درخواست پرستار | مشاوره رایگان

ایده‌هایی برای ایجاد محیط آرام در منزل برای کودکان

محیط آرام در خانه

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    ایجاد محیط آرام و دلپذیر در خانه برای پرورش و تربیت کودکانی شاد و سالم از اهمیت زیادی برخوردار است و لازم است والدین با آگاهی از نیازهای جسمی و روانی کودک نسبت به این کار اقدام نمایند.

    ممکن است کودکان در زندگی امروزی از طریق تلویزیون، روزنامه‌ها، رادیو و بازی‌های الکترونیکی، بسیاری از تصاویر و اصوات ناراحت کننده و اغلب خشونت آمیز را بشنوند و ببینند.

    روش‌های ایجاد محیط آرام در منزل برای کودکان خردسال

    لازم است والدین و پرستار کودک برای ایجاد محیطی آرام در منزل تمام تلاش خود را بنمایند و از روش‌های کاربردی زیر برای این کار استفاده کنند که شامل این موارد می‌شوند:

    1. رفتار دوستانه و مثبت
    2. عضویت در فعالیت های گروهی
    3. استفاده از اشیاء طبیعی
    4. ایجاد محیط های جذاب
    5. الگوی صلح آمیز

    در ادامه به صورت اجمالی به بررسی موارد خواهیم پرداخت.

    1. رفتار دوستانه و مثبت

    به این فکر کنید که با ورود به اتاقی که افرادی در آن حضور دارند چه احساسی دارید. وقتی به گرمی از شما استقبال می شود، انرژی مثبت زیادی از محیط اطراف به شما منتقل می شود.

    کسی که به حضور شما در آن مکان اهمیت می‌دهد قطعا با احوال‌پرسی و صدا زدن نام، و لبخند از شما استقبال خواهد نمود. این درست همان رفتاری است که باید در مورد کودکان اعمال کنید.

    رفتار دوستانه و مثبت
    والدین باید رفتار دوستانه در مورد کودکان خود اعمال کنند.

    بزرگسالانی که در منزل پرستار کودک می‌کنند باید با استفاده از لحن مثبت و مهربان با کودک صحبت کنند. اگر بزرگسالان مثبت، دلسوز و مهربان باشند، محیط منزل شروع به بازتاب این موضوع خواهد کرد.

    می توانید از تکنیک های ساده‌ای مانند نمایش عکس‌های خانوادگی، عکس‌های کودک، کاردستی و پروژه‌های مدرسه کودکان برای خوشحال کردن کودک استفاده کنید. برای این که فضای منزل گرم‌تر و محیط آرام‌تر شود می‌توانید از نورپردازی روشن‌تر و مبلمان دنج ( شامل بالش، پتو، صندلی‌های راحت) استفاده کنید. محیط دلنشین خانه می‌تواند حس آرامش را به کودک منتقل نماید.

    پیشنهاد مقاله : بررسی مهارت های ارتباطی پرستار کودک با مادران و کودکان

    2. عضویت در فعالیت های گروهی

    کودکان باید احساس کنند عضوی از یک گروه یا خانواده هستند. در هنگام فعالیت‌‌های گروهی مانند غذا خوردن، فیلم نگاه کردن و  جلسات خانوادگی کودکان را سهیم نمایید. در این گروه‌‌ها است که بچه‌‌ها نسبت به شناخت سایر اعضای خانواده و اهمیت در کنار هم بودن آگاهی پیدا ‌می‌کند و حس آرامش زیادی را به دست ‌می‌آورد.

    عضویت در فعالیت های گروهی
    کودکان باید احساس کنند عضوی از یک گروه یا خانواده هستند.

    هم‌چنین در این فعالیت‌‌های گروهی است که به کودکان احساس مسئولیت برای مراقبت از یکدیگر و محیط اطراف القا ‌می‌شود. از بچه‌‌ها بخواهید همراه با بزرگسالان به قوانین یا «ایده‌‌های سازنده ای» برای تصمیم گیری برای گروه فکر کنند.

    قوانین را به شیوه ای مثبت بیان نموده و آنها را بنویسید، مانند «ما با صدای ملایم و دوستانه با یکدیگر صحبت ‌می‌کنیم» و در مقابل «فریاد زدن در این خانه ممنوع است .

    عضویت در گروه زمان مهمی‌برای کودکان و بزرگسالان برای به اشتراک گذاشتن ایده‌‌ها، به ویژه برای حل تعارضات پیش آمده است. اجازه دادن به کودکان برای بحث و تصمیم گیری در گروه به این معنی است که آنها هم عضو مهم و شایسته‌ای از خانواده هستند.

    3. استفاده از اشیاء طبیعی

    طبیعت روش‌‌های فوق العاده‌ای برای افزودن حس زیبایی، آرامش و خلاقیت به هر محیطی را دارد. هر روز فرصت‌‌هایی ایجاد کنید تا کودکان را در معرض دنیای بیرون قرار دهید.

    استفاده از اشیا طبیعی
    هر فرصتی ایجاد کنید تا کودکان در معرض دنیای بیرون قرار گیرند.

    بیرون بردن کودک برای بازی و سرگرم شده در طبیعت، فرصت ایده آلی برای استفاده کودک از هوای تازه و انجام فعالیت‌‌های بدنی و سلامتی فراهم ‌‌می‌کند.

    تحقیقات نشان ‌‌می‌دهد کودکانی که از نظر جسمی ‌سالم هستند، احساس شادی بیشتری را تجربه ‌‌می‌کنند. کودکان شادتر محیط‌‌های شادتری در اطراف خود ایجاد ‌‌می‌کنند.

    استفاده از اشیاء زیبایی که از طبیعت جمع آوری شده است برای تزئین خانه یک روش عالی برای انتقال حس مثبت طبیعت به داخل خانه است. اشیاء جمع شده توسط کودک مانند صدف‌‌های دریایی، برگ‌‌ها، گل‌‌ها، سنگ‌‌ها، چوب‌‌های جالب و گیاهان برای این کار ایده آل هستند.

    با این کار کودکان شروع به دیدن احترام بزرگسالان نسبت به طبیعت ‌‌می‌کنند و هم‌چنین احساس احترام و مراقبت از چیزی که او جمع‌آوری کرده را نشان ‌‌می‌دهند. مراقبت از طبیعت نشان‌دهنده مراقبت از یکدیگر است.

    4. ایجاد محیط های جذاب

    طراحی محیط آرام و جذاب در منزل برای کاوش کودک به استفاده از وسایل مناسب برای رشد ذهنی و خلاقیت و تمرکز کودکان مفید است. وجود محیطی کسالت بار و نداشتن کاری برای انجام دادن می تواند دلیل مهمی برای بروز رفتارهای ناخواسته در کودکان باشد، اما کودکی که با خوشحالی درگیر بازی در یک محیط آرام و جذاب است در هنگام استراحت از آرمش بیشتری برخوردار است.

    5. الگوی صلح آمیز

    لازم است والدین و بزرگسالان الگوی مثبتی برای ارائه راه حل های مسالمت آمیز به کودکان در زمان تعارض باشند. این امر یکی از مهم ترین مهارت‌هایی است کودک باید در  محیط آرام منزل آن را فراگیرد. حتی در سنین پایین، کودکان می توانند مهارت حل مشکل و حل تعارض را بیاموزند و آن را به کار گیرند.

    الگوی صلح آمیز
    برای تشویق کودکان از آن‌ها تمجید کنید.

    نمونه جملات مناسب برای تشویق کودک به اشتراک گذاشتن و رعایت نوبت:

    • هر دوی شما می توانید به صورت نوبتی با عروسک بازی کنید. حاضرید که برای این کار نوبت بندی انجام دهیم ؟»
    • خواهرت در حال بازی با ماشینش است. می‌خواهی برای بازی کردن با ماشین از خواهرت اجازه بگیری؟»
    • “چگونه می توانیم برای مرتب کردن اتاق به یکدیگر کمک کنیم؟”

    طراحی بازی هایی که در آن کودکان به تمرین حل مسئله بپردازند بسیار مهم است. به کودکان پیشنهاد دهید تا مشکلات تخیلی را فرض کنند و با همکاری یکدیگر این مشکل را حل کنند.

    از تجربیات روزمره ای که کودکان در حال یادگیری آن‌‌‌ها هستند (به اشتراک گذاشتن، رعایت نوبت، مهربانی کردن) بدون استفاده از نام آن‌ها برای ساختن این تمرینات استفاده کنید. تمرین با عروسک‌‌‌ها یا مجسمه‌‌‌های حیوانات کوچک (یا افراد دیگر) مفید است.

    ساختن محیط آرام در منزل کاری زمان‌بر است و برای نگهداری و حفظ  آن لازم است توجه و مراقبت‌های مستمر انجام شود. در فرآیند ایجاد و حفظ فضایی صلح‌آمیز در خانه، ‌‌می‌توان کودکانی آرام و دلسوز را پرورش داد که در زندگی آینده خود از شادی بیشتری برخوردار خواهند بود.

    سخن پایانی

    مرکز پرستاری سفیر آرامش با داشتن مجوز رسمی ‌از وزارت بهداشت و سال‌‌‌ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت هم‌شهریان گرا‌‌می‌ باشد.

    کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند ، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

    برای دریافت اطلاعات بیشتر تنها کافی است که با کارشناسان این مرکز تماس حاصل نموده و مشاوره رایگان دریافت نمایید.


    سوالات متداول 

     1.برای ایجاد محیطی آرام در منزل چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

    رفتار دوستانه، عضویت در فعالیت های گروهی، استفاده از اشیاء طبیعی و ایجاد محیط های جذاب را می‌توان از کارهای مهم برای کودک دانست.

     2. برای کودکان چه راهکارهایی ساده و بسیار اثربخش است؟

    می توانید از تکنیک های ساده‌ای مانند نمایش عکس‌های خانوادگی، عکس‌های کودک، کاردستی و پروژه‌های مدرسه کودکان برای خوشحال کردن کودک استفاده کنید.

     3. آیا وضعیت جسمانی کودک در شاد بودن او موثر است؟

    تحقیقات نشان ‌‌می‌دهد کودکانی که از نظر جسمی ‌سالم هستند، احساس شادی بیشتری را تجربه ‌‌می‌کنند. کودکان شادتر محیط‌‌های شادتری در اطراف خود ایجاد ‌‌می‌کنند.

     4. چه نوع بازی برای کودک پیشنهاد می‌شود؟

    طراحی بازی هایی که در آن کودکان به تمرین حل مسئله بپردازند پیشنهاد می‌شود. هم‌چنین به کودکان بگویید تا مشکلات تخیلی را فرض کنند و با همکاری یکدیگر این مشکل را حل کنند.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    4 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان