درخواست پرستار | مشاوره رایگان

گزش کنه در کودکان به چه صورتی اتفاق می‌افتد؟

مراقبت ها و الزامات برای گزش کنه در کودکان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    کنه ها اعضایی از خانواده آراکنید (Acari) هستند که از نظر زیستی به شکارچیان شناخته می‌شوند. آنها از جمله گروه‌های پرجمعیتی در میان جانوران هستند و در انواع محیط‌های زیستی مختلف می‌توانند یافت شوند. در این مقاله از مرکز پرستاری سفیر آرامش خواهیم خواند که کنه ها بسیاری از موجودات زنده را تحت تأثیر قرار می‌دهند و به آنها آسیب‌های مختلفی وارد می‌کنند. کنه‌ها دارای طیف گسترده ای از انواع مختلف هستند که به صورت طبیعی در محیط زیستی و در محیط های متفاوتی یافت می‌شوند. به عنوان مثال، می توانید انواع کنه ها را در خانه، باغ، علفزارها، دامداری ها و حتی در بدن انسان و حیوانات دیگر پیدا کنید.

    حیوانات خانگی باید به دقت پس از حضور دریا و یا نزدیک مناطق جنگلی برای کودکان بررسی شوند. کنه‌هایی که در عرض 24 تا 48 ساعت برداشته شوند به احتمال کمتری بیماری‌هایی نظیر لایم را منتقل می‌کنند (کنه آهو ممکن است ناقل بیماری لایم باشد).

    پیشنهاد مقاله : پرستار کودک گزش و نیش حشرات راهنمایی در ارتباط با اقدامات بعدی

    انواع کنه‌ها

    نوعی از کنه ها معروف به “عنکبوت های خانگی” هستند که در منازل ما زندگی می‌کنند و از نظر ظاهری شباهت زیادی به عنکبوت دارند. این کنه ها عموماً بر روی دیوارها و سقف های خانه ها قرار می گیرند و از جویدن حشرات کوچک باقی می‌مانند.

    انواع کنه روی پوست
    کنه ها پس از حضور در دریا و یا نزدیک مناطق جنگلی برای کودکان دیده می‌شوند.

    بعضی از کنه ها نیز به عنوان آفت در باغ‌ها و مزارع شناخته می‌شوند و به محصولات مختلف از جمله محصولات کشاورزی و گیاهان زینتی آسیب می‌زنند. این شامل کنه میدانی، کنه پنبه و کنه خرما می‌شود.

    رسیدگی به کنه ها می‌تواند شامل استفاده از انواع کنترل شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی باشد. بهترین روش رسیدگی به مشکل کنه ها بستگی به نوع آن‌ها و محیط زیست و میزبان مورد نظر دارد. قبل از انجام هر عملیات کنترلی، شناسایی دقیق نوع کنه توصیه می شود و بهترین روش برای رسیدگی به آن را پیدا کنید.

    اقدامات لازم بعد از مشاهده کنه

    در هنگامی که کنه کودک را نیش می‌زند، فرایند و اقداماتی لازم است تابع از نیش کنه توسط والدین و مراقبین کودک رعایت کنیم.

    • با ارائه دهنده خدمات پزشکی خانواده تماس بگیرید، شاید او بخواهد که کنه را در محفظه یا کیسه‌ای مخصوص برای شناسایی در ادامه استفاده کند.
    • از موچین استفاده کنید تا بتواند کنه را سر یا دهانش، وقتی در کنار پوست است، محکم بگیرد.
    • مراقب کودک کنه را محکم و به طور پیوسته بالا بکشد تا زمانی که پوست را رها کند ( هرگز نباید کنه را بپیچاند یا ناگهان بکشد ). سپس محل گزش را با الکل تمیز کنید.
    • نباید از ژل آتش‌زا یا کبریت برای کشتن یا جدا کردن کنه استفاده کنید. این روش ها کنه را از پوست جدا نمی‌کند و ممکن است باعث شود که حشره پوست را عمیق‌تر سوراخ کند یا بزاق بیشتری ترشح کند (که احتمال انتقال بیماری را افزایش می‌دهد).

    جلوگیری از گزش و نیش حشرات

    در اینجا چند روش برای جلوگیری پرستار کودک الزامات و قوانین جلوگیری از گزش و نیش خوردگی کودک توسط حشرات آورده شده است. از هجوم کک ها با تمیز نگه داشتن منزل به طور منظم (شامل همه فرش ها، مبلمان و حیوانات خانگی) می‌توان جلوگیری کرد، همچنین تمیز کردن خانه با جاروبرقی به طور مرتب هم می‌تواند کمک کند.

    برای پرستار کودک و اجتناب از گزیده شدن کودک توسط پشه ها (که می‌توانند ناقل بیماری هایی چون مالاریا و آنسفالیت باشند) او را از مناطقی مانند تالاب ها و آبگیر که تولید مثل می‌کنند دور نگه دارد. پرستار کودک سعی کند آب‌های راکد را از محیط زندگی کودک حذف کند و کودک را در ساعاتی که پشه ها فعال ترند (طلوع و غروب) درون خانه نگه دارد. پرستار وقتی کودک خارج از خانه است از پشه کش استفاده کند. پرستار هنگامی که با کودک در مناطقی که وجود کَنه شایع است حضور دارد، در مسیرهای پیاده روی بماند و از حضور در مناطق جنگلی با چمن های بلند اجتناب کند.

    پرستار در منزل را هر چند ساعت یکبار و به محض ورود به درون خانه برای کنه بررسی کند. هر مقدارکنه‌ای را که پیدا می‌کند بلافاصله بردارد. مهم ترین مکان ها برای بررسی در پشت گوش ها، روی پوست سر، پشت گردن، در زیر بغل، در ناحیه کشاله ران و پشت زانوی هاست. به محض بازگشت از خارج منزل، کودک را به حمام بفرستید. هم‌چنین حیوانات خانگی را نیز در هنگام ورود به داخل بررسی کند.

    الزامات مراقبت پس از گزش کنه

    از محصولات ضد کنه برای حیوانات خانگی استفاده کند تا از از گزیده شدن آنها جلوگیری شود. از دافع حشرات برای کودک هنگامی که اردوست استفاده کند. دافع حشراتِ حاوی 10 الی 30 درصد TEED (دیتیل متاتولامید( برای پشه ها، کنه ها و برخی دیگر از حشرات تایید شده اند.

    رسیدگی به گزش کنه
    بهتر است هر چند ساعت یکبار و به محض ورود به درون خانه برای کنه بررسی کنید.

    دافعی که حاوی پیکاردین یا روغن اوکالیپتوس لیمو باشد در برابر پشه ها موثر است. دستورالعمل را به دقت مطالعه کند و تاریخ انقضای محصول را نیز چک کند. دافع حشرات را بیش از حد استفاده نکند چرا که محافظت اضافی فراهم نمی‌کند. با توجه به دستورالعمل ها پس از شنا، مجددا دافع حشرات را اعمال کند. زمانی که به همراه کودک در مناطقی جنگلی است مطمئن شود که لباس خود و کودک، تو زده شده است و بدن حتی الامکان پوشیده باشد به گونه ای که لباس درون شلوار و شلوار را درون جوراب باشد.

    اطمینان حاصل کند که کودک هنگامی که روی چمن، حتی برای یک دقیقه، راه می‌رود کفش و جوراب به پا داشته باشد، زنبورها می‌توانند پاهای محافظت نشده را نیش بزنند. مراقب باشد که کودک برای کندو زنبورها مزاحمت ایجاد نکند. مطلع باشد که عنکبوت ممکن است در بخش های دست نخورده جنگل، جعبه های به ندرت باز شده یا گوشه های پشت مبلمان پنهان شده باشد و با احتیاط پیش برود.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    3 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان