماری کمک کند. همچنین مرتبا دستانتان را بشویید و استفاده از لنزهای طبی و آرایشی را کنار بگذارید و از تماس با چشم ها خودداری کنید. اما اگر علائم شما بیش از یک هفته ادامه داشت حتما به پزشک مراجعه کنید

    خشکی چشم آیا باعث قرمزی چشم می‌شود؟

    اگر غدد میبومین اختلال داشته باشد، خشکی چشم بروز کرده که سبب تبخیر بیش از اندازه ی اشک چشم خواهد شد. دلایل اصلی خشکی چشم کار بیش از اندازه با رایانه، قرار گرفتن در معرض باد تند کلر و واکنش به دود است.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    2 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان