درخواست پرستار | مشاوره رایگان

ضرورت مهارت های ارتباطی پرستار سالمند با افراد مسن و خانواده‌هایشان

مهارت های ارتباطی پرستار

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    در این نوشته از مرکز پرستاری سفیر آرامش قصد داریم به مهمترین مهارت های ارتباطی پرستار سالمند با افراد مسن و خانواده‌هایشان بپردازیم. شرایط اقتصادی و تحولات فرهنگی ایجاد شده طی چند سال اخیر سبب شده امروزه آقایان و بانوان خانواده دوشادوش یکدیگر فعالیت کنند و زمان و انرژی کافی برای مراقبت از سالمندان خود را نداشته باشند.

    در این شرایط یک مرکز پرستاری معتبر تنها چیزی است که می‌تواند به کمک خانواده‌ها بیاید تا با اطمینان خاطر از سلامت روحی و جسمی سالمند خود، پرستاری از سالمند خود را به یک پرستار حرفه‌ای و باتجربه بسپارند. سفیر آرامش مجموعه خوش سابقه و معتبری است که بهترین و حرفه‌ای‌ترین نیروها را در خود جای داده است. برای مراقبت از سالمند خود بدون هیچ نگرانی می‌توانید به پرستاران سفیر آرامش اعتماد کنید؛ چراکه مهارت های ارتباطی پرستار سالمند خدمات پرستاری سفیر آرامش کیفیت زندگی سالمند را به‌طرز قابل توجهی بهبود می‌دهد‌. در ادامه با ما همراه باشید تا با مهم‌ترین مهارت های ارتباطی پرستار سالمند با افراد مسن و خانواده‌هایشان آشنا شویم.

    مهارت های ارتباطی پرستار سالمند سفیر آرامش کیفیت زندگی سالمند را به‌طرز قابل توجهی بهبود می‌دهد‌.

    اهمیت مهارت های ارتباط با سالمندان

    مهارت های ارتباطی پرستار سالمند با افراد مسن از این جهت حائز اهمیت است که فرد سالمند بیش از اینکه با خانواده خود وقت بگذراند، با پرستار در ارتباط است. پس در این میان بسیار مهم است که سالمند بتواند ارتباط مثبت و موثری را با پرستار خود برقرار سازد و درپی ایجاد این ارتباط به توصیه‌ها و برنامه‌های پرستار عمل کند.

    نحوه برخورد و ارتباط با سالمندان
    پذیرش اعتقادات سالمندان می‌توان ارتباط صمیمانه و مثبت داشت

    از طرفی به‌دلیل اینکه در اغلب موارد پرستار با سالمند اختلاف سنی قابل توجهی دارد، گاهی سخت است برقراری رابطه مثبتی که به بهبود وضعیت جسمی و روحی سالمند منجر شود. از جمله مهارت های ارتباطی پرستار سالمند عبارتند از:

    1. پذیرش اینکه با وجود اختلاف عقاید، می‌توان ارتباط صمیمانه و مثبت داشت
    2. مهارت شنیدن موثر حرف‌های سالمند
    3. شفاف صحبت کردن و بیان دقیق خواسته‌ها و توصیه‌ها
    4. مشورت تنها در زمان درخواست سالمند
    5. درک درست شرایط سالمند و همدلی با او
    6. حفظ احترام و ارزش‌های سالمند با وجود اختلافاتی که در عقاید و ارزش‌ها وجود دارد

    توجه کنید که رعایت این نکات و تقویت مهارت های ارتباطی پرستار سالمند، رابطه سالمند و پرستار را صميمانه‌تر می‌کند و بر اثربخشی آن می‌افزاید. یک پرستار حرفه‌ای و باتجربه باید بتواند چنین مهارت‌های مهمی را در خود تقویت کند و از راه ارتباط موثر، بهبود کیفیت زندگی سالمند را برعهده گیرد. در ادامه با هریک از این مهارت‌ها بیشتر آشنا خواهیم شد.

    به‌عنوان یک پرستار موفق باید بتوانید با سالمند گفتگویی مسالمت‌آمیز و سودمند برقرار کنید.

    بیشتر بخوانید: وظایف پرستار خصوصی سالمند برای مراقبت از سالمند در منزل 

    اعتقادات متفاوت سالمند را بپذیرید و به آن احترام بگذارید

    بسیاری از سالمندان چندین نسل با پرستاران خود اختلاف سنی دارند و این اختلاف سنی، در کنار فاکتورهای محیطی دیگر، اختلافات زیادی را در عقاید افراد به‌وجود می‌آورد‌. به‌عنوان یک پرستار حرفه‌ای باید بدانید شخصی که بیش از ۵۰، ۶۰ سال از عمر خود را با عقایدی خاص زیسته، تمایلی برای تغییر آن ندارد و به‌طورکلی باید به عقاید متفاوت احترام گذاشت.

    شنیدن نیازها و خواسته های سالمندان
    شفاف صحبت کردن و بیان دقیق خواسته‌های سالمندان

    البته احترام گذاشتن به عقاید به معنی بی‌توجهی به سالمند و صحبت‌هایش نیست؛ بلکه پرستار باید با دقت و هوشمندی به صحبت‌های سالمند گوش فرادهد و محترمانه نظرات خود را بیان کند.

    سالمندان نیازمند شنیده شدن هستند

    سالمندان محترم در کنار تجارب زیاد خود، دارای روحیه‌ای لطیف و حساس هستند و نیاز به شنیده شدن دارند. تعامل و همصحبتی با سالمندان، نه تنها در بهبود حال روحی ایشان تاثیر به‌سزایی دارد، بلکه می‌تواند در پیشگیری و درمان افسردگی، اضطراب و انزواطلبی و حتی بیماری همچون آلزایمر نیز موثر عمل کند. به‌عنوان یک پرستار موفق باید بتوانید با سالمند گفتگویی مسالمت‌آمیز و سودمند برقرار کنید و در این میان به سالمند فرصت تفکر و تامل بدهید. مبادا وسط صحبت‌های سالمند، از مکث‌های کوتاه و بلند او خسته شوید و حرف او را قطع کنید! این کار تاثیر منفی بر روحیه سالمند دارد.

    تنها اگر سالمند از شما درخواست کرد، به او مشاوره دهید

    اغلب سالمندان والدین پیری هستند که تمام توان جوانی خود را صرف بزرگ کردن فرزندانشان نموده‌اند. پس همیشه نقش والدی آگاه و راهنما را داشته‌اند و حال علاقه چندانی به موعظه شدن و شنیدن پندهای شما ندارند. پس به‌عنوان یک پرستار اگر می‌خواهید سالمند ارتباط مسالمت‌آمیزی با شما داشته باشد، روحیه رهبری و راهنمایی را کتار بگذارید و از در همه‌چیزدانی وارد نشوید! تنها اگر سالمند درخواست مشاوره و کمک کرد، مجاز هستید به او توصیه کنید و در این مواقع نیز ادب و احترام را سرلوحه کار خود قرار دهید.

    هنر شفاف صحبت کردن!

    خصوصا اگر در ارتباط با سالمندی هستید که دچار کم‌شنوایی است، باید هنر شفاف صحبت کردن را بهتر از هرکسی بیاموزید و هرگز این ضعف را به روی او نیاورید. هیچ یک از سالمندان دوست ندارند ضعفی که در شنوایی خود دارند را به رویشان بیاورید؛ پس بهتر است جای فریاد زدن، با صدای رسا، بلند و شفاف، صحبت خود را انتقال دهید.

     نشان دهید شرایط و احساسات سالمند را درک می‌کنید

    بسیاری از سالمندان بیشتر از آنچه که در ظاهر نشان می‌دهند، احساس تنهایی دارند و در ذهن خود با درگیری‌های عاطفی زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. سعی کنید شرایط ایشان را به‌درستی درک کنید و همدل و همزبانشان‌ باشید تا احساس تنهایی کمتری داشته باشند.

    احترام سالمندان، بزرگترین خط قرمز ایشان است.

    احترام سالمند، خط قرمز اوست!

    حتی اگر با سالمندی سروکار دارید که دچار زوال عقل، فراموشی، لرزش دست و ناتوانی حرکتی شده، به‌هیچ عنوان با او مثل بچه‌ها سخن نگویید و رفتار نکنید. چراکه احترام سالمندان، بزرگترین خط قرمز ایشان است و به محض اینکه از شما بی‌احترامی ببینند، پریشان و گوشه‌گیرتر خواهند شد. این انزوا و لجبازی، باعث می‌شود ایشان کمتر برای اجرای برنامه‌های تغذیه‌ای و درمانی با شما همکاری داشته باشند و شرایط را برایتان سخت‌تر کنند.

    بهترین پرستار سالمند

    بهترین پرستار سالمند را می‌توانید از مجموعه بزرگ سفیر آرامش استخدام نمایید. چراکه تمامی پرستاران سفیر آرامش تحت نظارت وزارت بهداشت فعالیت می‌کنند و مجموعه که خود دارای مجوزهای رسمی است، کنترل دقیقی بر عملکردشان دارد. ایشان با بکارگیری جدیدترین و کارآمدترین مهارت های ارتباطی پرستار سالمند، رابطه مفید و موثری را پایه‌ریزی می‌کنند که در نهایت به بهبود کیفیت زندگی سالمند منجر می‌شود.

    امروزه خانواده‌ها وظیفه دارند برای استخدام پرستار سالمند در منزل به مراکز معتبری مراجعه کنند که مهارت های ارتباطی پرستار با سالمند و خانواده را به‌دقت رعایت می کنند و از این طریق می‌توانند تاثیرگذاری بیشتری بر روح و روان فرد سالخورده داشته باشند.

    سوالات متداول

    مهمترین مهارت ارتباطی پرستار سالمند در مواجهه با افراد مسن چیست؟

    پذیرش عقاید متفاوت و حفظ احترام ایشان تحت هر شرایطی.‌

    پرستار و سالمند با عقاید متفاوت چطور می‌توانند با یکدیگر کنار بیایند؟

    بهترین پرستار سالمند هیچ‌گاه سعی نمی‌کند عقاید سالمند را تغییر دهد و یا اشتباه بودن آن را اثبات کند. او حتی عقاید سالمند را نادیده نمی‌گیرد و بابت اصلاح آن بحث نمی‌کند؛ بلکه از روش صحیح و مسالمت‌آمیز به گفتگوی موثر با سالمند می‌پردازد و همواره احترام فرد را حفظ می‌کند.

    مهارت های ارتباطی پرستار سالمند با افراد مسن و خانواده‌هایشان چه اهمیتی دارد؟

    اهمیت این مهارت‌ها به این دلیل است که فرد سالمند بیشتر اوقات روز خود را در کنار پرستار سپری می‌کند و برای بهبود کیفیت زندگی، باید با او همراه و همدل باشد. این صمیمیت و همدلی در شرایطی ایجاد می‌شود که پرستار مهارت های ارتباطی پرستار سالمند با افراد مسن را بلد باشد و از طریق آن دل مخاطب را به‌دست بیاورد.

    چرا مرکز پرستاری سفیر آرامش را انتخاب کنیم؟

    شرکت پرستاری سفیر آرامش، با هدف ارتقای سطح سلامت و رفاه جامعه و متمرکز بر خدمات مراقبتی و پرستار، به صورت 24 ساعته در تمامی روزهای سال فعالیت می‌کند. در این مرکز، خدمات پرستاری برای سالمندان، کودکان و بیماران با عنوان پرستار کودک،  پرستار سالمند و مراقبت بیمار توسط پرسنل مجرب و دلسوز، به خانواده های گرامی ارائه می‌شود.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    4 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان