درخواست پرستار | مشاوره رایگان

غذا هایی که باعث آشفتگی خواب سالمند می شوند

خواب آشفته سالمند

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    مقدمه: آیا با غذا هایی که باعث آشفتگی خواب سالمند می شوند، آشنایی دارید؟ آیا میدانید سالمندان باید چه غذاهایی را از رژیم غذایی خود حذف کنند تا خواب آرامی داشته باشند؟ همانطور که مستحضر هستید بدن انسان برای یافتن قوا و استراحت نیازمند خواب کافی و راحت می باشد  سالمندانی که شب هنگام خواب  نا منظمی دارند در طول روز کم انرژی، احساس خستگی و کسالت خواهند داشت، که این موارد بر خلق و خوی آنان نیز متاثر خواهد بود.

    عوامل گوناگونی باعث آشفتگی خواب سالمندان می شوند، که یکی از مهمترین آنها مصرف غذاهای نامناسب در زمان خواب می باشد  برخی از غذاها که در وعده شام یا قبل از خواب مصرف می شود سبب آشفتگی خواب خواهند شد. که در ادامه مطالب برخی از آنان بیان شده است خوانده ها می ‌توانند برای نگهداری از سالمند خود از خدمات پرستار سالمند استفاده کنند، این پرستاران در تمام زمینه‌ ها اطلاعات لازم را فراگرفته و می ‌توانند، با تهیه غذاهای مناسب یک خواب آرام و راحت برای سالمندان فراهم کنند.

    غذا هایی که باعث آشفتگی خواب سالمند می شوند؟

    غذا هایی که باعث آشفتگی خواب سالمند می شوند
    مصرف غذاهای نامناسب در زمان خواب باعث ایجاد آشفتگی در خواب میشود.

    داشتن خواب کافی و آرام برای سالمندان بسیار ضرورت دارد زیرا اگر آنان خواب کافی نداشته باشند، در روز احساس خستگی و کسالت می کنند، به همین دلیل باید در زمان خواب غذاهای مناسب مصرف کنند، تا بتوانند به راحتی به استراحت شبانه بپردازند، در ادامه مطالب چند مورد از مواد غذایی که باعث آشفتگی خواب سالمند می ‌شوند بیان شده است، پرستار سالمند باید سعی کند در وعده شام و چند ساعت قبل از خواب از مصرف مواد غذایی توسط سالمند جلوگیری کند:

    گریپ فروت

    یکی از مواد غذایی که سرشار از ویتامین و مواد مغذی می باشد گریپ فروت است، اما به میزان زیاد اسیدی می باشد، اگر سالمندان قبل از خواب این میوه را مصرف کنند دچار سوزش سر دل خواهند شد و خواب آنان آشفته می‌شود، به سالمندان توصیه می‌شود این میوه را در زمان صبح مصرف کنند.

    کرفس

    پرستار سالمند باید توجه داشته باشد که همه مواد غذایی و کرفس که بخش عظیمی از آنها را آب تشکیل داده شده است، در ساعات شبانه سالمند مصرف نکند. این مواد غذایی حاوی مواد دیورتیک طبیعی هستند که باعث پری مثانه و بیدار شدن سالمند در زبان خواب می شود.

    گوجه فرنگی

    نوعی اسید آمینه به نام تیرامی در گوجه فرنگی وجود دارد که باعث ترشح هورمون نوراپی نفرین در مغز میشود، با مصرف گوجه فرنگی این هورمون که محرکه و افزایش دهنده فعالیت مغز است، ترشح شده و خواب را آشفته می کند. انواع پنیر، سس سویا و بادمجان نیز سرشار از تیرامین میباشند، مواد غذایی که تیرامین دارند در ساعات پایانی شب نباید مصرف شود.

    پنیر پیتزا

    یکی دیگر از مواد غذایی که سبب آشفتگی خواب سالمندان می شود، غذاهای چرب و سرخ شده است، که جز غذاهای دیر هضم می باشند، طی تحقیقات انجام شده به اثبات رسیده است که مصرف این مواد غذایی امکان دارد اثر بعضی از داروها را مختل کند، یکی از مواد غذایی پرچرب پنیر پیتزا است، که به راحتی هضم نمی ‌شود بنابراین سالمندان نباید قبل از خواب این ماده غذایی را مصرف کنند.

    خوراک لوبیای تند

    یکی از غذاهای محبوب در میان سالمندان خوراک لوبیای تند است، اما باید گفته شود که این غذا بسیار دیر هضم بوده و سبب تولید گاز معده میشود، اگر سالمندان خوراک لوبیای تند را در وعده شام و یا نزدیک به ساعت خواب مصرف کنند، امکان دارد دچار درد معده و آشفتگی خواب شوند، بنابراین این ماده را باید در وعده ناهار میل کرد.

    شکلات تلخ

    همانطور که مستحضر هستید یکی از مواد غذایی که برای سلامت قلب مفید می باشد شکلات تلخ است، که باید به طور روزانه مصرف شود، اما اگر آن را دقیقا قبل از خواب مصرف کرد، باعث آشفتگی خواب سالمند می شود، موادی مانند چای، کاکائو و شکلات تلخ دارای کافئین هستند که موجب آشفتگی خواب می شوند.

    پیشنهاد مقاله: همه چیز در مورد غذا دادن به سالمندان و نکات مهم درباره آن

    پاستیل و آبنبات

    مواد غذایی مانند پاستیل و آبنبات سبب افزایش میزان قند خون می گردند، که بدن سالمند در واکنش به افزایش قند خون، انسولین ترشح خواهد کرد، هنگامی که انسولین ترشح شود، باعث کاهش قند می گردد، که در نهایت باعث آشفته شدن خواب سالمند خواهد شد.

    درمان بیماری پارکینسون
    داشتن خواب کافی و آرام برای سالمندان بسیار ضرورت دارد

    استیک

    گوشت گاو کبابی و استیک که حاوی پروتئین و چربی بالایی می باشند و به راحتی هضم نخواهند شد و با توجه به طولانی شدن زمان هضم خواب سالمند آشفته می شود.

    سخن پایانی

    به همین منظور، شرکت پرستاری سفیر آرامش، برای طی کردن روند درمان بیماری پارکینسون ، پرستارانی را به منزل بیماران اعزام می‌کند. پرستاران به بهبود علائم کمک کرده و به خوبی از فرد مبتلا به پارکینسون مراقبت می‌کنند. درخواست خدمات پرستاری از سفیر آرامش و درمان پارکینسون در خانه نیز می‌تواند از طریق تماس تلفنی یا درخواست آنلاین با شرکت صورت بگیرد.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان