درخواست پرستار | مشاوره رایگان

هر آنچه پرستار سالمند برای نگهداری از سالمند باید بداند

پرستار سالمند برای نگهداری از سالمند باید بداند

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    نگهداری از سالمند یکی از حساس‌ترین و مهمترین حوزه‌های مراقبت و پرستاری است. هرآنچه پرستار سالمند برای نگهداری از سالمند باید بداند را در این نوشته از مجموعه معتبر و خوش سابقه سفیر آرامش گردآوری نموده‌ایم تا شما عزیزان از هیچ لحاظ نگران فرآیند مراقبت از سالمندان محترم نباشید. مراقبت جسمی از سالمند، نکات مهم در تغذیه وی، ایجاد شرایط روحی پایدار و مثبت، و همچنین پیشگیری و کنترل بیماری‌های مختلف همه از جمله مسائل مهم و چالش‌برانگیز در نگهداری از سالمند هستند که در این نوشته قصد داریم به آن بپردازیم. پس اگر قصد اشغال در این حوزه را دارید و یا از نگهداری سالمند خود ناتوان شده‌اید و می‌خواهید پرستاری را استخدام نمایید، در ادامه این نوشته با خدمات پرستاری سفیر آرامش همراه باشید.

    سالمندان از نظر وابستگی به سه دسته تقسیم می‌شوند

    1. برای بررسی هرآنچه پرستار سالمند برای نگهداری از سالمند باید بداند، اول باید شرایط سالمندان مختلف را مورد بررسی و مقایسه قرار دهیم. سالمندان برحسب شرایط روحی و جسمی خود، به دسته تقسیم می‌شوند:
      1. سالمندان دارای حداقل وابستگی
      2. سالمندان دارای وابستگی نسبی
      3. سالمندان کاملا وابسته

      اینکه یک سالمند دارای وابستگی اندک و نسبی است، نباید باعث شود نیازهای ایشان را از یاد ببرید. هر سالمندی به‌سبب افزایش سن و شرایط روحی و جسمی که تجربه می‌کند دارای نیازهای ویژه‌ای است و هرچند شاید به تنهایی از پس کارهای خود برآید؛ اما نیازمند حضور همراهانی است که در کنار او باشند؛ در انجام امور روزانه او را یاری رسانند و همچنین از احساس تنهایی و افسردگی، زوال عقل و آلزایمر جلوگیری کنند.

    پیشنهاد مقاله: معیارهای مهم هنگام استخدام پرستار سالمند مناسب؛ راهکارهای انتخاب پرستار سالمند در منزل

    انواع وایستگی در سالمند به 3 دسته تقسیم می‌شود
    مراقب سالمند با تمرکز روی رژیم غذایی سالمند می‌تواند از بیماری‌های شایع پیشگیری کند.

    در نگهداری از سالمند کمتر وابسته، پرستار سالمند موظف است از سلامت جسمی و روحی فرد محافظت کند. نظارت دقیقی بر خواب سالمند داشته و از لحاظ کمیت و کیفیت، خواب وی را تنظیم نماید؛ چراکه خواب مناسب، در کند کردن روند پیری و فرسایش روحی و جسمی تاثیر به‌سزایی دارد. همچنین این پرستار باید بتواند رژیم غذایی را متناسب با وضعیت سالمند تنظیم و اجرا نماید تا با دسترسی بدن به مغذی متنوع و کافی، از بروز بیماری‌ها و مشکلات گوناگون جلوگیری شود.

    آنچه پرستار سالمند باید بداند

    در سالمندان کمتر وابسته بسیار مهم است که پرستار زمینه‌های ابتلا به بیماری دیابت، فشار خون، آرتروز، و همچنین آلزایمر و افسردگی را کمرنگ و حذف کرده؛ و با رعایت بهداشت، تغذیه مناسب و خواب کافی، روند پیری را کندتر کند.

    البته وظایف مهم یک پرستار سالمند تنها به مراقبت‌های جسمی خلاصه نمی‌شود؛ یک پرستار خوب قطعا می‌داند که سالمند برای شادابی، تغذیه خوب، خواب باکیفیت و همچنین پیشگیری از افسردگی نیاز به قرارگیری در جمع‌های دوستانه و خانوادگی دارد. همچنین یک پرستار خوب به این موضوع توجه دارد که استقلال نسبی و اعتمادبه‌نفس سالمند از مهمترین فاکتورهای موثر در شرایط روحی وی است و او خیلی راحت می‌تواند با سپردن مسئولیت‌های کوچک به سالمند، از ایجاد حس ناتوان بودن در او جلوگیری کند.

    شناخت پرستار سالمند برای نگهداری از سالمند
    کلسیم زیاد ایجاد سنگ کلیه می‌کند و باید با مشورت پزشک دوز دارویی را کنترل کرد.

    بی‌شک مهمترین وظایفی که یک پرستار سالمند می‌تواند داشته باشد، مراقبت جسمی از فرد سالخورده است. دیابت یا مرض قند، چربی خون و همچنین فشار خون بالا از جمله بیماری‌هایی هستند که سلامت سالمندان را تهدید می‌کنند و پرستار موظف است با توجه به وضعیت سالمند خود، ملاحظات لازم برای پیشگیری و درمان این بیماری‌ها را داشته باشد. همچنین درصورت نیاز ممکن است پزشک معالج، انجام آزمایش تراکم استخوان را برای فرد ضروری بداند که در این‌صورت نیز انجام این آزمایش اهمیت بسیار بالایی دارد و مشخص می‌کند که سالمند دچار پوکی استخوان شده و یا نه.

    توجه کنید که بیماری کاهش تراکم یا همان پوکی استخوان، نیاز به رژیم غذایی به‌خصوص دارد که در آن پرستار سالمند باید درصد ویژه‌ای آهن، روی و البته یون کلسیم را به‌طور اضافه در نظر بگیرد. البته توجه کنید که افزایش بیش از حد کلسیم نیز می‌تواند موجب ایجاد سنگ کلیه شود و بسیار مهم است که دوز مصرفی این ماده با صلاحدید پزشک تغییر کند. توجه داشته باشید که برای محافظت از سلامت کمر و پاهای سالمند، همراهی و ترغیب او برای انجام پیاده‌روی روزانه نیز حائز اهمیت است و انجام ورزش سبک و پیوسته در سلامت و شادابی فرد نقش پررنگی را ایفا می‌کند.

    افسردگی و نگهداری از سالمند

    تا به اینجای مقاله در مورد وظایف و نقش‌های مهمی که یک پرستار در نگهداری از سالمند دارد پرداختیم. اما هیچ فکر کرده‌اید که یک پرستار سالمند چقدر در معرض افسردگی است؟ البته اینطور نیست که همه پرستاران سالمند دچار افسردگی شوند. اما بسیاری از افراد در شرایط حساس زندگی سالمند و مراقبت روحی و جسمی از وی دچار دوره طولانی ناراحتی، خشم، اضطراب، غم و انزوا می‌شوند‌. از جمله علائم افسردگی در پرستاران سالمند عبارتند از:

    • خستگی مداوم
    • سردرد یا علائم فیزیکی با منشا نامعلوم که درمان خاصی ندارند.
    • کاهش یا افزایش ناگهان وزن در پی افزایش یا کاهش غیرطبیعی اشتها
    • کاهش کمیت و کیفیت خواب و یا برعکس، خواب زیاد
    • احساس تنفر و مقاومت شدید نسبت‌به انجام وظایف شغلی
    • دوری از دوستان و روابط قدیمی
    • زودرنجی
    • زود عصبانی شدن

    درصورت مشاهده هر کدام از این علائم به روانشناسان و یا روانپزشکان خبره مراجعه نمایید و روش درمانی کارآمدی را برای بهبود حال خود پیدا کنید. توجه داشته باشید که برای دوام آوردن در شغل پرستاری از سالمند، باید استراحت کافی داشته باشید و همچنین از روابط دوستانه و خانوادگی خود، در داشتن زندگی شادتر کمک بگیرید. ارتباط مداوم با تراپیست‌ سبب می‌شود کمتر علائم افسردگی را احساس کنید و به‌هیچ عنوان دچار این بیماری فرساینده نشوید.

    استخدام پرستار سالمند در سفیر آرامش

    در طول این مطلب با مهمترین نکات پیرامون نگهداری از سالمندان آشنا شدیم و دانستیم که یک پرستار موفق در نگهداری از سالمند باید تمام جوانب روحی، جسمی، تغذیه‌ای و… را درنظر داشته باشد. درواقع شاید بتوان گفت که مهمترین معیار موفقیت در کار یک پرستار سالمند، رضایت دوطرفه است. زمانی‌که سالمند و پرستار هر دو اوقات خوشی را کنار هم سپری کنند و در مسیر شادابی و رشد باشند، می‌توان انتظار داشت که سالمند از لحاظ روحی و جسمی بهبود یابد و پرستار نیز در هیچ زمان احساس خستگی و کلافگی نداشته باشد. اگر نیازمند استخدام پرستار در منزل حرفه‌ای هستید که امور حساس نگهداری از سالمندتان‌ را برعهده بگیرد، کافیست با مجموعه بزرگ و خوش سابقه سفیر آرامش تماس حاصل فرمایید.

    سوالات متداول

     1. سالمندان از لحاظ میزان وابستگی و نیاز به مراقبت چطور هستند؟

    به‌طورکلی سالمندان از لحاظ نیاز به مراقبت و وابستگی به همراه یا پرستار، به سه دسته تقسیم می‌شوند. توجه کنید حتی سالمندان دارای حداقل وابستگی که از لحاظ جسمانی بیماری خاصی ندارند نیز، نیازمند مراقبت و توجه هستند.

     2. دوز زیاد کلسیم با سالمندان چه می‌کند؟

    مصرف بیش از حد کلسیم احتمال ایجاد سنگ کلیه را افزایش می‌دهد؛ ازاین‌رو افزایش کلسیم تنها باید با مشورت پزشک انجام پذیرد.

     3. پرستار سالمند چگونه می‌تواند از سلامت روحی سالمند محافظت کند؟

    یک پرستار سالمند باتجربه خوب می‌داند که حس استقلال‌طلبی سالمندان نیاز به توجه دارد و با سپردن مسئولیت‌های کوچک به ایشان، این نیاز را پاسخ می‌دهد.

     4. وابستگی سالمندان به چندمورد تقسیم بندی می‌شود؟

    وابستگی سالمندان به سه روش،دارای حداقل وابستگی، دارای وابستگی نسبی، حداکثر وابستگی، تقسیم می‌شوند.

     5. بیماری های خاص دوران سالمندی را نام ببرید؟

    آلزایمر و افسردگی از دیگر بیماری های مخصوص بزرگسالی است که نگهدار سالمند باید بداند با نگه داری از او و بودن در جمع احتمال ابتلای به این بیماری‌ها به حداقل میرسد.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان