درخواست پرستار | مشاوره رایگان

نکاتی برای نگهداری از سالمند بیمار پارکینسونی

نگهداری از سالمند بیمار پارکینسونی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

     یکی از بیماری‌های عصبی و پیش‌رونده شایع در میان سالمندان بالای ۶۰ سال، بیماری پارکینسون است که امروزه بیش از ۱ میلیون نفر آمریکایی را درگیر خود کرده است. سالمند پارکینسونی با اختلالاتی که در اعصابش ایجاد شده، نمی‌تواند حتی ساده‌ترین کارها را به‌تنهایی انجام دهد و در حرکت و کار با عضلات کند و ناتوان است. پرستار سالمند پارکینسونی مسیری صدها برابر سختتر از یک پرستار سالمند معمولی خواهد داشت. چراکه این پرستار موظف است در تمام فعالیت‌های جسمی سالمند او را حمایت کند و همچنین برای جنبه روحی وی، نوعی پشتوانه و دلگرمی باشد.

    متأسفانه بیماری پارکینسون از بیماری‌های عصبی جلورونده هست که در طی زمان شدیدتر شده و اختلالات جدی‌تری را پدید خواهد آورد. شاید در ابتدا سالمند مبتلا به این بیماری تنها در برخی کارهای خود به مقدار ناچیزی دشواری داشته باشد؛ اما بی‌شک در ادامه روند بیماری، روزبه‌روز از توان حرکتی و قدرت عضلات فرد کاسته می‌شود و بهبود کیفیت زندگی چندان ساده نخواهد بود. ازاین‌رو شاید در ابتدای پیش‌روی بیماری، خانواده توان مراقبت و نگهداری از سالمند پارکینسونی را داشته باشند، اما در آینده حتما نیاز به پرستار پیدا خواهند کرد.

    اقدامات پرستار مراقبت از سالمندان پارکینسونی

    یکی از مهمترین وظایفی که پرستار سالمند پارکینسونی برعهده دارد، ایجاد روحیه مثبت و همدلی و مهربانی در ارتباط با بیمار است. همچنین در کنار این‌ها کسی که برای نگهداری از سالمند پارکینسونی استخدام پرستاری می‌شود، باید بتواند از پس اقدامات زیر برآید:

    1. نظارت دقیق بر مصرف داروها و بررسی تاثیر آن بر وضعیت بیمار؛ پرستار سالمند پارکینسونی باید با هوشیاری و دقت تمام، فواصل منظم مصرف داروهای بیمار را به‌خاطر بسپارد و بر مصرف دقیق این داروها نظارت کامل داشته باشد. همچنین پس از مصرف دارو، این مورد نیز برعهده پرستار است که وضعیت بیمار را بررسی و واپایش کند و عوارض احتمالی دارو را پیگیری نماید‌.
    2. حمایت و محافظت فیزیکی از سالمند؛ پرستار سالمند پارکینسونی باید بداند که با فردی بالای ۶۰ سال سروکار دارد که توان حرکتی و تعادل بسیار کمی دارد. این شرایط باعث می‌شود فرد مادام در معرض خطر سقوط قرار داشته باشد و نتواند در موقعیت‌های مختلف به‌تنهایی از پس کارهای خود بربیاید. پرستار سالمند پارکینسونی باید با همکاری خانواده فرد و همچنین راهنمایی‌های پزشک، انواع تجهیزات ایمنی و امکانات حمایت‌کننده حرکت فرد را به‌کار بگیرد تا از برهم خوردن تعادل و سقوط سالمند جلوگیری به عمل آورد. امروزه انواع عصاها‌ و پشتیبان‌های حرکتی می‌توانند شرایط حرکت و حفظ تعادل را برای فرد آسان‌تر نموده و در این شرایط خاص، زندگی باکیفیت‌تری را برای سالمند فراهم کنند.
    3. یاری و همراهی سالمند در انجام فعالیت‌های روزمره؛ هرچه شدت بیماری افزایش می‌یابد، قدرت عضلات و توان فرد در انجام امور روزانه نیز کاهش پیدا خواهد کرد. استحمام، تغذیه، رعایت بهداشت، و حتی فرآیند ساده لباس پوشیدن ممکن است تحت تاثیری پیش‌روی این بیماری مختل شوند و بسیار مهم که پرستاری صبور و دلسوز در کنار سالمند، این فرآیند خسته‌کننده را طی نماید.
    4. کمک به انجام تمارین فیزیکی سالمند؛ تمارین فیزیکی شامل تمارین تقویت عضلات، تمارین فیزیکی برای بهبود تعادل و همچنین حرکات آب از تمرین‌های کمک‌کننده و ضروری برای سالمند پارکینسونی هستند که پرستار موظف است در انجام آن‌ها به فرد کمک رساند.
    5. حمایت روحی سالمند پارکینسونی؛ مسئله حمایت روحی و مراقبت از روان سالمند پارکینسونی فراتر از حد تصورتان اهمیت خواهد داشت. سالمند نباید به‌دلیل مشکلات جسمی خود که ناشی از افزایش سن و بیماری پارکینسون هستند، نگرانی و ناراحتی داشته باشد و اگرچه ممکن است در این بین اعتمادبه‌نفس خود را از دست دهد؛ اما پرستار موظف است به او کمک کند تا روحیه مثبت خود را به‌دست آورد. افسردگی و اضطراب از مشکلات بسیار شایع و محتمل مبتلایان بیماری پارکینسون هستند و پرستار باید با صبوری و دلسوزی خود از بروز این مشکلات جلوگیری به‌عمل آورد. درواقع نگهداری از سالمند پارکینسونی نیازمند صبر و تحمل فراوان است و پرستار نباید تحت تاثیر ساعت کار زیاد و فشردگی کار، خستگی خود را بر سر سالمند خالی کند!

    اقدامات پرستار سالمند برای مراقبت از سالمند پارکینسونی
    همدلی و مهربانی از بیمار پارکینسونی تاثیر بسزایی در روحیه فرد دارد.

    عوارض پارکینسون در سنین پیری

    طبق آمار رسمی حال‌حاضر حدودا ۲۰ درصد افراد مبتلا به پارکینسون، آلزایمر را نیز تجربه می‌کنند و این بدان معناست که از هر ۵ بیمار پارکینسونی، ۱ نفر دچار عوارض آلزایمر نیز می‌شود و نیاز بیشتری به مراقبت و حمایت پرستار دارد. به‌طورکلی از وظایف بسیار مهم پرستار سالمند پارکینسونی این است که علائم و عوارض اوليه بیماری پارکینسون را در فرد پیگیری کند و با دقت بالا تک‌تک رفتارهای سالمند را زیر نظر داشته باشد.
    از علائم اولیه‌ای که پرستار سالمند پارکینسونی می‌تواند در این فرد مشاهده کند، لرزش غیرطبیعی اندام‌ها را می‌توان نام برد که در انجام امور مختلف به‌خوبی مشهود است. همچنین با گذشت مدتی بعد از ابتلا، مشکلات حرکتی نیز نمایان می‌شوند و سالمند در حرکت کردن، راه رفتن، تکان دادن سر و دست و حتی خم شدن با مشکل جدی مواجه است.

    بیشتر بخوانید: هر آنچه پرستار سالمند برای نگهداری از سالمند باید بداند

    عوارض بیماری پارکینسون در سالمندان
    نظارت بر فعالیت های بیمار پارکینسونی از ویژگی های پرستار سالمند می‌باشد.

    البته علائم و عوارض بیمار پارکینسونی به همینجا خلاصه نمی‌شود و فرد مبتلا، علائم ثانویه‌ای را نیز تجربه می‌کند. از جمله این عوارض اختلال در فرآیند غذاخوردن و همچنین نوشتن است که پرستار با کمی دقت و ریزبینی در حرکات سالمند می‌تواند به آن پی ببرد. در برخی مواقع در کنار این موارد، اختلالات دفعی مثل یبوست و بی‌اختیاری ادرار نیز از عوارض پارکینسون هستند و کار پرستار را سختتر می‌کنند. جالب است بدانید که بیماری پارکینسون در خشکی پوست و افزایش غیرطبیعی بزاق نیز خود را نشان می‌دهد و وجود پرستاری حرفه‌ای و دلسوز را الزام می‌بخشد.

    نظارت مداوم بر حال سالمند پارکینسونی

    یکی از چالش‌های بسیار مهمی که پرستار سالمند پارکینسونی با آن دست و پنجه نرم می‌کند اما کمتر به آن پرداخته شده، چالش شناخت و نظارت دقیق بر مصرف داروهاست. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره کردیم، سالمند مبتلا به پارکینسون نه تنها باید داروهای مربوط به درمان و کنترل این بیماری را به‌دقت مصرف کند، بلکه نیازمند مصرف داروهایی برای بهبود وضعیت روح و روان نیز هست. پس داروهای روح و روان نیز بر داروهای بیماری پارکینسون اضافه می‌شوند. همچنین تعداد قابل توجهی از مبتلایان پارکینسون به آلزایمر نیز مبتلا هستند و باید داروهای مربوط به این بیماری را نیز مصرف کنند.

    بنابراین پرستار با سیل عظیمی از داروها مواجه است که باید در موعد مقرر مصرف شوند و هرگونه اختلال و تاخیر در مصرف آن‌ها، سلامت سالمند را تهدید می‌کند. یک پرستار دقیق و حرفه‌ای باید بشناسد که هریک از داروها برای چه هدفی مصرف می‌شوند؛ کدامیک در بهبود حرکت نقش دارند و کدام‌ها عوارض روحی را کنترل می‌کنند… اما برای شناخت و به‌خاطر آوردن دقیق این داروها چه می‌توان کرد؟

    • بهترین کار این است که پرستار هر قرص و دارویی را در قوطی مخصوص خودش نگهداری کند تا با سایر داروها جابجا نشود.
    • همچنین یک پرستار حرفه‌ای برای به‌خاطر سپردن اطلاعات دقیق داروها، لیست جامعی از نام، دوز مصرفی، و همچنین زمان مصرف داروها تهیه می‌کند که از طریق آن می‌تواند خود و مراقبان دیگر را از برنامه دارویی بیمار آگاه کند.
    • پرستار موظف است که شرایط و هدف مصرف هر دارو را به خانواده بیمار نیز اطلاع دهد.

    استخدام پرستار سالمند پارکینسونی سفیر آرامش

    در طول این نوشته به علائم و عوارض و همچنین دشواری‌های مراقبت از بیمار پارکینسونی پرداختیم. برای استخدام پرستاری حرفه‌ای و باتجربه برای نگهداری از سالمند پارکینسونی تنها کافیست با خدمات پرستاری سفیر آرامش تماس حاصل فرمایید و از قابلیت مشاوره رایگان نیز بهره ببرید.

    سوالات متداول

    پرستار سالمند پارکینسونی چه وظایفی دارد؟

    نظارت بر مصرف دقیق و منظم داروها، کمک به سالمند در انجام امور روزمره و همچنین کمک در انجام تمارین فیزیکی از وظایف مهم پرستار سالمند پارکینسونی است.

    اولین علائم بیماری پارکینسون چیست؟

    در اوایل ابتلا به بیماری، پرستار می‌تواند لرزش اندام‌ها و مشکلات حرکتی را در فرد مشاهده کند.

    پرستار سالمند پارکینسونی چه نقشی در حفظ روحیه سالمند دارد؟

    پرستار سالمند با مهربانی و صبوری خود می‌تواند از اضطراب و ناراحتی فرد که ناشی از مشکلات جسمی افزایش سن و بیماری است، بکاهد.

    مزایای استخدام پرستار سالمند در سفیر آرامش چیست؟

    برای استخدام پرستاری حرفه‌ای و باتجربه برای نگهداری از سالمند پارکینسونی تنها کافیست با سفیر آرامش تماس حاصل فرمایید و از قابلیت مشاوره رایگان نیز بهره ببرید.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    1 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان