درخواست پرستار | مشاوره رایگان

درمان گرما زدگی | گرما زدگی چیست؟ و راه های درمان آن

درمان گرما زدگی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    آیا میدانید گرما زدگی چیست؟ و راه های درمان گرما زدگی  شامل چه مواردی می شود؟ زمانی که افراد علائمی مانند تعریق شدید، ضربان قلبت تند و گرمای بیش از اندازه بدن را دارند، دچار گرمازدگی می شوند. همچنین هنگامی که افراد در برابر گرمای بالا مخصوصاً زمانی که رطوبت زیاد و فعالیت بدنی شدید دارند، قرار بگیرند، دچار گرمازدگی می شوند که اگر به موقع درمان دریافت نکنند، گرمازدگی تبدیل به سکته قلبی می شود. در اکثر موارد گرمازدگی قابل پیشگیری خواهد بود که در این زمینه میتوانید از یک پرستار بیمار کمک بگیرید در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با گرمازدگی و راه های درمان آن به دست بیاورید.

    علائم  و درمان گرما زدگی چیست؟

    امکان دارد علائم گرمازدگی به صورت ناگهانی یا با گذشت زمان مخصوصاً با انجام دوره های ورزشی طولانی به وجود بیاید. برخی از علائم و نشانه های احتمالی این بیماری عبارتند از:

    • سردرد
    • تعریق شدید
    • پوست خنک، مورمور شده و مرطوب به علت گرما
    • حالت تهوع
    • ضعف
    • گرفتگی عضلات
    • خستگی
    • فشار خون پایین هنگام ایستادن
    • نبض ضعیف و سریع

    پیشنهاد مقاله : با 20 غذای تسکین دهنده سردرد آشنا شوید

    درمان گرما زدگی
    اگر  در دروران درمان گرما زدگی علائم طی یک ساعت وخیم تر شدند با پزشک خود ارتباط برقرار کنید.

    در چه شرایطی ازگرما زدگی باید به پزشک مراجعه شود؟

    اگر افراد دچار گرمازدگی شوند ابتدا باید اقدامات زیر را انجام دهند:

    1. حرکت به مکان خنک
    2. متوقف کردن تمام فعالیت ‌ها و استراحت
    3. مصرف نوشیدنی های ورزشی یا آب خنک

    اگر  در دروران درمان گرما زدگی علائم طی یک ساعت وخیم تر شدند با پزشک خود ارتباط برقرار کنید و یا از پرستار در منزل  برای درمان گرما زدگیخود راهنمایی بگیرید، اگر یکی از اطرافیان شما علائم گرمازدگی را دارد، علائمی مانند از دست دادن هوشیاری، عدم توانایی نوشیدن مایعات، گیجی یا آشفتگی دارد، باید سریعا به پزشک مراجعه کنید.لازم به ذکر است که اگر دمای مرکزی بدن فرد به بیش از ۱۰۴ درجه فارنهایت برسد نیازمند مراقبت‌ های پزشکی فوری خواهد بود.

    شاید در درمان گرما زدگی این سوال برایتان پیش بیاید که دمای مرکزی بدن چیست؟ به ترکیب گرمای محیط و گرمای بدن دمای مرکزی گفته می‌شود، که به معنای دمای داخلی بدن نیز می باشد. بدن برای حفظ تعادل درجه حرارت مرکزی یا باید گرما دریافت کند یا گرما از دست بدهد.

    اگر مشکلی در درمان گرما زدگی به وجود بیاید و بدن نتواند دمای مرکزی خود را خنک کند. گرمازدگی رخ می دهد. زمانی که هوا گرم است معمولاً بدن با تعریق خنک خواهد شد، زیرا تبخیر عرق سبب تنظیم دمای بدن می گردد. به همین دلیل زمانی که افراد در هوای گرم و مرطوب بیش از اندازه، فعالیت ورزشی یا فعالیت سنگین انجام دهند. بدن آنان نمی تواند خنک شود در نهایت امکان دارد دچار گرمازدگی شوند.

    درمان گرمازدگی درمنزل چگونه است؟

    به طور معمول در درمان گرما زدگی  علائمی مانند تعریق شدید، گرفتگی عضلات، خستگی و تشنگی علائم گرما زدگی هستند .که با درمان گرما زدگی سریع آن علائم کاهش می یابند، به طور معمول گرمازدگی را می‌توان با نوشیدنی های ورزشی که حاوی الکترولیت ها هستند، نوشیدن مایعات خنک، حرکت به مکان خنک تر که هوای مطبوع دارد، قرار گرفتن زیر سایه و استراحت کامل درمان کرد. اما برخی دیگر از درمان های گرما زدگی عبارتند از:

    غوطه ور شدن در آب سرد

    طی تحقیقات انجام شده در درمان گرما زدگی به اثبات رسیده است، که حمام آب سرد یا یخ تاثیر گذار ترین روش برای کاهش سریع دمای بدن می باشد. اگر از این روش درمانی سریع تر استفاده شود، خطر مرگ و آسیب رسیدن به ارگان‌های بدن کاهش خواهد یافت.

    استفاده از روش های خنک کننده تبخیری

    اگر دمای بدن افراد در محدوده گرفتگی باشد و دسترسی به حمام آب سرد وجود نداشته باشد، به اطرافیان فردی که دچار گرمازدگی شده است. پیشنهاد می شود از روش تبخیر برای کاهش دمای بدن او استفاده کنند. برای این روش باید آب خنک روی بدن فرد ریخته شود، تا با تبخیر آب پوست فرد خنک شود.

    استفاده از یخ و پتو های خنک کننده

    یکی دیگر از روش های درمانی گرمازدگی قرار دادن فرد در پتوی خنک کننده مخصوص و گذاشتن کیسه های یخ در گردن، پشت و زیر بغل و کشاله ران شخص است. تا درجه حرارت بدن او کاهش یابد.

    دارو برای جلوگیری از لرز

    درمان گرما زدگی و در صورتی که استفاده از روش های درمانی برای کاهش دمای بدن فرد باعث لرز گردد، پزشک داروی شل کننده عضله تجویز کرده چون اگر بدن لرز داشته باشد، دمای بدن افزایش پیدا کرده  درمان بی اثر می شود.

    سایر دلایل گرما زدگی چیست؟ و راه های درمان آن

    لازم به ذکر است که گرمازدگی علاوه بر هوای گرم و فعالیت‌ های شدید دلایل دیگری دارد که عبارتند از:

    پوشیدن لباس بیش از اندازه مخصوصاً لباسهایی که اجازه تبخیر به عرق نمی دهند.نوشیدن الکل که تاثیر بر روی توانایی بدن در تنظیم دما می گذارد.کم آبی بدن که سبب کاهش توانایی عرق کردن و حفظ درجه حرارت طبیعی بدن می گردد.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان