درخواست پرستار | مشاوره رایگان

مراقبت پرستار سالمند از بیمار مبتلا به زوال عقل راهکارهای عملی

زوال عقل در سالمندان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    روش­های بسیاری وجود دارد که پرستار سالمند می ­تواند با انجام برخی از آن­ها، زندگی افراد مبتلا به زوال عقلی را بسیار ساده تر کند. می خواهیم داستانی در این رابطه که مراقبت پرستار سالمند از بیمار را راحت تر می نماید برای شما باز نویسی کنیم در ادامه مطالعه کنید و مطمئن باشید که راهکارهای عملی مناسب در آن گنجانیده شده است 

    چگونگی مراقبت از سالمند

    سالمند هر روز برای بازگشت از اداره به خانه از یک مسیر مشخص عبور می­کرد. ناگهان، نه تنها آدرس خانه خود بلکه مسیری که هر روز تا خانه را طی می­کرد، فراموش کرد. به گفته دکتر او، جاستین  51 ساله، در مراحل اولیه زوال عقلی قرار گرفته بود. زوال عقل یکی از شایع­ترین بیماری­های مغزی است که موجب کاهش دراز مدت در توانایی فرد برای فکر کردن به فعالیت­های روزمره می­شود.

    از آن­جا که از دست دادن حافظه یک چیز بسیار رایج در دوران پیری است، بسیاری از افراد، علائم اولیه ابتلا به زوال عقلی را نادیده می­گیرند. سیما، مشاور روانشناسی در خانه سالمندان Oasis، می­گوید: «اکثر بیماران در اینجا در مرحله بسیار پیشرفته­ای از زوال عقلی قرار دارند. پرستاران سالمند نمی­توانند آن­ها را به طور کامل درمان کنند، اما اطمینان حاصل می­کنند که سالمند بقیه حافظه خود را از دست نمی­دهند. اگر این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، درمان بیماران آسان­تر شده و اعضای خانواده یا پرستار سالمند می­توانند به راحتی از آن­ها مراقبت کنند.»

    مراقبت پرستار سالمند از بیمار مبتلا به زوال عقل
    زوال عقلی ناشی از اختلال در قسمت جلویی سر، باعث تغییر در شخصیت نسبت به از دست دادن حافظه می­شود.

    مراقبت پرستار سالمند از بیمار همراه با عشق

    اگرچه از دست دادن حافظه یکی از علائم زوال عقلی است، اما زوال عقلی ناشی از اختلال در قسمت جلویی و گیجگاهی سر، باعث تغییر در شخصیت نسبت به از دست دادن حافظه می­شود. دکتر هاستک می­گوید «یک روز خوب، ممکن است متوجه شوید که رفتار مادربزرگ شما بسیارمتفاوت شده است. گاهی اوقات برای اعضای خانواده یا پرستار سالمند دشوار است که با این تغییرات مقابله کند، به ویژه هنگامی که اعضای خانواده یا پرستار سالمند به نوع خاصی از رفتار آن­ها عادت دارند. مهم است بدانیم که این بیماری است که آن­ها را گیج و فراموش­­کار می­کند، اما پرستار سالمند باید بداند که عشق هم­چنان در آن­ها وجود دارد.»

    پیشنهاد مقاله : روش پرستار سالمند برای مراقبت دلسوزانه سالخوردگان

    سیما می­گوید: «بیشتر بیماران در جستجوی محبت هستند و پرستار سالمند باید از آن­ها مانند یک کودک مراقبت کند.» بسیار مهم است که پرستار سالمند با بیمار همدردی کند. برای درک این موضوع، پرستار سالمند باید چنین تصور کند که اگر ناگهان خود را در یک مکان نا آشنا و غلط ببیند که در مورد سال و یا حتی هویت خود مطمئن نیست، چگونه رفتار خواهد کرد؟

    بهتر است که یک فرد مبتلا به زوال عقل، در جایی نگه­داری شود که دوستش داشته باشد و با آن­­جا آشنا باشد، بخصوص خانه خودش، زیرا این امر باعث می­شود که حافظه او­ فعال­تر شود. دکتر هاستک می­گوید: «شما باید زمانی یک بیمار را به مراکز نگه­داری بفرستید که کاملا ضروری است، زیرا ماندن او در میان افرادی که می­شناسد برای بیمار بسیار مطلوب و راحت­تر است.» پرستار سالمند می­تواند راه حل مناسبی برای نگهداری سالمند مبتلا به زوال عقل باشد.

    هنر درمانی

    بیمارانی که در مراکز نگه­داری هستند، در طول روز فعالیت­های زیادی انجام می­دهند. سیما ادعا می­کند: «بیمارانی که در اینجا حضور دارند اساتید، مهندسان و پزشک بوده­اند. اما اکنون آن­ها به یاد ندارند که چه کسانی هستند و حتی نمی­توانند اعضای خانواده خود را تشخیص دهند. ما سعی می­کنیم الفبا و نامشان را به یادشان بیاوریم. فعالیت­ها به صورت جداگانه انجام می­شود و برای هر بیمار متفاوت است. »

    این­ فعالیت­ها باعث می­شود که ذهن بیمار برای بیاد آوردن خاطرات تحریک شود، ارتباط عاطفی بیمار با دیگران را تقویت می­کند، بیان و توضیح از خود را در فرد بیمار تشویق می­کند، اضطراب ناشی از این بیماری را کم می­کند و باعث می شود که آن­ها بیشتر درگیر زندگی شوند. سیما می­گوید: «درست همان­طور که کودک چگونه خواندن و نوشتن را یاد می­گیرد، پرستار سالمند باید به آن­ها آموزش دهد. هنر و صنایع دستی می­تواند به تحریک سلول­های مغزی کمک کند. ما در مرکزمان باغ داریم و پرستار سالمند بیماران را تشویق به قدم زدن در باغ می­کند.»

    مراقبت پرستار سالمند از بیمار با آواز خواندن !

    همان­طور که انجام کارهای هنری برای بیماران مبتلا به زوال عقل بهتر است، موسیقی نیز خوب است. موسیقی با احساسات انسانی همراه است. و توانایی این را دارد که ما را به مکان و زمان دیگری برد. سیما می­گوید: «من به عنوان پرستار سالمند، بیماران بسیاری را دیده­ام که زمانیکه موسیقی­ای را می­شوند که قبلا شنیده­اند، چیزهای بسیاری را به یاد می­آورند.» موسیقی در سراسر مغز و نه فقط در یک منطقه خاص فهمیده می­شود. موسیقی نشان­دهنده احساسات، حرکت، زبان و بینایی است و به نورون به عنوان ابزار بهبودی متصل می­شود. دکتر هاستک ادعا می­کند: «ما شاهد بهبود بیمارانی هستیم که در ارتباط با انواع موسیقی هستند.»

    موسیقی درمانی یک روش بسیار قدیمی است ولی تاکنون اعتبار زیادی در علوم مدرن نداشته است. اما در حال حاضر، تبدیل به یک نقطه کانونی در میان دانشمندان علوم عصب شناختی شده است. پرستار سالمند باید بداند که برای بیماران مبتلا به زوال عقلی موسیقی، خلق و خوی را بهبود می­بخشد، آشفتگی را کاهش می­دهد، تعامل اجتماعی را بهبود می­بخشد، مهارت­های حرکتی را تحت تاثیر قرار می­دهد و شناخت را آسان می­کند.

    مراقبت پرستار سالمند از بیمار مبتلا به زوال عقل
    زوال عقلی اغلب منجر می­شود که افراد احساس آسیب پذیری کند.

    مراقبت پرستار سالمند از بیمار با یک سبک زندگی فعال

    زوال عقلی اغلب منجر می­شود که افراد احساس آسیب پذیری کنند، بنابراین پرستار سالمند باید آگاه باشد که سالمندان نیاز به اطمینان و حمایت دارند زیرا توانایی­های ذهنی آن­ها کاهش می­یابد. بر طبق جامعه آلزایمر انگلستان، داشتن سبک زندگی فعال می­تواند تأثیر قابل توجهی بر سلامت فرد مبتلا به زوال عقلی داشته باشد. ورزش روزانه برای سلامت روانی و جسمی یک فرد سودمند است، که باعث افزایش بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به زوال عقلی می­شود. فعالیت­های روزانه می­تواند شامل پیاده­روی، باغبانی و یا رقص باشد.

    در نهایت، مهم است که پرستار در منزل و همه ما درک کنیم که این اتفاق برای خیلی­ها پس از یک سن خاص، زمانی که فعالیت مغز شروع به کاهش می­دهد، می­افتد. بنابراین داشتن سبک زندگی فعال، به عنوان مثال بازنشسته نشدن زودهنگام، مراقبه و عبادت و کاهش استرس به ما کمک می­کند تا بسیار بهتر بتوانیم با زوال عقلی برخورد کنیم. این مقاله نگارش شده در وبسایت مرکز پرستاری در منزل سفیر آرامش است و هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان