درخواست پرستار | مشاوره رایگان

چگونه به کودکان خود روش صحیح شستن دست ها را بیاموزیم

مزایای شستن دست ها

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    شستن دست ها از اهمیت بسیار زیادی در کنترل آلودگی ها و انتشار بیماری ها برخوردار است . مخصوصا در شرایطی که کودک دچار آبریزش بینی ، سرفه و سرماخوردگی است اهمیت شستن دستها بیش از پیش برجسته می شود .

    اهمیت  شستن دست ها در کودکان:

    بچه ها با سیستم ایمنی پیشرفته متولد نمی شوند. سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است و همچنان در حال  رشد و گسترش است و از این رو در معرض بیماری ها و عفونت های زیادی هستند.

    و برای مبارزه با این امراض ، رعایت  بهداشت بسیار مهم است. یکی از ارکان اساسی آموزش کودک به داشتن بهداشت کافی این است که به او بیاموزید چرا شستن دست ها لازم است.

    فواید شستن دست ها
    طور حتم با آغاز سال تحصیلی جدید  و شروع به کار مدارس فرزندان ما بیشتر در معرض میکروب ها و ویروس هایی قرار می گیرند.

     به طور حتم با آغاز سال تحصیلی جدید  و شروع به کار مدارس فرزندان ما بیشتر د رمعرض میکروب ها و ویروس هایی قرار می گیرند و علاوه بر آن احتمال انتشار ویروس در بین سایر اعضای خانواده نیز بیشتر می گردد.

     در این شرایط ، مهم این است که دائماً به کودکان خود اهمیت شستن دستها و دور نگه داشتن دستها از دهان را یادآوری کنیم.

    بهتر است  والدین هر روز  قوانین طلایی شستشوی دستها را با فرزندان خود مرور کنند تا به احتمال کاهش میزان آلودگی خانواده در طول سال تحصیلی کمک کنند.

    میکروب ها چگونه منتشر می شوند ؟

    قبل از اینکه در مورد روش مناسب شستن دست کودکان گفتگو نماییم ،  بهتر است با  راه های گسترش میکروب ها  آَشنا شویم .  متداول ترین روش هایی است که میکروب های خطرناک از طریق لمس به کوکان  سرایت می کنند به شرح زیر است :

        –  لمس کردن سطوح کثیف متداول ترین روش انتقال میکروب به کودک است. و این سطوح تنها به معنی کف اتاق نیست ! سطوح  آلوده دیگر مانند رایانه ، وسایل  موجود در سرویس بهداشتی ، (حتی دستگیره درها!) و غیره که توسط بسیاری از افراد مشترک است ، می تواند محل تولید و انتقال میکروب باشد.

    پیشنهاد مقاله : علل بی حسی در دست ها چیست و چگونه درمان می شود

             – بازی در خاک یکی دیگر از فعالیت های مورد علاقه کودکان است که باعث گسترش میکروب می شود. این امر به خصوص به دلیل وجود ترکیبات غیر بهداشتی در خاکی که  بچه ها با آن بازی می کنند زیان آور است .

          –    اگر کودک شما هنوز از پوشک استفاده می کند  ، می تواند دستان خود را روی پوشک های  و داخل آن قرار دهد که داخل پوشک بسیار کثیف است و می تواند منبع ورود میکروب به بدن کودک باشد.

          –    وقتی شخص بیماری در خانه حضور دارد بهتر است کودک را از شخص بیمار دور نموده تا به ظروف و وسایل بیمار دست نزده و احتمال بیمار شدن کودک را به حداقل برسانیم .

           –   باکتری های بد ممکن است در غذاها و آب آلوده وجود داشته باشند که اگر کودک این موارد را لمس نماید و دست خود را به دهان ببرد احتمال وروداین میکروبها به بدن او وجود دارد .

           –   گاهی قرار گرفتن در معرض میکروب و باکتری از طریق عرق نیز  اتفاق می افتد. کودک ممکن است  با لمس عرق دیگران یا حتی عرق خود که توسط میکروب های موجود در هوا آلوده شده است ، دچار بیماری شود.

    شستن دستها از چه بیماری هایی پیشگیری می کند ؟

    انواع مختلفی از عفونت وجود دارد که با عمل ساده شستن دستهای کودک می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

    برخی از این موارد شامل سرماخوردگی ، آنفلوانزا ، هپاتیت A ، مننژیت و برونشیولیت است. لازم به یادآوری است که شستن دستهای کودک با صابون باعث از بین رفتن باکتریها و میکروبهای عفونی زیادی می شود که در صورت عدم مراقبت می توانند خطرناک باشند.

    دلایل اهمیت شستن دست ها
    انواع مختلفی از عفونت وجود دارد که با عمل ساده شستن دستهای کودک می توان از بروز آن جلوگیری کرد.

    چه زمانی کودکان باید دست های خود را بشویند؟

    کودکان باید دستهای خود را در ساعات مختلف روز بشویند . شستن دست ها  خصوصاً در حین ، قبل و بعد از انجام برخی فعالیتها ضروری است.

     این فعالیت ها شامل موارد زیر است:

    قبل از غذا

    بعد از غذا

    بعد از بازی در خاک.

    بعد از بیدار شدن از خواب.

    قبل از رفتن به تخت خواب.

    بعد از ورزش کردن

    بعد از دست زدن به بینی.

    بعد از رفتن به توالت.

    کودکان هر زمان که در معرض میکروب قرار بگیرند باید دست های خود را بشویند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد  شرایطی که کودکان باید دست های خود را بشویند ، با پزشک کودک صحبت کنید تا بدانید که کودک در چه شرایطی با میکروب های مضر  بیشتر در تماس هستند.

    روش  صحیح شستن دست ها 

    دستان خود را زیر آب گرم یا سرد قرار داده و از صابون استفاده کنید

    دستان خود را به هم بمالید تا صابونها کاملا روی دست پخش شود و پشت دستان خود را فراموش نکنید ، در بین انگشتان و زیر ناخن ها را کاملا به صابون آغشته نمایید

    دستان خود را حداقل به مدت 20 ثانیه بشویید. بهتر است به بچه ها  بیاموزید که یک شعر سرگرم کننده مانند شعر  تولدت مبارک  را همراه با شما بخوانند  تا فرآیند  شستن دستها برای آنها سرگرم کننده باشد!

    اگر آب و صابون به راحتی در دسترس نیست ، از ضد عفونی کننده دست با حداقل 60٪ الکل استفاده کنید. با این حال لازم است بدانید که  ضد عفونی کننده ها همه  انواع میکروب ها را از بین نمی برند.

    علل شستن دست ها
    اگر آب و صابون به راحتی در دسترس نیست، از ضد عفونی کننده دست استفاده کنید.

    چگونه کودکان را به شستن دستها ترغیب کنیم

    ممکن است کودکان همیشه به شستن دستهای خود اشتیاق نشان ندهند زیرا کودک احساس میکند این کار یک محدودیت یا یک قانون است.

    در این شرایط کودکان همیشه دوست دارند محدودیت های خود را به چالش بکشند. با این حال ، مهم است که یاد بگیریم چگونه کودک را به شستن دست  ها مشتاق نماییم .

    در اینجا چند نکته برای تشویق کودک به شستن دستها بیان شده  است:

    این کار را به یک بازی تبدیل کنید:

    تبدیل شستن دست ها به یک بازی می تواند به بچه ها کمک کند تا از بهداشت خود هیجان زده شوند.

    هنگام شستن آواز بخوانید:

    روند شستن دست ها را سرگرم کننده کنید! خواندن یک آهنگ  به کودکان  انگیزه می دهد که هنگام شستن دست خود آواز بخوانند و آن را به کاری سرگرم کننده تبدیل کنند.

    به آنها پاداش دهید:

    با پاداش دادن به عمل شستن دست در کودکان  بچه ها بسیار هیجان زده و مشتاق به انجام این کار می شوند .  برای انجام این کار ، ابتدا معیار  صحیح درست شستن دست را به کودک آموزش دهید و  در پایان روز ، در صورت موفقیت ، به کودک پاداش دهید.

    با آنها صحبت کنید:

     بچه ها باهوش تر از آن چیزی هستند که ما تصور می کنیم . با کودک گفتگو کنید و برای آنها هدف از رعایت بهداشت را توضیح دهید. آنها مطمئناً خواهند فهمید که چرا شستن دستهایشان بسیار مهم است.

    از طریق ویدئوها به آنها بیاموزید:

    فیلم های آموزشی زیادی وجود دارد که شستن دستها را به کودک آموزش می دهند . یک کارتون یا فیلم آموزشی را در این خصوص به کودک نشان دهید .

    صابون و شستن دست ها
    فیلم های آموزشی زیادی وجود دارد که شستن دستها را به کودک آموزش می دهند.

    شستن دست ها  و خطرات جدید صابون ضد باکتری

    محصولات ضد باکتری اکنون در انواع محصولات خانگی از  ضد عفونی کننده لانه گربه گرفته تا حتی خودکارهای  ضد عفونی کننده وجود دارد.

     در حال حاضر 45 درصد صابون ها برای  شستن دست ها ، حاوی محصولات ضد باکتری مانند تریکلوزان و تریکلوکاربان هستند. با استفاده بیش از حد از محصولات حاوی این مواد ، می توان گونه ای خطرناک و مقاومی از باکتری ها را ایجاد کرد.

     Superbugs ها گونه های باکتریایی است که با داروها قابل درمان نیست. محققان پیشنهاد می کنند فقط در مواقع ضروری مانند مراقبت و درمان  بیماران از محصولات ضد باکتری استفاده کنید.

    تفاوت بین سرماخوردگی و آلرژی

    تشخیص سرماخوردگی یا آلرژی ناشی از ذراتی مانند گرده گل یا هاگ ها گاهی دشوار است. سرماخوردگی از ویروس هایی ناشی می شود که  وارد سیستم ایمنی بدن شما می شود. علائمی مانند احتقان و سرفه پاسخ بدن شما به ویروس  سرماخوردگی است.

     وقتی بدن  ورود مواد حساسیت زا و بی خطر مانند گرد و غبار  را  با ویروس  اشتباه می گیرد ، آلرژی رخ می دهد.

    در هنگام آلرژی,  علائمی شبیه سرماخوردگی را تجربه می کنید زیرا بدن هیستامین آزاد می کند. هیستامین همچنین د رحین ورود ویروس واقعی به بدن ترشح می شود

     سفیر آرامش با اعزام پرستار در منزل با داشتن سالها تجربه ارزشمند در عرصه مراقبت و پرستار سالمند در منزل آمادگی دارد به صورت شبانه روزی به ارائه خدمت بپردازد. 

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان