درخواست پرستار | مشاوره رایگان

تب در کودکان را چه زمانی جدی بگیریم؟

زمان جدی گرفتن تب در کودکان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    تب بالا می‌تواند برای یک کودک ناراحت کننده باشد و مشکلات (مانند کم آبی بدن) را بدتر کند. پزشکان با در نظر گرفتن هر دو عامل درجه حرارت بدن کودک و وضعیت کلی کودک تصمیم می‌گیرند که آیا تب را درمان کنند یا نه. كودكانی كه درجه حرارت بدن آنها كمتر از 102 درجه فارنهايت (38.9 درجه سانتيگراد) است، اغلب به دارو نياز ندارند مگر اينكه کودک ناآرام و ناراحت باشد.

    یک استثنای مهم وجود دارد: اگر یک کودک 3 ماهه یا با سن کمتر دارای درجه حرارت مقعدی 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتیگراد) یا بالاتر باشد، پرستار کودک با پزشک تماس بگیرد یا بلافاصله به بخش اورژانس مراجعه کند.

    حتی یک تب خفیف می‌تواند نشانه‌ای از عفونت بالقوه جدی در نوزادان بسیار کوچک باشد. اگر فرزند شما بین 3 ماهه تا 3 ساله دارای درجه حرارت 102.2 درجه فارنهایت (39 درجه سانتیگراد) یا بالاتر باشد، برای اطمینان یافتن از اینکه آیا نیاز به دیدن کودک توسط پزشک وجود دارد، پرستار کودک با او تماس بگیرد.

    عفونت یا بیماری جدی باشد. بنابراین، در صورتی که کودک شما تب دارد، بهتر است به طبیب مراجعه کنید.

    چه زمانی به دکتر مراجعه کنیم؟

    تب در کودک
    تب بالا در کودک می‌تواند ناراحت کننده باشد و مشکلات بدنش را بدتر کند.

    در موارد زیر نیز باید به طبیب مراجعه کنید:

    • 1. اگر تب کودک شما بالاتر از 38 درجه سانتیگراد است.
    • 2. اگر تب همراه با علائم دیگر نظیر سرفه شدید، خلط خون رنگ، تغییر رنگ پوست، تشنج یا علائم دستگاه گوارش (استفراغ و اسهال) است.
    • 3. اگر کودک شما زیر 3 ماه باشد و تب دارد.
    • 4. اگر تب به مدت بیش از 3 روز پابرجا باقی مانده است.
    • 5. اگر کودک شما سابقه بروز عفونت‌های مکرَّر دارد.

    برای بچه های بزرگتر، پرستار کودک رفتار و سطح فعالیت را در نظر بگیرد. تماشای رفتار کودکان ایده و دید مناسب را در مورد اینکه آیا بیماری جزئی است یا کودک باید توسط یک پزشک معاینه شود، به پرستار کودک می‌دهد.

    پیشنهاد مقاله: انواع سرفه در کودکان و روش‌های‌درمان آن

    در چه مواردی تب کودک جدی نیست؟

    تب کودک جدی نیست اگر او:

    • هنوز علاقه مند به بازی است
    • وضعیت خوردن و نوشیدن خوبی دارد
    • نسبت به پیرامون خود هشیار و آگاه است و به پرستار کودک لبخند می‌زند
    • رنگ پوست طبیعی دارد

    وقتی درجه حرارت بدنش پایین می آید خوب و عادی به نظر می‌رسد.

    و پرستار کودک بیش از حد در مورد یک کودک دچار تب که مایل به خوردن نیست، نگران نباشد. این اتفاق به علت عفونت هایی که تب را ایجاد می‌کنند، بسیار رایج است. در رابطه با بچه هایی که هنوز به شکل عادی می‌نوشند و ادرار می‌کنند، ولی غذا خوردن آنها به اندازه معمول نیست، مشکلی وجود ندارد

    چگونه تشخیص دهیم کودک تب دارد؟

    اغلب قرار دادن دست به آرامی روی پوست کودک کافی است تا به پرستار کودک نشان دهد که کودک دارای تب است. با این حال، این روش گرفتن دمای بدن کودک (به نام دماگیری لمسی) یک اندازه گیری دقیق را در اختیار پرستار کودک قرار نمی‌دهد.

    پرستاری از کودک تب دار
    پرستار کودک بیش از حد در مورد یک کودک دچار تب که مایل به خوردن نیست، نگران نباشد

    پرستار کودک تب را به وسیله یک دماسنج قابل اعتماد دیجیتال برای تایید وجود تب استفاده کند. زمانی است که درجه حرارت بدن کودک در یا بیشتر از یکی از این سطوح باشد:

    • اندازه گیری دهانی (در دهان): 100 درجه فارنهایت (37.8 درجه سانتی گراد)
    • اندازه گیری مقعدی (در پایین): 100.4 درجه فارنهایت (38 درجه سانتی گراد)
    • اندازه گیری از زیر بغل (تحت بازو): 99 درجه فارنهایت (37.2 درجه سانتی گراد)

    موارد گفته شده در نوشته بالا نشان دهنده تب در کودکان می‌باشد.

    نکات مهم در تب بالا

    اما اینکه چقدر تب کودک بالاست به مراقب او نمی‌گوید که کودک چقدر بیمار است. عفونت ویروسی ساده یا سرماخوردگی گاهی اوقات باعث تب بالا (در محدوده 102 تا 104 درجه فارنهایت / 38.9 تا40 درجه سانتی گراد) می‌شود، اما معمولا این بدان معنی نیست که یک مشکل جدی وجود دارد. در واقع، یک عفونت جدی، به ویژه در نوزادان، ممکن است باعث تب نشود و حتی دمای پایین بدن (کمتر از 97 درجه فارنهایت یا 36.1 درجه سانتیگراد) را به همراه داشته باشد.از آنجا که تب ها می‌توانند افزایش و کاهش پیدا کنند، ممکن است کودک دچار لرز شود چون درجه حرارت بدن افزایش می‌یابد.

    سخن پایانی

    در این مقاله از مرکز خدمات پرستاری سفیر آرامش درباره، هنگامی که درجه حرارت شروع به کاهش می‌کند و کودک ممکن است عرق کند تا گرمای اضافی را بیشتر آزاد کند که گاهی کودکان دچار تب سریعتر از حد معمول نفس می‌کشند و ممکن است ضربان قلب سریع تری داشته باشند. اگر کودک دچار مشکل تنفسی است، سریعتر از حد معمول نفس می‌کشد، یا پس از پایین آمدن تب هنوز هم تند تند نفس می‌کشد، پرستار کودک با پزشک تماس بگیرد.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    1 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان