درخواست پرستار | مشاوره رایگان

سالمند زمین خورده و ترغیب آن‌ها به ورزش

نرخ خانه سالمندان و پرستار سالمند در منزل

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    افتادن، رایج ترین و همچنین خطرناک ترین اتفاق در میان سالمندان است که پرستار سالمند زمین خوردن سالمند را باید همیشه در نظر بگیرد و ریسک این اتفاق را به حداقل برساند. در ادامه به مطالبی جهت جلوگیری از زمین خوردن سالمند و  مراقبت‌های بعد از زمین خوردگی می‌پردازیم.

    روش های ترغیب سالمندان به ورزش 

    برای ترغیب فرد سالمند به ورزش، می‌توانید از راهکارهای زیر استفاده کنید:

    1. اطلاعات درست
    2. هدف قابل دست یابی
    3. تغذیه مناسب
    4. همراهی
    5. تغییرات کوچک

    در ادامه به توضیح کامل تری از این موارد می‌پردازیم.

    1. اطلاعات درست

    به فرد سالمند توضیح دهید که ورزش چگونه برای سلامتی و روحیه او مفید است. بگویید که ورزش باعث بهبود عملکرد قلب، حفظ استقامت عضلات، کاهش خطر بروز بیماری‌های مزمن مانند دیابت و فشار خون بالا می‌شود.

    2. هدف قابل دست یابی

    با فرد سالمند هدف قابل دست یابی در تمرینات و ورزش‌های خاص تعیین کنید. به عنوان مثال، هدف ممکن است شامل راه‌روی 15 دقیقه در روز، اجرای تعداد خاص حرکات گروه عضلانی، یا شرکت در کلاس‌های تمرین است.

    3. تغذیه مناسب

    به فرد سالمند نشان دهید که وجود چگونگی نحوه تغذیه مناسب و متعادل می‌تواند در بهبود عملکرد ورزشی و افزایش انرژی برای تمرینات کمک کند.

    4. همراهی

    اگر فرد سالمند دوست یا خانواده‌ای دارد که به ورزش علاقه‌مند است، می‌توانید آن شخص را برای تشویق و همراهی در تمرینات دعوت کنید. همچنین، می‌توانید با فرد سالمند در گروه‌های ورزشی عضو شود تا احساس حضور در جامعه را داشته باشد.

    5. تغییرات کوچک

    به فرد سالمند بگویید که حتی تغییرات کوچک در روزانه‌اش مثل پله‌روئی بجای استفاده از آسانسور، پارک خودرو در فاصله دورتر از مقصد، گذاشتن لباس و کفش در جای دیگر

    پیشنهاد مقاله : هشت راه برای ارتباط پرستار سالمند با سالمند

    ورزش سالمندان بعد از زمین خوردگی
    برای نگهداری از زمین خوردگی سالمند، باید فرش های کوچک را از سر راه بردارد.

    پیشگیری از زمین خوردن سالمند

    برای نگهداری از زمین خوردگی سالمند، باید فرش های کوچک را از سر راه بردارد. همچنین باید تمامی فرش ها را توسط چسب فرش به زمین بچسباند تا گوشه های آن با ایجاد برآمدگی برای سالمند مانعی ایجاد نکنند. نگهدار سالمند، باید کنترل کند که تمامی سیم ها و کابل های برق در جای خود و روی برد الکترونیکی هستند و هیچ کدام در محل عبور سالمند قرار ندارند.

    برای راحتی رفت و آمد سالمند بهتر است که نگهدار سالمند لوازم خانگی اضافه از سر راه ها بردارد. نرده راه پله ها و دستگیره هایی برای کمک به سالمند در حمام و دستشویی باید نصب شود. مراقب سالمند نیز باید از وجود و سلامت این دستگیره ها و نرده ها اطمینان حاصل کند.

    مراقب سالمند زمین خوردن باید همیشه کنترل کند که هیچ برآمدگی و یا وسیله ای در مسیر عبور سالمند نباشد. نور در اتاق ها، راهرو ها، حمام و دستشویی ها باید به اندازه کافی و مناسب باشد. همچنین باید در همه جای خانه چراغ خواب وجود داشته باشد. بررسی این موارد نیز به عهده نگهدار سالمند است.

    چگونه یک پرستار، سالمند را به ورزش کردن ترغیب کند؟

    ورزش و فعالیت های بدنی باعث سلامتی قلب، عضلات و مفاصل شده یک خواب راحت در هنگام شب را برای سالمند به همراه دارد. پس پرستار سالمند زمین خوردن سالخورده را نباید امری عادی طلقی نماید و باید به دنبال روش هایی باشد تا سالمند را (در حد امکان و توان ) فعال نگه دارد. اما بهتر است که پیش از این کار، مراقب سالمند با پزشک معالج سالمند در مورد حدود این فعالیت ها مشورت کند. نگهدار سالمند با در نظر گرفتن نکات زیر می تواند سالمند تحت مراقبتش را برای داشتن یک زندگی فعال تشویق کند: 

    مراقب سالمند می‌تواند یک برنامه منظم برای پیاده روی روزانه با سالمند تنظیم کند. (پیاده روی برای خود مراقب سالمند نیز مفید خواهد بود!)نگهدار سالمند می تواند اجازه دهد تا سالمند در بعضی کارهای خانه مانند گردگیری، آبیاری گیاهان و یا کارهای کوچک دیگر (در حد توان سالمند) به او کمک کند.

    ورزش سالمندان
    از ورزش های مناسب سالمندان برای بهبود شرایط جسمانیش بهره بگیریم.

    اگر سالمند قادر به جابجا شدن نیست، مراقب سالمند باید ورزش های بسیار ساده را برای او در نظر بگیرد، مانند به جلو یا عقب انداختن یک توپ سبک.اگر راه رفتن برای سالمند مشکل است، نگهدار سالمند می‌تواند به جای پیاده روی، دوچرخه ثابت را برای سالمند در نظر بگیرد. ورزش کردن با دوچرخه ثابت، فشار کمتری را به زانو ها و سایر مفاصل وارد می‌کند.

    سخن پایانی

    در این مقاله از موسسه پرستاری سفیر آرامش به این می‌پردازیم که، بدن سالمند به خصوص در هوای گرم، باید هیدراته بماند و دچار کم آبی نشود و نگهدار سالمند باید به تمام موضوعات برای ترغیب فرد سالخورده به ورزش بهره بگیرد.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان