درخواست پرستار | مشاوره رایگان

خطرات ماده شیمیایی در ارتباط با چشم کودک

در ارتباط چشم کودک با مواد شیمیایی چه کنیم

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    استفاده از مواد شیمیایی در ارتباط با چشم کودک می‌تواند به خطرات جدی و حتی دائمی منجر شود.

    بسیاری مواد شیمیایی، حتی اطراف خانه، می توانند به چشم آسیب برسانند. اگر یک ماده شیمیایی در چشم کودک ریخته باشد و والدین یا پرستار کودک ماده شیمیایی رو بشناسد، روی ظرف محصول به دنبال شماره اضطراری باشد تا برای دریافت دستورالعمل پزشکی با آن تماس بگیرد.

    بلافاصله برای پرستار کودک با آب ولرم به مدت 15 تا 30 دقیقه چشم را خوب بشوید (به بخش ناراحتی های روزمره چشم مراجعه شود). مراقبین کودک اگر ماده شیمیایی هر دو چشم را تحت تاثیر قرار داده، باید چشم ها را زیر دوش بشویند.

    ماده شیمیایی در ارتباط با چشم کودک
    بسیاری مواد شیمیایی می‌توانند به چشم آسیب برسانند

    در صورت وجود ماده شیمیایی ناشناس سریعا برای کمک با اورژانس تماس بگیرد. برای دستورالعمل‌های خاص، پرستار کودک از مرکز کنترل سم محلی خود کمک بخواهد و آماده باشد که نام دقیق ماده شیمیایی بداند و اگر آن را داشته باشد، در اختیار کنترل سم یا اورژانس قرار دهد. با این حال، مراقبین کودک نباید اصلا شستشوی چشم را به تاخیر بی‌اندازند. اتفاق در یک لحظه رخ می‌دهد که عوارضی به دنبال خواهد داشت، برخی از خطرات عمده را در ادامه مقاله مرکز پرستاری سفیر آرامش بررسی خواهیم کرد.

    آسیب به ساختار چشم

    مواد شیمیایی مانند اسیدها و قلیای‌ها می‌توانند با بافت‌های چشم تعامل کنند و باعث آسیب و خراب شدن ساختار چشم شوند. این مواد ممکن است باعث تغییر رنگ چشم، آسیب به قرنیه، لکه‌های سفید روی عینک و حتی کور شدن کودک شوند.

    التهاب

    استفاده نادرست از محصولات شوینده، صابون‌ها، شامپوها و غیره در نزدیکی چشم کودک ممکن است باعث التهاب و التهاب پلکان (پلور) شود. این منجر به قرمز شدن، خارش، سوزش و تورم چشم می‌شود.

    پیشنهاد مقاله : علت قرمز شدن چشم و راه های درمان آن

    حساسیت و آلرژی

    برخی از مواد شیمیایی موجود در محصولات آرایشی، عطرها و لوازم بهداشتی ممکن است باعث حساسیت و آلرژی در چشم کودک شوند. این منجر به خارش، سوزش، قرمز شدن و تورم چشم می‌شود.

    خطرات ناشی از تماس با مواد سمی

    بعضی از مواد شیمیایی مانند قلع، جيوه و سيانيد که در بعضي از صنايع استفاده مي‌شوند، در صورت تماس با چشم کودک خطر جدي براي سلامت چشم و حتي سلامت کل بدن را به همراه دارند.

    خطرات ناشی از تصادفات

    استفاده نادرست از محصولات شیمیایی در نزدیکی چشم کودک (به عنوان مثال، رعایت نکردن دستورالعمل‌های استفاده) ممکن است منجر به تصادفاتی شود که باعث آسیب به چشم می‌شود، مانند برخی داروهای مصرفی.

    کبودی چشم بر اثر ماده شیمیایی

    کبودی چشم اغلب آسیب جزئی است، اما این کبودی هم‌چنین می تواند نتیجه‌ی آسیب های قابل توجه به چشم یا آسیب به سر باشد. برای جلوگیری از آسیب جدی، می‌توان به پزشک یا متخصص چشم مراجعه کرد، به خصوص اگر پرستار کودک مطمئن نیست که علت کبودی چشم چیست.

    کبودی چشم بر اثر ماده شیمیایی
    برای جلوگیری از آسیب جدی چشم کودکان، می‌توان به پزشک یا متخصص چشم مراجعه کرد.

    برای کبودی چشم کمپرس سرد را بطور متناوب به چشم مصدوم اعمال کند: 5 تا 10 دقیقه روی ناحیه باشد، بعد آن را بردارد. اگر از یخ استفاده می شود، مطمئن باشد که آن را با یک حوله یا جوراب پوشانده است تا از پوست ظریف پلک محافظت شود. از 24 تا 48 ساعت آینده به کمپرس گذاری سرد ادامه دهد،پس از آن با تغییر رویه، استفاده‌ی متناوب از کمپرس های گرم را در دستور کار قرار دهد. این کار به بدن کمک می کند تا ترشحات خون را دوباره جذب کند و می‌تواند به کاهش رنگ پوست کمک کند. اگر کودک دچار درد باشد، استامینوفن مصرف کند، و برای کاهش درد از دادن آسپرین یا ایبوپروفن، که می تواند خونریزی را افزایش دهد، خودداری کند.

    سر کودک را با یک بالش اضافی در شب بالا بیاورد و کودک را تشویق کند که روی بخش آسیب ندیده صورتش بخوابد (فشار می‌تواند تورم را افزایش دهد). پرستار کودک با پزشک تماس بگیرد، که ممکن است یک ارزیابی دقیق را برای جلوگیری از آسیب دیدن چشم توصیه کند.

    مراقبت های پس از مشاهده ماده شیمیایی

    اگر مراقب ماده شیمیایی هر کدام از این مشکلات را دید، بلافاصله با پزشک تماس بگیرد:

      • افزایش قرمزی چشم
      • ترشحات چشمی
      • درد پایدار چشم
      • هر گونه تغییر در بینایی
      • مشاهده‌ی هر گونه وضع غیر عادی چشم
      • خونریزی قابل مشاهده در قسمت سفید (صلبیه) چشم، به ویژه در نزدیکی قرنیه

    اگر آسیب به چشم در یکی از فعالیت های روزمره کودک، مانند ورزش، رخ داده است؛ مراقب می‌تواند به والدین کودک توصیه کند که با تهیه عینک محافظ یا عینک های نشکن برای کودک از تکرار این اتفاق جلوگیری کنند.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    1 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان