درخواست پرستار | مشاوره رایگان

پنج ویژگی پرستار سالمند و اهمیت انتخاب آن

پنج ویژگی پرستار سالمند و اهمیت انتخاب آن

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    ویژگی پرستار سالمند ، چشم‌انداز مراقبت‌های اجتماعی از جمله وظایف مراقبتی یک پرستار سالمند در حال تغییر است. در آینده‌ پرستار سالمند در خانه‌ی فرد سال‌خورده از او مراقبت و پرستاری خواهد کرد. همراه با این تغییر، نیازهای رو به رشدی برای پرستار سالمند به وجود خواهد آمد.

    ویژگی های مهم یک پرستار سالمند

    اغلب نگرش منفی ، در مورد شغل یک پرستار سالمند وجود دارد که این می‌تواند برای پرستارانی که قابلیت کمتری دارند آن‌ها را نسبت به حرفه‌شان مردد کند. این حرفه از جمله شغل‌هایی است که باید ارزش زیادی برای آن قائل شد، حرفه یک پرستار سالمند مجموعه‌ای از مهارت‌ها و خصلت‌های کلیدی که برای انجام وظایف پرستار سالمند ضروری هستند با یکدیگر ترکیب می‌شوند تا کرامت سالمند را هم‌چنان حفظ کند. برای انجام چنین نقشی پنج خصلت و ویژگی پرستار سالمند وجود دارد که در این مقاله از سفیر آرامش به آن پرداخته‌ایم و شامل موارد زیر می‌شوند:

    1. احترام به سالمندان
    2. قدرت تشخیص
    3. داشتن مهارت‌های ارتباطی
    4. خلاق بودن پرستار سالمند
    5. داشتن رویکرد انعطاف‌پذیر

    در ادامه به بررسی اجمالی این موارد خواهیم پرداخت.

    پیشنهاد مقاله : سالمند پرخاشگر : علت و روشهای درمان پرخاشگری در سالمندان چیست

    1. احترام به سالمندان

    از زمانی که افراد پا به سن می‌گذارند و شروع به از دست دادن کنترل توانایی جسمانی و ذهنی‌شان می‌کنند، کم کم از دست دادن نگاهی که به فردیت خودشان دارند نیز آغاز می‌شود. فردیت همان نگاهی است که آن‌ها از خودشان، از جایگاه‌شان در دنیا و از سرگرمی‌ها و علایق‌شان دارند.

    احترام به سالمندان
    صبر، محبت و مهربانی برای پرستار سالمند فوق‌العاده ضروری است.

    مواجهه با چالش‌های روزانه‌ای هم‌چون از دست دادن حس‌ها، اختلال در حافظه و ناتوانی‌های جسمانی، وظیفه‌ای را بر عهده‌ی پرستار سالمند می‌گذارد و آن وظیفه این است که پرستار سالمند به درون فرد مورد مراقبت توجه کند و به آن‌ها بفهماند که درک‌شان می‌کند و هنوز هم قوی هستند و اعتبار سابق را دارند. برای این کار، صبر، محبت و مهربانی برای پرستار سالمند فوق‌العاده ضروری است. هم‌چنین باید احترام ویژه‌ای به جایگاه سالمند قائل باشند.

    2. قدرت تشخیص

    پرستار خوب و کارآزموده‌ای که وظایف یک پرستار سالمند را بر عهده دارد از توانایی مشاهده‌ی دقیق و تشخیص علائم بهبود یا وخیم‌شدن وضعیت فرد تحت مراقبت برخوردار است. پرستار سالمند حرفه‌ای در تشخیص و مراقبت از سلامت روانی و اجتماعی سالمندان مهارت زیادی دارد. آن‌ها می‌دانند که کدام نیازهای فردی برای اینکه سالمند از زندگی لذت ببرد باید تداوم یابند.

    3. داشتن مهارت‌های ارتباطی

    توانایی در برقراری ارتباط در هر یک از شاخه‌های پرستاری مهم و حیاتی است. اما این توانایی برای پرستار سالمند به طور ویژه‌ای مهم و حیاتی است. چرا که سالمندان اغلب به دنیای درونی خودشان پناه برده‌اند و از دنیای بیرون گسسته‌اند یا از بیماری‌هایی مثل زوال عقل یا آلزایمر رنج می‌برند.

    داشتن مهارت‌های ارتباطی سالمند
    توانایی مهارت ارتباطی برای پرستار سالمند به طور ویژه‌ای مهم و حیاتی است.

    فهم و رمزگشایی نیازهای یک بیمار در چنین شرایطی مهارتی ویژه و مخصوص می‌خواهد که یک پرستار سالمند برای ایفای وظایفش باید به آن مهارت‌ها تجهیز باشد. حتی یک هدیه و چیزهای مشابه دیگر می‌توانند سردرگمی و تخریبی که توسط بیماران سالمند تجربه می‌شود را به شکل قابل توجهی کاهش دهند.

    4. خلاق بودن پرستار سالمند

    خلاقیت مهارتی نیست که فقط مرتبط به حرفه‌های پرستاری و انجام وظایف یک پرستار سالمند باشد اما خلاقیت ویژگی‌ای است که برای پرستاران مفیدتر است. برای پرستار سالمند که حرفه‌اش بهبود کیفیت زندگی بیمار است فکر کردن برای چیزهایی که از قبل پیش‌بینی ‌شده و تعیین ‌شده می‌تواند به راه‌ها و شیوه‌های جدیدی برای هدایت و تعامل آن‌ها بیانجامد و تغییر خوشایندی را در ریتم زندگی روزمره‌ی آن‌ها ایجاد کند.

    5. داشتن رویکرد انعطاف‌پذیر

    سالمندان چه در خانه سالمندان باشند و چه توسط یکی از اعضای خانواده پرستاری شوند معمولا در سایه‌ی برنامه زمانی افراد دیگر به خصوص پرستار سالمند قرار می‌گیرند و در نتیجه‌ی آن وابستگی مضاعفی پیدا می‌کنند. از نتایج چنین چیزی، از دست دادن آزادی فردی و فردگرایی آن‌ها است که به افسردگی بسیاری از آن‌ها منجر می‌شود.

    پرستار باید از این مسأله آگاهی داشته باشد و به انعطاف‌پذیری و آزادی انتخاب تا جای ممکن میدان دهد، این عامل می‌تواند به طور روشنی کیفیت زندگی فرد را بهبود ببخشد. با مشارکت دادن‌ فرد در انتخاب‌ها و تصمیم‌های روزمره‌ی ساده، مانند اینکه چه لباسی می‌خواهند بپوشند یا چه غذایی می‌خواهند میل کنند، آن‌ها را قادر می‌سازد تا حس کنند که همچنان به ظاهر کنترل زندگی‌شان را در اختیار دارند. به همان میزان که جمعیت جوان رو به پیری می‌روند، و میانگین سن امید به زندگی بیشتر می‌شود، نیاز بیشتری به پرستار سالمند پیدا می‌شود، نیازی که تا به حال سابقه نداشته است.

    علارغم چالش‌هایی که وجود دارد، پاداش‌های پرستاران و بیماران هم بسیار است. حرفه‌ و شغلی زیباتر از این نیست که فردی دیگر تا جایی که ممکن است کرامت، فردیت و عزت نفس بیمارانش را حفظ کند. و این همان کاری است که یک پرستار سالمند انجام می‌دهد.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان