درخواست پرستار | مشاوره رایگان

راهکارهای درست در هنگام زخم و آسیب دیدگی کودکمان

راهکارهای درست در هنگام زخم و آسیب دیدگی کودکمان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    زخمی شدن کودک ممکن است به دلیل سقوط، برخورد با اشیاء تیز یا سایر حوادث رخ دهد. راهکار عملی که به والدین و پرستار در منزل توصیه میشود این است که اکثر بریدگی‌های کوچک و سطحی برای کودکان خطرناک نیستند. اما بریدگی های بزرگتر، اغلب به درمان فوری نیاز دارند. بسته نوع زخم و محل آن، خطر آسیب تاندون ها و عصب ها وجود دارد. پس در ادامه این مطلب از مرکز پرستاری سفیر آرامش همراه ما باشید.

    اگر کودک شما زخمی شده است، مراقبت و درمان مناسب بسیار مهم است. و چه بهتر است شما از قبل آموزش‌های لازم را دیده باشید و یا با خواندن مطالب معتبر با آن‌ها آشنا شده باشید.

    مراحل درمان زخم کودکان در هنگام آسیب

    در ادامه مراحل پیشنهادی کلی برای والدین یا پرستار کودک در هنگام مراقبت اگر او دچار آسیب شد، برای رفع زخم و بهبود سریع زخم کودک آورده شده است، آشنا شوند:

    1. حفظ کردن آرامش خود و آرام کردن کودک

    در صورت زخم شدن کودک، اولین قدم بایستید اول آرامش خودتان را حفظ کرده و به دنبال راه‌کار باشید و در ادامه آرامش را به او بدهید. کودک را به صورت نشسته یا خوابیده به‌طوری که راحت‌تر است دربیاورید، این باعث کاهش استرس و ناراحتی او می‌شود.

    پیشنهاد مقاله : درمان زخم بستر در منزل

    2. تمیز کردن

    دست‌های خود را با صابون و آب گرم بشویید و سپس با دست‌های تمیز، منطقه زخم را با آب و صابون شروع به شستن کنید. این عمل باعث پاک شدن هر گونه قطعات خارجی، مثلاً خاک، از محل زخم می‌شود.

    3. خون را متوقف کنید

    در صورت خروج خون از زخم، با استفاده از پارچه تمیز و یا با دست تمیز خود فشار ملایم دهید، تا بتوانید خونریزی را متوقف کنید. اگر خونریزی شدید است و نمی‌توانید آن را متوقف کنید، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

    3. خروج قطعات خارجی از زخم

    اگر قطعات خارجی در محل زخم هستند، سعی کنید با استفاده از پینس‌های ضد عفونی شده، آن‌ها را بیرون بکشید. اگر قطعاتی درون زخم باقی مانده است، بهتر است به پزشک مراجعه کنید.

    4. تمیز کردن با آب و خشک کردن زخم

    پس از خروج هر قطعه و مواد خارجی از زخم آن را با آب و صابون شستشو دهید. زخم را به طور کامل با آب بشوید و خاک و خرده های روی زخم را پاک کند. سپس منطقه زخم را با یک حوله تمیز و نرم خشک کنید.

    5. استفاده از دارو

    در صورت لزوم، می‌توانید یک کرم ضد عفونی را بر روی زخم استفاده کنید. قبل از استفاده از هر نوع دارو، بهتر است با پزشک یا داروساز از داروخانه مشورت کنید. (برای زخم های جزئی، لازم نیست از یک محلول ضد عفونی کننده برای جلوگیری از عفونت استفاده کنید، چراکه بعضی از این ها می توانند واکنش های پوستی آلرژیک ایجاد کنند.)

    6. بستری

    در هنگام آسیب‌های شدیدتر و زخم‌های عمیق‌تر بهتر است، کودک را در یک محل مناسب بستری کنید. این به او کمک می‌کند تا استراحت کافی داشته باشد و زخم بهبود یابد.

    7. بستن زخم و حفظ ماندگاری

    نظارت دائم بر حالت زخم و علائم عفونت مانده در زخم مهم است.

    بستن زخم و حفظ ماندگاری
    پرستار کودک باید کاملا در نحوه بستن پانسمان زخم ها آشنا باشد.

    زخم را با یک باند استریل یا گاز و چسب استریل بپوشاند. هم‌چنین در طول زمان باندگذاری برای حفظ و ماندگاری بهتر زخم نهایت دقت را باید داشت. با این حال، تأکید می‌شود که قبل از استفاده از هر نوع باند یا پانسمان، بهتر است نصایح پزشک را در خصوص نحوه استفاده صحیح آن دنبال کنید.

    راهکارهای عملی برای بستن زخم

    یک‌سری نکات مهم در بستن زخم وجود دارد در ادامه به آن پرداخته‌ایم.

    • اگر باند مرطوب شود، مراقبین کودک آن را بردارد و یک باند جدید بگذارد.
    • پس از اینکه روی زخم پوست تشکیل شود، دیگر به باند نیازی نیست.
    • کسانی که وظیفه نگهداری از کودک را دارند باید زخم را روزانه بررسی کند.
    • اگر زخم قرمز، متورم، حساس، گرم یا چرکی شد، سریعا پس از مشاهده زخم با پزشک تماس بگیرید.

    در کل اگر زخم شدیدی وجود دارد بهترین راه معالجه، مراجعه سریع با اورژانس به پزشک است.

    مراقبت از زخم های بزرگ یا عمیق یا پارگی ها

    زخم را با آب بشوید تا بتواند آن را به وضوح ببیند و اندازه آن را بررسی کند. یک قطعه گاز استریل یا یک پارچه پاک را روی کل زخم قرار دهد. در صورت موجود بودن، از دستکش‌های لاتکس یا لاستیکی هنگام این کار استفاده نماید. اگر می تواند، بخش بدن که دچار خونریزی است را بالاتر از سطح قلب کودک قرار دهد. از شریان بند استفاده نکند.

    با استفاده از کف دست خود را بر روی گاز یا پارچه، به مدت 5 دقیقه به زخم فشار مستقیم اعمال کند. (در طول این 5 دقیقه، فشار متوقف نکند تا زخم را بررسی کند یا لخته های خونی را که ممکن است روی گاز تشکیل شده است را برندارد. اگر خون از طریق گاز به بیرون رسوخ کرد، پرستار کودک آن را برندارد. یک گاز دیگر را روی آن قرار دهد و به فشار آوردن ادامه دهد.)

    مراقبت از زخم های بزرگ یا عمیق یا پارگی ها
    اگر مراقبین کودک شک دارد که زخم نیاز به بخیه دارد یا نه، با پزشک تماس بگیرد.

    زخم عمیق که نیاز به بخیه داشته است. برای تمام زخم های بزرگ یا عمیق یا پارگی ها با پزشک تماس بگیرد یا به دنبال کمک‌های پزشکی فوری باشد.

    نکات تکمیلی بررسی زخم کودکان

    • اگر والدین یا مراقبین کودک نمی تواند خونریزی را پس از 5 دقیقه با فشار روی آن متوقف کند، یا زخم دوباره شروع به خون‌ریزی می‌کند فشار را ادامه دهد تا کمک از راه برسد. زخم روی صورت یا گردن کودک است نمی تواند خاک و خرده و آشغال های روی زخم را کاملا تمیز کند یا چیز دیگری در زخم وجود داشته باشد.
    • زخم ناشی از گاز گرفتن حیوان یا انسان، سوختگی، آسیب ناشی از برق گرفتگی یا زخم پانچ (به عنوان مثال ناخن) باشد. زخم ناشی از بریدگی بیش از نیم اینچ (بیش از 1.25 سانتی متر) طول دارد یا به نظر می رسد زخم بزرگ یا عمیق است یا به صورتی عمیق است که می‌تواند به عصب یا تاندون آسیب بزند. اگر مراقب شک دارد که زخم نیاز به بخیه دارد یا نه، با پزشک تماس بگیرد.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان