درخواست پرستار | مشاوره رایگان

گرفتگی بینی نوزاد چه دلایلی دارد؟

گرفتگی بینی نوزاد

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    آیا می دانید دلایل گرفتگی بینی نوزاد چیست؟ آیا با روش های برطرف نمودن گرفتگی بینی نوزاد آشنایی دارید؟ آیا می دانید در صورت گرفتگی بینی نوزادان باید چه زمانی به پزشک مراجعه شود؟ در این رابطه باید گفته شود که یکی از بیماری های شایع در میان کودکان و نوزادان گرفتگی بینی است،  هنگامی که بافت های پوششی بینی به دلیل التهاب عروق خونی متورم شوند، این بیماری رخ می دهد. لازم به ذکر است که گرفتگی بینی در میان نوزادان تازه متولد شده بیشتر شایع است،

    اما خوشبختانه این بیماری خطرناک  جدی ندارد شاید برای تان جالب باشد که بدانید، مسیر های بینی کودکان باریک است و هنگامی که دچار گرفتگی بینی شوند. به سختی تنفس می کنند، این نکته را باید بدانید که اگر گرفتگی بینی نوزاد به موقع تشخیص داده نشود و برای درمان آن اقدامات لازم انجام نشود امکان به وجود آمدن بیماری های گوش و اختلالات شنوایی و مشکلات گفتاری به وجود خواهد آمد پ. در برخی از مواقع این بیماری به صورت آپنه خواب و خروپف نشان داده می شود. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

    پیشنهاد مقاله: قطره بینی نوزاد؛ درمان سریع کیپ شدن بینی نوزادان

    دلایل گرفتگی بینی نوزاد چیست؟

    هنگامی که نوزاد به بیماری گرفتگی بینی مبتلا می‌ شود احساس نا خوشایندی به او دست می دهد که بر تغذیه، خلق و خو و رفتار او تاثیر می گذارد. در ادامه دلایل گرفتگی بینی نوزاد بیان شده است:

    عفونت ها:

    اصلی ترین علت به وجود آمدن گرفتگی بینی نوزاد بیماری های عفونی در دستگاه تنفسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا، مخصوصاً در فصل های سرد است. که این بیماری از وضعیت دستگاه تنفسی نوزاد منشاَ خواهد گرفت. همان گونه که می دانید، کودکان سیستم ایمنی حساسی نسبت به ویروس ها و باکتری های بیماری زا دارند که به علت تکامل یافتن سیستم ایمنی بدن آن ها در این زمان است.

    خشکی هوا:

    بینی نوزادان بسیار کوچک و نسبت به هوای خشک حساس است، که این امر باعث گرفتگی بینی آن ها خواهد شد. برای رفع این مشکل می توان از قطره های مرطوب کننده و دستگاه بخور استفاده کرد.

    سایر محرک ها:

    محرک های گوناگونی مانند دود سیگار، اسپری های مو، مواد شیمیایی، گرد و خاک خوشبو کننده‌ ها، امولسیون و بخار بنزین باعث ایجاد حساسیت بینی و به وجود آمدن گرفتگی بینی در نوزاد خواهند شد. برای تخلیه مجاری بینی نوزاد می توان از قطره آب و نمک یا قطره سالین استفاده کرد.

    نیش حشرات در کودکان
    هنگامی که نوزاد به بیماری گرفتگی بینی مبتلا می‌ شود احساس نا خوشایندی به او دست می دهد.

    اجسام خارجی:

    همان طور که مستحضر هستید، نوزادان روحیه کنجکاوی دارند به همین دلیل نسبت به اشیای کوچک مثل ذرت، نخود، آجیل، اسباب های ریز مانند لوگو، سنجاق ته گرد و دکمه علاقه نشان می دهند، که ممکن است هر جسم خارجی وارد بینی آن ها شده و علائم گرفتگی بینی را در آنان به وجود بیاورد. که می توان این اشیا را از بینی خارج کرد و علائم را کاهش داد.

    دلایل گرفتگی بینی نوزاد و مراجعه به پزشک:

    همان طور که در مطالب بالا نیز گفتیم، اگر بیماری گرفتگی بینی در نوزادان به موقع تشخیص داده نشود، و به درمان آن پرداخته نشود، ممکن است مشکلات دیگری برای کودکان به وجود بیاورد به همین دلیل باید در صورت مشاهده علائم زیر در زمان گرفتگی بینی نوزاد به پزشک مراجعه شود.

    • راش پوستی
    • تب
    • نوزاد بی حوصله و عصبانی که مدام در حال گریه کردن است.
    • مشکلات تنفسی یا تند تند نفس کشیدن
    • به وجود  آمدن مشکلات شدید در زمان غذا خوردن یا بی اشتهایی
    • تورم پیشانی، گونه ها، چشم ها و اطراف بینی بیشتر از دو هفته

    در صورتی که این علائم را مشاهده کردید، هر چه سریع تر به پزشک برای درمان گرفتگی بینی نوزاد خود مراجعه کنید، و یا از پرستار کودک کمک بگیرید. تا مشکلات تنفسی و مشکلات شنوایی برای کودک شما به وجود نیاید.

    نتیجه گیری

    همان طور که در مطالب بالا متوجه شدید، یکی از بیماری‌ های شایع در بین نوزادان گرفتگی بینی است، که به علت‌ های گوناگونی به وجود خواهد آمد. هنگامی که علائم گرفتگی بینی به وجود بیاید باید به پزشک برای درمان آن مراجعه شود تا سایر مشکلات شنوایی و گفتاری برای کودکان به وجود  نیاید. ما در این مقاله سعی کردیم اطلاعات لازم در مورد علائم گرفتگی بینی نوزاد برای شما گردآوری کنیم، امیدواریم مورد توجه شما باشد.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان