درخواست پرستار | مشاوره رایگان

خون دماغ در کودکان چه دلایلی دارد و راه های پیشگیری

خون دماغ شدن کودک در خواب

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    آیا می دانید خون دماغ در کودکان چه دلایلی دارد و راه های پیشگیری آن چیست؟ خون دماغ در کودکان یک امر شایع است، که امکان دارد کودک هر چند وقت یک بار دچار خون دماغ شود. در واقع خون دماغ یک صحنه ای کثیف، گاهی ترسناک و کمی ناخوشایند است که به طور معمول نشان دهنده ی مشکل خاصی نمی باشد.

    ما در ادامه ی مقاله سعی داریم درباره ی اینکه خون دماغ در کودکان چه دلایلی دارد و راه های پیشگری آن، اطلاعات لازم را در اختیار تان قرار دهیم، برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه تا انتهای مطالب همراه ما بمانید.

    خون دماغ در کودکان چه دلایلی دارد؟

    امکان دارد یک کودک هر چند وقت یک بار یا اکثر اوقات دچار خون دماغ شود، به طور معمول خون دماغی که در اکثر کودکان مشاهده می شود، در نزدیک جلوی بینی و روی دیواره جدا کننده دو طرف بینی رخ می دهد، که به طور معمول تنها از یک طرف سوراخ بینی آغاز می ‌شود.

    علت خون دماغ شدن کودکان از یک سوراخ بینی
    خشکی بینی یکی از دلایل خون دماغ در کودکان است

    برخی اوقات خون دماغ از ناحیه بالاتر در بینی آغاز شده که یک اتفاق نادر بوده و اکثرا در افراد مسن یا کسانی که فشار خون بالا دارند و یا کسانی که از ناحیه بینی یا صورت آسیب دیده اند، رخ می دهد. اگر خون دماغ در کودکان Nosebleed in Children بر اثر آسیب دیدگی مانند، ضربه بینی باشد، بهتر است به پزشک مراجعه شود اما برخی اوقات بینی به طور ناگهانی و بی علت شروع به خونریزی می کند.

    قسمت داخلی بینی دارای تعداد زیادی رگ های خونی ریز است، که به آسانی دچار خونریزی می شوند مخصوصاً زمانی که خشک هستند و یا تحریک می‌ گردند، دلایل شایع خونریزی بینی مشمول حساسیت، عفونت سینوس، سرماخوردگی، رطوبت کم و عوامل دیگر مانند دست کردن در بینی، وجود یک جسم خارجی در بینی یا ضربه می باشد. برخی مواقع نیز مشکلاتی مانند آناتومیک، به طور مثال وجود ساختار یا تومور غیر طبیعی در بینی، موجب خونریزی می گردد. همچنین برخی از دارو های خاص نیز باعث ایجاد خونریزی می شوند.

    همچنین بخوانید: نکات مهم مصرف ویتامین‌ها و املاح برای کودکان که باید بدانید

    راه های پیشگیری از خون دماغ کودکان

    آیا شما نیز جزو والدینی هستید، که کودک‌تان دچار خون دماغ می شود، برخی از راه های زیر برای پیشگیری از خون دماغ شدن کودک، می تواند به شما کمک کند.اگر هوای خانه شما خشک است از دستگاه رطوبت ساز در اتاق کودک استفاده کنید. اگر کودک شما چیزی را در بینی خود فرو می کند به او یاد دهید چیزی در بینی خود را نکند. اگر کودک شما عادت کرده است که انگشت خود را داخل بینی کند ناخن های او را کوتاه کنید، تا احتمال آسیب رسیدن به پوشش داخلی بینی کودک کمتر شود.برای مراقبت بیشتر از کودک خود می توانید از پرستارکودک استفاده کنید.

    کدام خون دماغ خطرناک است
    اگر کودک شما عادت کرده است که انگشت خود را داخل بینی کند ناخن های او را کوتاه کنید،

    اگر گمان می کنید امکان دارد آلرژی در بروز این مشکل نقش داشته باشد، با پزشک درباره درمان مناسب آلرژی در میان بگذارید، همچنین می توانید زیر نظر پزشک از قطره بینی برای مرطوب نگه داشتن بینی کودک استفاده کنید.

    درمان خون دماغ در کودکان

    ابتدا با خونسردی با کودک خود صحبت کنید، زیرا احتمال دارد که کودک از ترس و استرس شما بیشتر و وحشت داشته باشد، سپس مراحل زیر را برای قطع خون دماغ بینی دنبال کنید:

    1. کودک دچار خونریزی بینی، شده را در دامن خود نشانده و او را به جلو خم کنید.
    2. توسط یک دستمال یا حوله نرم و تمیز ناحیه نرم بینی را با ملایمت ببندید.
    3. جهت بسته شدن راه خون از یک یا چند گاز استریل استفاده کنید.
    4. بینی کودک را در زمان خون دماغ شدن یا پس از آن با پنبه پر نکنید زیرا زمانی که پنبه را بیرون بیاورید، لخته های بسته شده امکان دارد پاره شوند و خونریزی دوباره آغاز شود.
    5. برای خون دماغ در کودکان فشار ملایم و مداومی را به مدت ۱۰ دقیقه روی بینی کودک اعمال کنید.
    6. کودک نباید سر خود را به عقب کج کند یا که دراز بکشد زیرا این حالت ها امکان دارد باعث شود خون از گلو پایین برود که مزه بدی داشته و باعث استفراغ کودک می شود.
    7. بعد از گذشت ۱۰ دقیقه فشار را برداشته و مشاهده کنید که خونریزی متوقف شده یا نه. اگر دوباره خونریزی ادامه دار باشد ۱۰ دقیقه دیگر بینی کودک را با فشار ملایم نگه دارید.

    سوالات متداول

    برای کنترل خون دماغ چه اقداماتی انجام دهیم؟

    دراز نکشید، سر خود را به سمت جلو ببرید و هرگز سر خود را به عقب خم نکنید، قسمت نرم بینی خود را به هم فشار دهید و برای پاک کردن خون از دستمال یا پارچه لطیف مرطوب استفاده کنید.

    دلایل خون‌دماغ شدن کودک چیست؟

    ناحیه‌ داخلی بینی از تعداد زیادی رگ‌های خونی ریز پوشیده است که به راحتی پاره شده و خونریزی می‌کنند، به خصوص هنگامی که خشک هستند. علل شایع خونریزی بینی شامل سرماخوردگی، حساسیت و عفونت سینوس، رطوبت کم، و عواملی مانند دست کردن در بینی، بودن یک جسم خارجی در بینی یا ضربه به بینی است. وجود ساختار یا توموری غیرطبیعی در بینی نیز می‌تواند باعث خونریزی شود. برخی داروهای خاص نیز می‌توانند باعث ایجاد خونریزی بینی شوند.

    چه زمان به پزشک مراجعه کنیم؟

    زمانی که فکر می‌کنید کودکتان خون زیادی از دست داده است یا خونریزی بینی او در اثر ضربه به سر یا بینی است، کودکتان خونریزی متعدد بعد از مصرف دارویی جدید داشته، پوست کودک شما بعد از خونریزی کبود می‌شود و شاهد خونریزی مکرر کودک هستید حتما به پزشک مراجعه کنید.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    2 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان