درخواست پرستار | مشاوره رایگان

نحوه برخورد با کودک بیمار در زمان آسیب چیست؟

نحوه برخورد با کودک بیمار در زمان آسیب چیست؟

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    پرستار کودک باید نحوه برخورد با کودک بیمار در زمان آسیب را بداند و در مورد شکستگی استخوان‌ گوش‌بزنگ باشد؛ چرا که شکستگی‌ها به مراقبت‌های پزشکی اورژانسی نیاز دارند. اگر کودک ضربه ناگهانی را حس کرده یا شنیده باشد، ممکن است استخوان شکسته داشته باشد، در تکان‌دادن ناحیه آسیب دیده مشکل دارد یا بخش آسیب دیده به طرز غیرطبیعی حرکت کند یا پس از لمس کردن بسیار دردناک است.

    پیچ خوردگی زمانی اتفاق می‌افتد که رباط‌ها، که استخوان‌ها را کنار هم نگه می‌دارند، بیش‌از‌حد کش بیایند یا به صورت جزئی پاره شوند.  کشیدگی زمانیست که ماهیچه یا تاندون بیش‌از‌حد کشیده یا پاره می‌شود.  پیچ خوردگی یا کشیدگی اصولا باعث درد و ورم می‌شود و ممکن است کبودی اطراف ناحیه‌ی مصدوم دیده‌شود.  اکثر پیچ خوردگی‌ها و کشیدگی‌ها، پس از ارزیابی پزشکی مناسب، می‌تواند در خانه و با همیاری پرستار کودک درمان شود.

    در این مقاله از مرکز پرستاری سفیر آرامش راجب این مطلب توضیح کلی داده شده است.

    موارد مشکوک به شکستگی

    نحوه برخورد با کودک بیمار در زمان آسیب در موارد مشکوک به شکستگی، پرستار کودک نباید کودکی که از ناحیه گردن یا کمر صدمه دیده است را تکان دهد، مگر این که جان او در خطر باشد. حرکت کودک می‌تواند موجب آسیب به سیستم عصبی شود.  باید برای کمک‌های پزشکی با اورژانس تماس بگیرد. اگر کودک باید جابجا شود، پرستار کودک باید با کمک حداقل یک نفر ابتدا کمر یا گردن را ثابت کند. باید سر، گردن، پشت کودک را هم تراز کند، سپس کودک را جابجا کند.

    نحوه برخورد با کودک بیمار در زمان آسیب
    پرستار کودک نباید کودکی که از ناحیه گردن یا کمر صدمه دیده است را تکان دهد.

    اگر کودک شکستگی باز (استخوان از پوست خارج شده است) دارد باید؛ سریعا با اورژانس تماس بگیرد. اگر خونریزی شدید وجود دارد، پرستار کودک با گاز استریل یا یک پارچه‌‌ی تمیز روی ناحیه خونریزی فشار دهد. نباید سعی کند تا زخم را بشوید یا قسمت‌هایی از استخوان که ممکن است از پوست بیرون زده باشد را سرجای خود بگرداند. نحوه برخورد با کودک بیمار در زمان آسیب؛ این گونه است که، اگر کودک باید جابجا شود، پرستار کودک دور عضو مصدوم را آتل بندی کند تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود.

    پیشنهاد مقاله:نحوه انتخاب پرستار مناسب برای نگهداری کودک

    عضو مصدوم را نیز در همان موضعی که پیدا کرده رها کند (سعی در جا انداختن آن نداشته باشد) و آتل را در همان محل بکار بگیرد.  آتل می‌تواند از تخته، جارو، دسته‌ای از روزنامه، مقوا یا هر چیز سفت ساخته شده باشد و می‌تواند با بالش، لباس، حوله یا هر چیز نرم بسته شود.

    آتل باید به انداز کافی بلند باشد تا فراتر از مفاصلِ بالا و پایین شکستگی ادامه یابد. پرستار کودک بسته‌های سرد یا کیسه یخ پیچیده در لباس روی محل شکستگی قرار دهد پرستار، کودک را تا رسیدن کمک‌های پزشکی دراز کشیده نگه دارد. اگر کودک احساس گیجی کرد پرستار کودک سعی کند سرش را در محلی که کمی پایین‌تر از قفسه سینه‌اش است قرار دهد و اگر می‌تواند پاهای کودک را بالا بگیرد.

    برخورد پرستار کودک برای موارد مشکوک به پیچ خوردگی یا کشیدگی

    اگر صدمه در ناحیه گردن و کمر باشد پرستار کودک نباید کودک را تکان دهد، مگر این که کودک در خطر قریب الوقوع باشد. حرکت کودک می‌تواند موجب آسیب شدید به سیستم عصبی شود. پرستار کودک باید برای کمک های پزشکی با اورژانس تماس بگیرد. اگر کودک باید جابجا شود، پرستار باید با کمک حداقل یک نفر ابتدا کمر یا گردن را ثابت کند.

    اقدامات پرستار برای مواجهه با موارد مشکوک به شکستگی
    اقداماتی که پرستار کودک باید در موارد مشکوک به پیچ خوردگی یا کشیدگی باید انجام دهد.

    سر، گردن، پشت کودک را هم تراز کند، سپس کودک را جابجا کند. ممکن است تشخیص تفاوت بین شکستگی و پیچ خوردگی سخت باشد، اگر شکی در اون مورد وجود دارد پرستار کودک با پزشک تماس بگیرد یا کودک آسیب دیده را به اورژانس نزدیک ترین بیمارستان ببرد.

    نحوه برخورد با کودک بیمار در زمان آسیب چگونه است و پرستار کودک باید چه اقدامی را انجام دهد؟

    برخورد با یک کودک بیماردر زمان آسیب بستگی به نوع و شدت آسیب کودک بستگی دارد. اما در هر صورت، پرستار کودک باید مراقبت و مداخله مناسب را انجام دهد. در ادامه چند مرحله برخورد با کودک بیمار در زمان آسیب ذکر شده است:

    • ارزیابی وضعیت: اولین قدم برای پرستار کودک بیمار، ارزیابی وضعیت فوری کودک است. این شامل؛ بررسی نشانه‌های حیاتی مانند: نبض، تنفس، فشار‌خون و در صورت لزوم استفاده از تجهیزات پزشکی مانند اکسیژن است.
    • ایجاد محیط ایمن: پرستار باید اطمینان حاصل کند که محیط اطراف کودک بیمار ایمن است. این شامل حفظ راحتی و آرامش کودک، جلوگیری از وقوع آسیب بیشتر و انتقال به محیط بیمارستانی مناسب است.
    • ارائه مراقبت‌های اولیه: پرستار باید مراقبت‌های اولیه لازم را انجام دهد. این شامل: تمیز کردن زخم، استفاده از ضماده‌های مناسب، آرامش دادن به کودک، کنترل خونریزی و اعمال فشار به مناطق خونریزی می‌شود.
    • ارتباط با تیم درمانی: پرستار باید با تیم درمانی کودک بیمار همکاری کند و اطلاعات لازم را با اعضای تیم به اشتراک بگذارد. این شامل: گزارش دادن از وضعیت کودک، ارائه اطلاعات پزشکی و هماهنگی برای درمان کودک است.
    • حمایت از خانواده: پرستار باید خانواده کودک بیمار را در این فرایند حمایت کند. این شامل: ارائه اطلاعات و آموزش، ارتباط مستمر با خانواده و ایجاد فضای امن برای بیان نگرانی‌ها و سوالات است.

    مهم‌ترین نکته در برخورد با کودک بیمار در زمان آسیب، حفظ آرامش و اطمینان خود و کودک است. همچنین، همکاری با تیم درمانی و رعایت اصول بهداشتی نیز بسیار مهم است.

    ایکس-ری می‌تواند مشخص کند که آیا استخوان شکسته است یا نه

    کمک اولیه لازم از طرف پرستار کودک و نحوه برخورد با کودک بیمار در زمان آسیب (پیچ خوردگی و کشیدگی شامل استراحت، یخ، فشار و ارتفاع دادن است (شناخته شده با عنوان RICE)).

    • استراحت (Rest): بیمار حداقل برای 24 ساعت بخش آسیب داده را استراحت دهد.
    • بسته یخ (Ice packs): پرستار کودک برای عضو آسیب دیده‌ی کودک به مدت 10 تا 15 دقیقه هر چند ساعت یکبار، برای دو روز اول از بسته یخ یا کمپرس سرد برای جلوگیری از تورم استفاده کند.
    • فشار (Compression): پرستار کودک برای بخش صدمه دیده کودک برای کاهش تورم به مدت حداقل 2 روز از باند کشسان (مانند باند ACE) استفاده کند.
    • ارتفاع دادن (Elevation): پرستار کودک باید بخش آسیب دیده را هر چقدر که ممکن است بالاتر از قلب کودک بالاتر قرار دهد تا تورم کم شود پرستار کودک باید از اعمال شدن هرگونه گرما به هر شکلی به ناحیه آسیب دیده جلوگیری کند؛ چرا که درد و تورم را افزایش می‌دهد.

    پزشک ممکن است برای کاهش درد مسکن‌های بدون نسخه مانند: استامینوفن یا آیبروفن توصیه کند، که پرستار کودک طبق توصیه پزشک در اختیار کودک قرار دهد.

    نحوه برخورد با کودک بیمار در زمان آسیب بسیار حیاتی است و پرستار کودک نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کند. پس بسیار مهم است که بداند در هر‌لحظه چه اقداماتی را انجام دهد تا کم‌ترین مشکل و آسیب به کودک وارد شود.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان