درخواست پرستار | مشاوره رایگان

 اهمیت رژیم غذایی و ورزش در پرستاری سالمند

رژیم غذایی و ورزش در پرستاری سالمند چه اهمیتی دارد

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    سالمندان بدن بسیار حساس‌تری نسبت افراد بالغ دارند، به همین دلیل باید به ورزش و تغذیه خود اهمیت زیادی دهند. برخی سالمندان نمی‌توانند از خود مراقبت کنند، به همین دلیل، به یک پرستار سالمند نیاز خواهند داشت. اهمیت رژیم غذایی و ورزش در نگهداری از سالمندان بسیار بالا است و پرستاران باید این موارد را در نظر بگیرند، اما یک رژیم غذایی صحیح باید شامل چه مواردی باشد؟ در ادامه به ذکر چند توصیه در این مورد خواهیم پرداخت.

    اهمیت رژیم غذایی در پرستاری سالمند چیست؟

    هر چه قدر که سن بالاتر می‌رود، غذایی که می‌خورید اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. رژیم غذایی و موادی که انتخاب می‌کنید می‌تواند منجر به مقاومت در برابر بیماری‌ها، مدیریت وزن، استخوان‌های سالم‌تر و ذهن قوی‌تر شود. تاثیرات رژیم غذایی فقط در ظاهر نیست، تغذیه از داخل بدن می‌تواند به سلامتی کمک کند و باعث شود احساس بهتری به خود داشته باشید.

    نکات تغذیه برای پرستاری از سالمند
    تغذیه سالم سالمندان خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را کاهش دهند.

    با افزایش سن، تشخیص بو و مزه غذاها دشوارتر خواهد شد. بنابراین، در دوران سالمندی باید غذاهای خوش طعم تری بخورید تا بتوانید اشتهای خود را افزایش دهید. اگر اشتهای شما کاهش یابد، باعث از دست رفتن ویتامین‌ها، مواد معدنی و پروتئین‌های مورد نیاز بدن برای جلوگیری از بیماری شود. مواد مغذی خوب می‌توانند:

    • خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها و بیماری‌ها را کاهش دهند.
    • از ضعیف شدن ماهیچه‌ها و استخوان‌ها جلوگیری کنند.
    • از مشکلات مزمن سلامتی مانند فشار خون بالا، دیابت، کلسترول بالا یا پوکی استخوان جلوگیری کنند.

    اگر برای فرد سالمند پرستار استخدام می‌کنید، باید اهمیت رژیم غذایی و ورزش در پرستاری سالمند را بداند. اگر پرستار وظیفه تهیه غذا را بر عهده دارد، کار بسیار راحت‌تری خواهد داشت. زیرا به طور دقیق می‌داند که چه غذاهایی باید تهیه کند که برای سالمند مفید باشد.

    پیشنهاد مقاله: معیارهای مهم هنگام استخدام پرستار سالمند مناسب؛

    نکات تغذیه و ورزش برای پرستاری از سالمند

    اگر می‌خواهید که از یک فرد سالمند پرستاری کنید، می‌توانید نکات مختلف را در مورد تغذیه و ورزش در نظر بگیرید که به شرح زیر هستند:

    نکات لازم برای تغذیه سالمند

    غذا منبع بزرگی از سوخت موردنیاز برای بدن است. با افزایش سن کالری دریافتی در بدن شما کاهش می‌یابد. این امر می‌تواند دشوار باشد، زیرا بدن هنوز هم باید همان مقدار مواد مغذی را دریافت کند. شما باید به جای سه وعده در روز، تعداد وعده‌های غذایی شما را افزایش دهید و حجم کمتری در آن‌ها قرار دهید. این مواد غذایی باید در رژیم غذایی  فرد در هنگام پرستاری سالمند موجود باشد:

    • لبنیات کم چرب
    • گوشت بدون چربی
    • میوه‌ها و سبزیجات
    • لوبیا، عدس، آجیل و دانه‌ها

    اگر مواد مغذی کافی از طریق غذا به بدن نمی‌رسد، شما باید از مکمل‌ها کمک بگیرید تا کمبود ویتامین‌ها برطرف شود. چیزی که در بسیاری از غذاهای ناسالم می‌توانید پیدا کنید، نمک و شکر است که به حداقل رساندن آن‌ها برای سلامتی بسیار مهم است. هیدراته نگه داشتن برای بدن سالم بسیار مهم و حیاتی است. بسته به آب و هوا یا میزان فعالیت بدنی که فرد انجام می‌دهد، ممکن است نیاز به نوشیدن بیشتر داشته باشد، پس بهتر است که حداقل شش لیوان آب در روز بنوشد.

    نکات لازم برای ورزش و فعالیت بدنی

    همه افراد می‌دانند که فعالیت بدنی برای سلامتی مفید است. اما تشخیص سطح فعالیت برای سالمندان به خصوص کسانی که از نظر حرکتی مشکل دارند، دشوار خواهد بود. اگر پرستاری سالمند را بر عهده دارید، می‌توانید برخی از اقدامات مفید در جهت فعالیت بدنی مفید برای او انجام دهید. سعی کنید در طول روز او را بیشتر ایستاده نگه دارید و کمتر به او اجازه دهید که بنشیند.

    ورزش و رژیم غذایی در پرستاری سالمند
    لبنیات کم چرب در تغذیه سالمند بسیار مهم است

    حرکت دست‌ها و پاها می‌تواند در این زمینه کمک کننده باشد. اگر فرد سالمند از عصا یا واکر استفاده می‌کند، بهتر است به بگویید که سعی کند بدون کمک این وسایل از حالت نشسته بلند شده و بایستد. برای حفظ انعطاف پذیری بدن، هرروز برخی از حرکات کششی را با او تمرین کنید. از طرفی اگر امکان پیاده روی در خارح از منزل را ندارید، می‌توانید رفت و آمد و پیاده روی بین اتاق‌ها را برای فرد سالمند امتحان کنید.

    ورزش و رژیم غذایی در پرستاری سالمند

    ورزش و رژیم غذایی در هر حال برای همه سنین مفید هستند، اما برای افراد مسن ضروری خواهند بود. هر چه سن بالاتر می‌رود، سیستم ایمنی بدن تضعیف می‌شود که این امر سالمندان را در برابر مسائل مختلف آسیب پذیرتر می‌کند. از طریق یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم، افراد مسن می‌توانند خطر ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری عروق کرونر قلب، دیابت، سکته مغزی و فشار خون را کاهش دهند. سالمندانی که فعالیت بدنی خود را حفظ می‌کنند، علاوه بر تقویت جسمانی، از روحیه و شادابی بیشتری نیز برخوردار خواهند بود.

    ایجاد عادات غذایی سالم در پرستاری سالمند

    اگر می‌خواهید که برای مدت طولای سالم بمانید، باید به برنامه غذایی خود اهمیت زیادی برخی از نکاتی که می‌توانند در ایجاد یک برنامه غذایی سالم مفید باشند، عبارتند از:

    • به طور منظم وعده‌های غذایی خود را دنبال کنید. منظم بودن برای سلامتی بسیار مهم است. وقتی از برنامه غذایی خود دور می‌شوید، اشتها شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
    • سعی کنید با پرستار یا دوستان خود وعده‌های غذایی را میل کنید. خوردن غذا به تنهایی می‌تواند باعث ایجاد افسردگی شود.
    • اگر زیاد تشنه می‌شوید، قبل و حین غذا از نوشیدن مایعات زیاد خودداری کنید. نوشیدن مایعات قبل از غذا می‌تواند به پرخوری کمک کند.
    • مواد غذایی مفید را نوع مضر آن‌ها جایگزین کنید. به طور مثال، می‌توانید به جای خوردن کره و خامه، کره بادام زمینی با تست پروتئین را استفاده کنید که برای شما بسیار مفید خواهد بود.

    چگونه می‌توان با افزایش سن تغذیه سالم را حفظ کرد؟

    در هنگام چیدن برنامه غذایی در پرستاری سالمند، باید دقت کنید چه مواد غذایی با چه میزان کالری در برنامه فرد سالمند قرار می‌گیرد. غذاهایی باید انتخاب شوند که بدون داشتن کالری زیادی مواد مغذی زیادی به بدن فرد برسانند. غلات کامل، جو دو سر و بلغور می‌توانند انرژی کافی در روز را برای فرد ارائه دهند.

    شیر و پنیر کم چرب یا بدون چربی، شیر سویا و غذاهای دریایی می‌توانند منابع غنی باشند که مصرف آن‌ها مزایای زیادی برای بدن به همراه خواهند داشت. غذاهایی را انتخاب کنید که کلسترول و چربی پایینی دارند. باید از مصرف مواد غذایی دارای چربی‌های ترانس و اشباع خودداری کنید. چربی‌های اشباع شده معمولاً چربی‌هایی هستند که از حیوانات تهیه می‌شوند. چربی‌های ترانس چربی‌های فرآوری شده در مارگارین و روغن‌های گیاهی هستند که ممکن است آن‌ها را در برخی از محصولات و غذاهای سرخ شده در برخی از رستوران‌های فست فود پیدا کنید.

    دربافت مشاوره برای رژیم غذایی از سفیر آرامش

    افزایش سن می‌تواند برای برخی افراد دشوار باشد و مشکلات زیادی را به همراه داشته باشد. برای جلوگیری از ایجاد این مشکلات و بیماری‌های مختلف، بهتر است که به ورزش و رژیم غذایی توجه ویژه ای شود. افراد مسن باید سعی کنند که فعالیت بدنی خود را افزایش دهند و مصرف مواد غذایی مضر را قطع کنند. اگر انجام این کارها به تنهایی دشوار است، استخدام پرستار می‌تواند برای کمک به آن‌ها سودمند باشد. برای استفاده از سفیر آرامش، می‌توانید با ما تماس گرفته و مشاوره دریافت کنید.

    سوالات متداول

    چه ورزش‌هایی برای سالمندان مناسب است؟

    یوگا، پیاده روی و مدیتیشن می‌تواند برای آن‌ها مفید باشد.

    در پرستاری سالمند چه موارد مهم است؟

    توجه به تغذیه از مهم‌ترین موارد به شمار می‌رود.

    آیا مصرف شکر باید در دوران سالمندی قطع شود؟

    اگر چه قطع شدن می‌تواند مشکل ایجاد کند، اما بهتر است که تا حد امکان محدود شود.

    تغذیه فرد سالمند باید تحت نظر که باشد؟

    یک پرستار می‌توان برنامه غذایی فرد سالمند را تنظیم کند.

    چه مواد غذایی مضر محسوب می‌شوند؟

    نمک، شکر، روغن‌های پالم و تراریخته و فست فودها

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان