درخواست پرستار | مشاوره رایگان

بررسی مهارت های ارتباطی پرستار کودک با مادران و کودکان

بررسی مهارت های ارتباطی پرستار کودک

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    در این مقاله از خدمات پرستاری به بررسی مهارت‌های ارتباطی پرستاران کودک پرداخته شده است. یکی از اجزای جدا نشدنی حرفه پرستاری، مهارت‌های ارتباطی پرستاران است؛ زیرا برای انجام وظایفشان، پرستاران نیازمند همراهی و همکاری با مادران و کودکان هستند. یکی از ویژگی‌های مهم یک پرستار، برقراری ارتباط با افراد گوناگون است. یک پرستار ممکن است در هنگام فعالیت با افرادی با فرهنگ، نژاد و سوابق متفاوت ارتباط داشته باشد، بنابراین باید بتواند به درستی با مادران و کودکان ارتباط برقرار کند.

    پرستار کودک کیست؟

    پرستار کودک، شخصی است که در نگهداری و مراقبت از کودکان به مادران کمک می‌کند. بسیاری از مادران مشغول ترجیح می‌دهند برای مراقب کودک خود در منزل، از پرستاران کودک استفاده کنند. همانطور که می‌دانید، پرستار کودک زمان زیادی را با فرزند شما در منزل خواهد گذراند و بر رفتار و کردار فرزند تأثیر زیادی خواهد گذاشت، بنابراین باید یک پرستار کودک که مهارت‌های ارتباطی خوبی دارد، استخدام شود.

    بررسی مهارت های ارتباطی پرستار کودک

    پرستاران کودک، افرادی آموزش دیده‌اند که برای مراقبت از کودکان به خانه‌ها فرستاده می‌شوند. در ادامه، برای ارتقاء سطح توانایی ارتباط پرستاران با مادران و کودکان، نکات لازم زیر ارائه شده است:

    • صحبت کردن به آرامی و شمرده
    • صحبت کردن به طور واضح و نه بلند
    • در نظر داشتن شرایط شنونده
    • شنونده بودن
    • استفاده کردن از زبان بدن
    • انتخاب شرایط مناسب
    • شروع مکالمه با مسائل کوچک
    • گوش دادن و پرسیدن
    • آماده سازی
    • قدرت ارتباط غیرکلامی

    در ادامه به بررسی جزئی تر این موارد خواهیم پرداخت.

    صحبت کردن به آرامی و شمرده

    اگر کلمات به سرعت ادا شوند، مانند یکدیگر خواهند بود و شنونده توانایی تشخیص آن‌ها را نخواهد داشت، بنابراین پرستار باید کلمات را به طور شمرده و با دقت ادا کند.

    پیشنهاد مقاله: انتخاب پرستار کودک مناسب برای فرزندتان 

     مهارت های ارتباطی پرستار کودک
    پرستار باید کلمات را به طور شمرده و با دقت برای کودک ادا کند.

    صحبت کردن به طور واضح و نه بلند

    یکی دیگر از نکات مهم در مهارت ارتباطی پرستار با مادران و کودکان، روش ادا کردن جملات است. در برخی مواقع، پرستار ممکن است به منظور فهمیدن یک موضوع به طرف مقابل، صدایش را بلند کند. اما واقعیت این است که بلند کردن صدا فقط موضوع را دشوارتر می‌کند. پرستار باید سعی کند به جای بلند صحبت کردن، سخنان خود را به وضوح و روشنی بیان کند.

    در نظر داشتن شرایط شنونده

    صحبت‌هایی که پرستار با پزشک دارد، متفاوت از صحبت‌هایی است که با مادران و کودکان دارد؛ بنابراین پرستار باید کلمات خود را با توجه به شرایط شنونده انتخاب کند.

    شنونده بودن

    گوش دادن به حرف دیگران یکی از نکات مهم مهارت‌های ارتباطی است و یک امر دوطرفه می‌باشد. پرستاران کودک باید به نیازها و مشکلات مادران و کودکان دقت و توجه گوش کنند.

    استفاده کردن از زبان بدن

    اگر از صحبت صرف نظر شود، اساس ارتباط افراد گوناگون زبان بدن در دست، صورت و … می‌باشد.  با بررسی مهارت های ارتباطی پرستار کودک متوجه ایم مسئله می‌شوید که پرستار  در ارتباط با مادران و کودکان این نکته رعایت کند یا خیر؟

    انتخاب شرایط مناسب

    برای صحبت کردن با بیمار و کودک، پرستار باید زمان مناسبی را در نظر بگیرد. زمانی که کودک استرس دارد یا در حال تماشای برنامه مورد علاقه‌اش است، زمان مناسبی برای صحبت کردن نیست. اگر پرستار نتواند زمان مناسبی برای حرف زدن با مادر پیدا کند، می‌تواند از عبارت هشداری مانند “من باید با شما در موضوع مهمی صحبت کنم” استفاده کند.

    شروع مکالمه با مسائل کوچک

    زمانی که پرستار قرار است درباره یک مسئله مهم و جدی با مادر یا کودک صحبت کند، باید با استفاده از حرف‌های کاملاً معمولی، سر حرف خود را باز کند. با بررسی مهارت‌های ارتباطی پرستار کودک، می‌توان بهترین پرستار را انتخاب کرد.

    بررسی مهارت های ارتباطی کودکان
    برای صحبت کردن با کودک، پرستار باید زمان مناسبی را در نظر بگیرد.

    گوش دادن و پرسیدن

    زمانی که پرستار بدون قطع کردن صحبت طرف مقابل، به حرف‌های او گوش می‌دهد، این نشان دهنده مهارت‌های ارتباطی او است. این مهارت در بررسی مهارت‌های ارتباطی پرستار کودک مشخص می‌شود و علاوه بر آن، نشانگر احترام پرستار نسبت به مادر و کودک نیز خواهد بود.

    آماده سازی

    یکی از موارد دیگری که در بررسی مهارت های ارتباطی پرستاران کودک، مدیریت و کنترل شرایط سخت و دشوار، مهارت ارتباطی پرستاران بسیار اهمیت دارد.

    قدرت ارتباط غیرکلامی

    علاوه بر صحبت کردن، پرستاران کودک باید توانایی تفسیر بدنی و عواطفی مادران و کودکان را داشته باشند و به درستی به ابراز احساسات و نیازهای مشتریان خود پاسخ دهند. گاهی مواقع پرستار برای مهارت های ارتباطی به کلمات نیاز نخواهد داشت و می تواند با همراهی کودک گرفتن دست او، بدون حرف زدن یک رابطه قوی محکم و صمیمی تشکیل دهد.

    نتیجه گیری بررسی مهارت های ارتباطی پرستار کودک

    در بین مهارت های ارتباطی پرستاران کودک، برقراری ارتباط مناسب یکی از ویژگی های بارز است. پرستاران باید توجه ویژه ای به این مهارت داشته باشند تا بتوانند به درستی با کودکان و مادران آنها ارتباط برقرار کنند و رضایت آنها را به خود جلب کنند.

    سخن پایانی

    زمانی که پرستار کودک وقت زیادی را با کودک صرف می‌کند، رفتار و شخصیت او تاثیر زیادی بر کودک خواهد داشت. بنابراین، در هنگام استخدام، باید به مهارت ارتباطی پرستاران کودک با کودکان و مادران توجه ویژه‌ای داشته شود. برای استخدام پرستاران کودک حرفه‌ای و اطلاع از سایر خدمات پرستاری ما با کارشناسان حرفه‌ای شرکت پرستاری سفیر آرامش تماس بگیرید.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    4 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان