Safir logo

انواع سرفه در کودکان و روش‌های‌درمان آن

انواع سرفه در کودکان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    آیا با انواع سرفه در کودکان و روش درمان ان آشنایی دارید؟ سرفه در کودکان معانی مختلفی دارد، تشخیص سرفه خشک و خیس از هم تاثیر زیادی بر این موضوع که چه زمانی باید نگران بود و درمان را باید شروع کرد، خواهد داشت. در واقع سرفه یک روش برای محافظت از بدن، از بین بردن خلط گلو و بینی، بیرون انداختن غذایی که به اشتباه وارد مجاری تنفسی شده و پاک کردن راه های هوایی می‌باشد. در ادامه مطالب از مرکز خدمات پرستاری سفیر آرامش انواع سرفه در کودکان و روش درمان آن توضیح داده شده است.

    انواع سرفه در کودکان و روش های درمان آن

    به طور معمول انواع سرفه در کودکان دو نوع سرفه خشک و سرفه مرطوب می‌باشد که در ادامه توضیح داده شده:

    سرفه خشک در کودکان زمانی رخ می‌‌دهد که کودک دچار حساسیت یا سرماخوردگی شود. سرفه خشک به سوزش ناشی از گلودرد، پاکسازی خلط بینی و گلو کمک خواهد کرد. سرفه مرطوب متاثر از بیماری تنفسی با عفونت باکتریایی می‌باشد، که باعث به وجود آمدن خلط یا مخاط در مجاری هوایی کودک می‌گردد.

    انواع سرفه در کودکان
    سرفه خشک در کودکان زمانی رخ می‌‌دهد که کودک دچار حساسیت یا سرماخوردگی شود.

    درمان سرفه ی خشک

    سرفه در آنفولانزا و سرماخوردگی یکی دیگر از انواع سرفه در کودکان از نوع سرفه خشک است، که بینی کودک چرکی همراه با آبریزش و گلودرد می‌باشد. که با توجه به شدت سرما خوردگی امکان دارد سرفه ها در شب مقداری خلط دار و همراه با تب خفیف باشد. درمان این نوع سرفه در کودکان مصرف مایعات فراوان و استراحت کافی است، که توصیه می‌شود برای کودکان زیر ۶ سال شربت سرفه مصرف نشود، با توجه به تحقیقات انجام شده ثابت شده است، که این داروها تاثیر ندارند و در عین حال عوارض کشنده‌ای بر جا خواهد گذاشت.

    برای نوزادان بالای یک سال باید از سرم های شستشوی دهان، بخور سرد و عسل استفاده شود. همچنین مصرف استامینوفن نیز تب را کاهش می‌دهد. در چنین شرایطی اگر تب کودک بالا برود توصیه می‌شود، برای مطمئن شدن از رد ابتلای کودک به آنفولانزا با پزشک تماس گرفته شود یا تحت مراقبت توسط یک پرستار کودک باشد، زیرا بروز تب مخصوصاً در نوزادان بسیار جدی می‌باشد.

    سرفه های خروسکی

    سرفه های خروسکی بر اثر عفونت ویروسی بروز کرده که باعث تورم پوشش نای می‌شود. مجاری هوایی را مسدود کرده و در نهایت نفس کشیدن برای کودک سخت می‌شود.

    سرفه خروسکی در کودکان
    سرفه های خروسکی بر اثر عفونت ویروسی بروز کرده و باعث تورم پوشش نای می‌شود.

    به طور معمول خروسک در کودکان زیر پنج سال بروز کرده که در ساعات اولیه روز با علائم سرماخوردگی و گرفتگی بینی آغاز و در زمان شب سرفه ها شروع خواهد شد. به طور معمول این بیماری بعد از ۳ الی ۴ روز درمان می‌شود، در غیر این صورت باید با متخصص مشورت شود. بهترین روش درمان خروسک قرار گرفتن کودک در حمام بخار می‌باشد، بهترین راه درمان خروسک کودک تنفس هوای مرطوب می‌باشد که می توان در اتاق کودک بخار سرد روشن کرد.

    سرفه ناشی از ذات الریه

    یک نوع عفونت ویروسی یا باکتریایی که ریه ها را درگیر می‌کند. و از انواع سرفه در کودکان می‌باشد، ذات الریه است که در پی سرماخوردگی ساده شروع می‌شود. علائم آن سرفه خیس و خلط دار به رنگ سبز و زرد و خستگی شدید می‌باشد. با توجه به علت ویروسی یا باکتریایی می‌توان ذات ریه را درمان کرد، شایان ذکر است که اگر کودک تب داشته باشد باید به متخصص مراجعه شود. ذات الریه باکتریایی به طور معمول خطرناک بوده

    سرفه های ناشی از آسم

    در کودکان کمتر از دو سال آسم شایع نمی‌باشد، به جز کودکانی که در دوران نوزادی به اگزما ابتلا شده اند، یا دارای سابقه خانوادگی آسم و آلرژی هستند، تا هنگامی که تشخیص تایید نشود، تنگ شدن مجاری هوایی که منجر به خس خس سینه می‌گردد بیماری واکنشی هوایی محسوب می‌شود، که علائم آن انقباضات قفسه سینه و دیافراگم می‌باشد. علائم ابتدایی این بیماری علائم سرماخوردگی و چشم های خاردار و نم‌دار میباشد که بهتر است زمانی که صدای خس خس نوزاد شنیده می شود، با پزشک متخصص تماس بگیرید.

    سخن پایانی

    اگر به طور قطعی آسم تشخیص داده نشود پزشکان برای درمان دوره‌ای خس خس سینه از داروهای آسم و دیگر روش های درمان انواع سرفه در کودکان استفاده می‌کنند. اگر دارای کودک خردسالی هستید که سرفه شدید دارد و پس از یک یا دو روز بدتر میشود سریعاً با پزشک ارتباط برقرار کنید. شما می‌توانید برای مراقبت از کودکان خود از خدمات پرستاری در منزل استفاده کنید، پرستار کودک در منزل می‌تواند به شما در نگهداری از فرزندان تان کمک کند زیرا در تمام زمینه‌ های مربوطه آموزش لازم را فرا گرفته است.


    سوالات متداول

    سرفه در کودکان چند روز طول می‌کشد؟

    هر کودک در سال ممکن است 5 تا 8 مرتبه دچار سرفه شود که می‌تواند 6 الی 9 روز زمان ببرد. همچنین یک کودک بطور معمول ممکن است 50 روز سال را با سرفه و عفونت‌های تنفسی بگذرانند.
    سرفه در کودکان چه انواعی دارد؟

    سرفه ی خشک، سرفه های خروسکی، سرفه ناشی از ذات الریه و سرفه های ناشی از آسم
    سرفه در کودکان چه دلایلی دارد؟

    سرفه درواقع نوعی واکنش دفاعی بدن کودک به مواد محرک تنفسی مثل آلودگی هوا، میکروب‌ها یا گردوغبار و همچنین راه دفع ترشحات هنگام بیماری است.

    سرفه ناشی از ذات الریه چیست؟

    یک نوع عفونت ویروسی یا باکتریایی که ریه ها را درگیر می‌کند. و از انواع سرفه در کودکان می‌باشد، ذات الریه است که در پی سرماخوردگی ساده شروع می‌شود. علائم آن سرفه خیس و خلط دار به رنگ سبز و زرد و خستگی شدید می‌باشد.

    Maryam Aghaeizade
    Maryam Aghaeizade
    سلام! من مریم هستم. مطالعات و تحقیقات بنده در زمینه سلامت بالینی و پرستاری در منزل، در راستای بهبود کیفیت مراقبت‌های پزشکی و ارتقای سلامت فردی است. از این رو تجربه و دانش حرفه‌ای خود را که در این 10 سال به دست آورده‌ام، برای ارائه خدمات پرستاری باکیفیت و موثر با شما به اشتراک خواهم گذاشت.
    درخواست مشاوره رایگان و خدمات پرستاری
    سایر مقالات مرتبط
    guest
    2 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    درخواست مشاوره رایگان و خدمات پرستاری