درخواست پرستار | مشاوره رایگان

آنکال بودن پرستار سالمند و پرستار کودک در تعطیلات عید

راه خوش گذرانی پرستار سالمند و کودک در تعطیلات

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    ترک خانواده و رفتن سرکار در تعطیلات نوروز ممکن است، باعث عصبانیت ، ناراحتی پرستار کودک ، پرستار سالمند شود.

    اما چرا تعطیلات عید نسبت بقیه روزها تا این حد متفاوت است؟ بیشتر ما ایرانیان تعطیلات نوروز سنت­‌های خانوادگی قدیمی داریم که بخشی از زندگی ماست و بدون اینکه فکر کنیم، این سنت­ها به کودکان‌مان انتقال می­‌دهیم.

    سنت‌­ها و آداب مربوط به نوروز عمیقا در وجود ما نهادینه شده و بخش مهمی از فرهنگ خانواده‌ها و جوامع را تشکیل می‌­دهد. آداب و رسوم نوروز بیانگر فرهنگ، ارزش‌­ها و عقاید جامعه ماست که حس تعلق‌خاطر و همبستگی را در بین مردم تقویت می­‌کند.

    پیشنهاد مقاله : توصیف شرایط و مقایسه پرستار کودک و پرستار سالمند

    ممکن است پرستار در ذهن خود از کار کردن در تعطیلات نوروز ناراضی باشد، زیرا همه در تعطیلات و خوشگذرانی به سر می­‌برند؛ اما احساس ناراحتی به وجود آمده در پرستار کودک ، سالمند به علت دخیل نبودن او در آداب و رسوم سنتی نوروز است.

    پرستار در منزل هنگام تعطیلات نوروز
    سنت­‌های مربوط به نوروز عمیقا در وجود ما نهادینه شده است.

    پرستار کودک ، سالمند می­‌تواند با ایجاد سنت­‌های جدید یا آوردن برخی از این آداب و رسوم به محیط کاری، بر این احساسات ناراحت کننده غلبه آید. تصمیم با پرستار کودک ، سالمند است که برای خانواده، بیماران و همکارانش که در شرایط مشابه‌ای هستند، محیطی شاد و نوروزی را به وجود آورد یا ناراحت و ناراضی بماند. برای این منظور مراقبین کودک و سالمند باید خلاق باشد و از قبل برای این منظور برنامه‌­ریزی کند. در ادامه این مطلب از مرکز پرستاری سفیر آرامش به بیان برخی نکات می­‌پردازیم که به پرستار سالمند و یا کودک کمک می‌­کند تعطیلات نوروز را در محیط کاری به خوبی سپری کند.

    روش‌های آماده‌سازی خانواده پرستار در هنگام تعطیلات

    • پرستار کودک / سالمند باید از قبل برای خانواده خود توضیح دهد که مجبور است در ایام تعطیلات نوروز کار کند و لازم است که به کمک هم برنامه­ ها را تغییر دهند.
    • پرستار کودک و یا پرستار سالمند می­‌تواند به خانواده خود یادآور شود که نوروز زمانی برای کمک به هم‌نوع است و انسان­‌ها در تعطیلات نوروز هم بیمار می‌­شوند و پرستار کودک ، سالمند باید به آن­ها کمک و رسیدگی کند.
    • از آن­جایی که پرستار سالمند و کودک زمانی که می­‌توانسته در تعطیلات نوروز با خانواده­‌اش بگذراند را به کمک به بیماران می‌­گذراند، خانواده او نیز در این کار نیک سهیم خواهند بود.
    • پرستار کودک و سالمند باید دید و بازدیدهای نوروزی را به زمانی دیگر موکول کنند.

    این کار مشخصا به ساعت­‌های کاری پرستار کودک ، سالمند بستگی دارد و خانواده‌­اش می­توانند زمان دید و بازدیدهای نوروزی، جشن­‌های خانوادگی و عیدی دادن­‌شان را به زمانی پیش از نوروز موکول کنند. کودکان نیز حتما از این که عیدی­شان را زودتر از زمان موعود و پیش از دوستان­شان دریافت کنند، خوشحال خواهند شد. همچنین پرستار می­تواند پیش از رفتن از خانه برای هر کدام از اعضای خانواده پیامی بگذارد تا در لحظه سال تحویل بخوانند.

    پرستار کودک و سالمند باید دید و بازدیدهای نوروزی خود را به زمانی دیگر موکول کنند.

    و از این طریق در این لحظه به نوعی در کنار خانواده­اش باشد. هم‌چنین پرستار کودک ، سالمند می‌­تواند زمان شام‌­های خانوادگی با سایر اعضای خانواده در نوروز را به زمانی موکول کند که کارش تمام شده باشد.پرستار کودک ، سالمند و خانواده­اش می­توانند برنامه­ای برای گردش را از قبل تدارک ببینند تا در ایام تعطیلات نوروز از کنار هم بودن نیز لذت ببرند.

    اقدامات لازم یک پرستار در مناسب‌ها

    با هم بودن در نوروز اتفاق مهمی است. پرستار کودک ، سالمند می­‌تواند محل کارش را برای نوروز تزئین کند.

    پرستاران و همکارانش می­‌توانند با تهیه سفره هفت سین و تزئین­‌های نوروزی در محل کار (با در نظر گرفتن ایمنی و قوانین محل کار)، حال و هوای نوروز و سال نو را به محل کار و بیمارستان و حتی اتاق بیماران بیاورند.

    لازم نیست این تزئینات گران قیمت باشند، ایده‌­های زیادی برای تزئین نوروزی وجود دارد.

    حتی بیمارانی که توانایی‌­اش را دارند، می­‌توانند در آماده کردن تزئینات و سفره هفت سین به پرستار کمک کنند و او می‌­تواند با پوشیدن لباس‌­های خاصی ظاهر خود را نیز متناسب با نوروز در آورد، مثلا با پوشیدن یک کلاه یا سنجاق سینه. با این کار خود و همینطور کودکان بیمار و سالمندان نیز شادتر خواهند شد. مراقبین از کودک و سالمندان می­‌تواند به همکاران و بیمارانش عیدی بدهد. زیارا همکاران و بیماران در واقع خانواده کاری او هستند. پرستاران و پزشکان می­‌توانند کادوهای جالبی که لزومی ندارد گران قیمت باشند را برای دادن به بیماران و همکاران آماده کنند.

    آن‌ها هم‌چنین می­‌توانند زمان خاصی را اعلام کند که همه در محل کار دور هم جمع شوند و به مناسبت نوروز، عیدی­‌ها و کادوهای‌شان را به همدیگر دهند و با این کار همه به هم نزدیک‌­تر شوند و دوری از خانواده برای همه آسان­تر خواهد شد.

    همچنین می­‌توانند سعی کنند یکی از آرزوهای بیمارانی که وضعیت وخیمی دارند و هزینه­ بر نیست را در ایام تعطیلات نوروز برآورده کنند و با سورپرایز کردن بیماران به آنان لبخند هدیه کنند.

    خوراکی‌­های نوروزی

    همه می‌­دانیم که نوروز خوراکی‌­های مخصوص به خود را دارد، مثل شیرینی و آجیل که پرستار کودک یا سالمند و همکارانش می­‌توانند در کنار تزئینات و سفره هفت سینی که در محل کار تدارک دیده‌­اند، از این خوراکی­‌ها نیز استفاده کنند. اگر هر کدام از پرستاران و پزشکان بخشی از این تزئینات و خوراکی­‌ها را تقبل کنند، به کسی فشار نخواهد آمد و مراسم نوروزی خوبی را می­‌توانند در کنار هم برگزار کنند. در مجموع می­‌توان با کارهای مختلفی ایام تعطیلات نوروز را به خوبی در کنار بیماران و سایر پرستاران کودک ، سالمند سپری کرد و از کنار هم بودن لذت برد.

    با این کار بیماران نیز روحیه خوبی به دست خواهند آورد و آنان نیز از این که در کنار خانواده­ هایشان نیستند کمتر ناراحت خواهند بود و سال جدید را با دل خوش شروع خواهند کرد.

    مراقبت بیمارانی که در بیمارستان‌­ها بستری هستند، کاری تمام وقت است و پرستار کودک و پرستار سالمند گاهی مجبور می‌شوند تعطیلات نیز مشغول کار باشند. اما آن‌ها می­‌توانند با کمی برنامه­ ریزی و خلاقیت، تعطیلات نوروز خوبی برای بیماران و همکارانش بوجود آورند.

    پرستاران ممکن است طی سال مجبور شود چندین بار زمان تعطیلات نیز کار کند. پرستاری که فرزند کوچک دارد می‌­تواند کودکان خود بگوید که زمان جشن نوروز برای آن­‌ها روز دیگری و زمانی است که ایشان می­‌تواند در منزل کنار فرزندانش باشد.

    اقدامات پرستاران در تعطیلات نوروز

    پرستار در منزل ما ممکن است از اقوام مختلف ایرانی باشد که هر کدام آداب و رسوم خاص خود را در تعطیلات نوروز دارند.

    هر فردی می­تواند متناسب با فرهنگ قومی خود لباس بپوشد و شیرینی­‌های مخصوص به شهر خود را به محل کار بیاورد و نوروز را در کنار بیماران و همکارانش جشن بگیرد. همچنین پرستار کودک و سالمند و بیماران می‌­توانند موسیقی سنتی خود را پخش کنند یا اگر امکانش را دارند، خودشان بنوازند. کسی که موسیقی می­زند می­‌تواند در اتاق­های مختلف بیمارستان یا مرکز درمانی با نظارت پرستار کودک / سالمند گردش کند تا همه بیماران و کارمندان از این شادی بهره ببرند. این کار در تعطیلات نوروز باعث ایجاد نشاط در بین بیماران نیز می­‌شود.

    بیماران و همکاران در یک بیمارستان یا مرکز درمانی در واقع خانواده کاری او محسوب می­‌شوند.

    هر کدام از پزشکان، کارمندان و پرستاران می‌­توانند کمی غذا و شیرینی و خوراکی­های معمول نوروز را همراه خود بیاورند تا در کنار هم بخورند. به این صورت پرستار، بیماران و پزشکان می‌­توانند در کنار هم باعث ایجاد فضای نوروز در مرکز درمانی شوند.

    بیشتر مراکز درمانی و پرستاران که از بیماران به صورت طولانی مدت مراقبت می­‌کنند، سعی می­‌کنند خانواده بیمار را نیز در تعطیلات نوروزی شریک کنند.

    اینکه پرستار کودک و یا سالمند ترتیبی دهد تا بیمار بتواند یک شب از تعطیلات نوروز را در کنار خانواده بگذراند و با هم بتوانند شام بخورند، تا حد زیادی به روحیه بیمار کمک می­کند.

    پرستاتر کودک و سالمند در منزل
    نوروز زمان شادی است، اما برای بیمارانی که وضعیت جسمی مناسبی ندارند،چندان هم شیرین نیست

    در نتیجه پرستار در منزل کمک می­‌کند که بیمارش بتواند در ایام نوروز در کنار کسانی باشد که دوستشان دارد. همچنین افراد خیّر و نیکوکاری وجود دارند که با هماهنگی پرستار در این ایام برای بیمارانی که خانواده­ای ندارند، لباس و پتو تهیه می­‌کنند تا آن­ها نیز در تعطیلات نوروز کمتر احساس تنهایی کنند. مراقبین می‌­توانند به هر کدام از بیماران هدیه کوچکی برای نوروز بدهد و به این صورت آن­‌ها را غافلگیر کند. استفاده از وسایل تزئینی در محیط مرکز درمانی نیز کمک می­کند تا پرستار بتواند فضای محل کار را به نوروز نزدیک­‌تر کند و بیماران را نیز در این جشن شریک کند.

    اگرچه تعطیلات نوروز زمان جشن و شادی است، اما این ایام برای بیمارانی که وضعیت جسمی مناسبی ندارند یا مدت زیادی است که بستری هستند، چندان شیرین نیست. بالا نگه داشتن سطح روحیه بیماران در طول تعطیلات نوروز وظیفه مهمی است که پرستار سالمند و یا کودکان بیمار بر عهده دارد باید بتواند تشخیص دهد که کدام یک از بیماران به کمک بیشتری نیاز دارد تا در حد توانش به او کمک کند تا روحیه خود را حفظ کند.

    هیچ کودک یا سالمندی نمی­خواهد در بیمارستان باشد، خصوصا در تعطیلات نوروز. شنیدن درد دل­‌های بیماران و هم‌دردی با آن‌­ها یکی از بهترین کمک­‌هایی است که پرستار می­‌تواند به بیمار خود ارائه دهد، زیرا باعث می­شود بیمار بفهمد که پرستار کودک و یا پرستار سالمند او را درک می­کند؛ در نتیجه اعتماد بیمار به پرستار در منزل نیز بیشتر می‌­شود بیمارانی که تعطیلات نوروز را در تنهایی می­گذرانند مستعد ابتلا به افسردگی هستند، در نتیجه پرستاران باید به آن­‌ها دقت بیشتری نماید. همچنین او می‌تواند با توجه به سن و توانایی­‌های بیمارانش بازی­‌هایی را تدارک ببیند تا در تعطیلات نوروز به همگی خوش بگذرد.

    در مجموع پرستار کودک و یا پرستار سالمند در منزل می­‌تواند با استفاده از خلاقیت خود و کمک همکارانش شرایط را برای سپری کردن تعطیلات نوروز در بیمارستان یا مرکز درمانی برای خود و سایر افراد و بیماران بهتر کند.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان