درخواست پرستار | مشاوره رایگان

راه کارهای مفید برای کاهش احتمال زمین خوردن سالمندان

زمین خوردن سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    زمین خوردن در سالمندان یکی از مهم ترین مشکلاتی است که یک سالمند و مراقبان او ممکن است با آن روبرو گردند. هر کسی ممکن است زمین بخورد و دچار سقوط شود، اما افراد سالمند بیشتر آسیب پذیر هستند و احتمال زمین خوردن آنها بیشتر وجود دارد، به ویژه اگر فرد سالمند دارای بیماریهای طولانی مدت و مزمن باشد.

    زمین خوردن یک مشکل شایع در سالمندان است، اما اغلب نادیده گرفته می‌شود. تقریباً از هر 3 بزرگسال بالای 65 سال و نیمی از افراد بالای 80 سال حداقل یک بار در سال زمین خوردن را تجربه می‌کنند. بیشتر زمین خوردن ها منجر به آسیب جدی نمی‌شوند. اما همیشه این خطر وجود دارد که زمین خوردن منجر به شکستگی استخوان ها شود و این باعث شود اعتماد به نفس فرد سالمند از بین برود، گوشه گیر شود و احساس کند استقلال خود را از دست داده است که شما عزیزان می‌توانید با کمک از یک پرستار سالمند شرایط را کنترل کنید.

    اقدامات مناسب در هنگام زمین خوردن

    اگر زمین خوردید، مهم است که آرامش خود را حفظ کنید. اگر صدمه ای ندیده اید و احساس می‌کنید به اندازه کافی قوی هستید، سریع از جایی که قرار گرفته اید بلند نشوید.( مگر اینکه خطر جدی دیگری شما را تهدید نماید ) روی دست ها و زانوها بچرخید و به دنبال یک مبلمان ثابت مانند صندلی یا تخت باشید.

    اگر صدمه دیده اید یا قادر به بلند شدن نیستید، سعی کنید با ایجاد تماس با دیگران و جلب توجه آنها از طریق کوبیدن به دیوار یا زمین، یا استفاده از زنگ هشدار یا سیستم امنیتی شخصی خود (در صورت وجود) استفاده نمایید. اگر شخص دیگری در اطراف شما وجود ندارد نگران نباشید و در صورت امکان، با شماره تلفن اورژانس تماس بگیرید و آمبولانس درخواست کنید.

    جلوگیری از زمین خوردن سالمندان
    همیشه تلفن همراه را در جیب خود داشته باشید تا بتوانید بعد از زمین خوردن از آن استفاده نمایید.

    سعی کنید به چیزی گرم دسترسی پیدا کنید، مانند پتو یا روپوش و از آن برای پوشاندن روی خود، به ویژه پاها و پایین تنه استفاده نمایید. تا آنجا که ممکن است آرام باشید و سعی کنید حداقل هر نیم ساعت یکبار موقعیت خود را تغییر دهید. شاید برای شما بهتر باشد که از یک سیستم هشدار دهنده شخصی استفاده نمایید تا در صورت زمین خوردن بتوانید برای کمک گرفتن سیگنال ارسال نمایید. یک راه حل دیگر این است که همیشه تلفن همراه را در جیب خود داشته باشید تا بتوانید بعد از زمین خوردن از آن استفاده نمایید و کمک بگیرید.

    پیشنهاد مقاله: پرستار سالمند زمین خوردن و ترغیب به ورزش سالمند

    علت زمین خوردن سالمندان

    روند طبیعی پیری به این معنی است که افراد سالمند بیشتر در معرض زمین خوردن هستند. افراد سالمند بیشتر دچار زمین خوردن می‌شوند زیرا ممکن است دچار موارد زیر شوند:

    • مشکلات تعادل و ضعف عضلانی
    • از دست دادن بینایی
    • یک بیماری طولانی مدت مانند بیماری های قلبی، زوال عقل یا فشار خون پایین (افت فشار خون)، که می‌تواند منجر به سرگیجه و از دست دادن هوشیاری کوتاه مدت شود.

    عوارض بعد از زمین خوردن

    این مشکل می‌تواند در مردان و زنان ایجاد شود، به ویژه در افرادی که سیگار می‌کشند، مقدار زیادی الکل مصرف می‌کنند، داروهای استروئیدی مصرف می‌کنند یا سابقه خانوادگی شکستگی لگن دارند. اما زنان سالمند بیشتر در معرض خطر هستند زیرا پوکی استخوان اغلب با تغییرات هورمونی در دوران یائسگی همراه است.

    علت زمین خوردن سالمندان
    سعی کنید از وسایلی که بلند هستند برای کمک گرفتن در بلند شدن استفاده کنید.

    پیشگیری از زمین خوردن سالمندان

    در ادامه به چند روش برای جلوگیری از زمین خوردن سالمندان ارائه می‌کنیم:

    • استفاده از تشک های ضد لغزش در حمام
    • پاک نمودن رطوبت کف دستشویی و حمام برای جلوگیری از خیس و لغزنده شدن کف
    • اطمینان حاصل کنید که همه اتاق ها، معابر و راه پله ها به خوبی روشن شده اند
    • از بین بردن بی نظمی در منزل
    • کمک گرفتن برای بلند کردن یا جابجایی وسایلی که بلند کردن آنها دشوار است

    در نتیجه، کمک و پشتیبانی زیادی برای افراد سالمند وجود دارد، و ارزش این را دارد که از پزشک در مورد گزینه های مختلف سوال کنید. پزشک سالمند ممکن است آزمایشات ساده ای را برای بررسی میزان تعادل سالمند انجام دهد. همچنین میزان دارو های سالمند را بررسی می‌کند و در صورتی که عوارض جانبی آنها خطر زمین خوردن را افزایش دهد از داروهای جایگزین استفاده می‌نماید.

    سایر توصیه های پزشکی به سالمندان

    در ادامه به توصیه پزشکان به سالمندانی که در معرض زمین خوردگی هستند می‌پردازیم:

    • اگر در بینایی خود مشکل دارید، حتی اگر از عینک استفاده می‌نمایید برای کنترل وضعیت بینایی به چشم پزشک مراجعه نمایید
    • انجام نوار قلب (ECG) و بررسی فشار خون در حالت خوابیده و ایستاده برای بررسی وضعیت قلب عروق
    • درخواست ارزیابی وضعیت خانه توسط یک مشاور مراقبت های بهداشتی سالمندان برای شناسایی خطرات احتمالی و اعمال راه کارهایی برای کاهش این خطرات
    • انجام تمرینات ورزشی و ذهنی برای تقویت قدرت و تعادل بدن
    • مطالعه مقالات آموزشی در مورد کاهش روشهای احتمال زمین خوردن در سالمندان

    اگر فرد سالمندی به دلیل بیماری یا ناتوانی در زندگی روزمره به کمک نیاز دارد و یا اگر اعضای خانواده به دلیل مشغله و فشار کاری نمی‌توانند از یک سالمند، بیمار یا معلول در خانواده به صورت مطلوب مراقبت نمایند لازم است از یک مرکز مراقبت و پرستاری در منزل درخواست کمک نمایند.

    سخن پایانی

    مرکز سفیر آرامش با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سال ها تجربه در امر ارائه خدمات مراقبت و پرستاری در منزل آمادگی دارد با کادری مجرب و متخصص به صورت شبانه روزی در خدمت همشهریان گرامی باشد.کادر مجرب این مرکز در قالب پرستار سالمند، پرستار بیمار و پرستار کودک همواره با در نظر گرفتن آخرین استانداردهای خدمات مراقبتی و پرستاری به ارائه خدمت پرداخته و آسایش و امنیت عزیزان شما را اولویت اصلی خویش قرار داده است.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان