Safir logo

رابطه استرس و بیماری‌های گوارشی چیست؟

رابطه استرس و بیماری‌های گوارشی

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    آیا میدانید استرس و یبوست چه ارتباطی با یکدیگر دارند؟ آیا می دانید استرس می‌تواند یکی از علل یبوست باشد؟ آیا می دانید رابطه استرس و بیماری‌های گوارشی در چیست؟ در پاسخ به این سوالات باید گفته شود که سطح بالای استرس سبب  تشدید علائم گوارشی مانند درد معده، تغییرات در حرکت روده و حالت تهوع می شود که شامل یبوست نیز خواهد شد. طی تحقیقات به دست آمده ثابت شده است که ارتباط گوناگونی بین مغز و معده وجود دارد، که امکان دارد منجر به علائم یبوست گردد.

    درمان های گسترده ای برای تسکین یبوست ناشی از استرس وجود دارد. در این مقاله سعی شده است ارتباط بین استرس و یبوست و برخی از درمان های آن بیان شود اگر سعی دارید در این رابطه اطلاعات بیشتری به دست بیاورید تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

    بیشتر بخوانید: علل و روش های درمان یبوست در سالمندان

    رابطه استرس و بیماری‌های گوارشی

    هورمون استرس امکان دارد سبب ایجاد یبوست شود، اگر بخواهید بدانید که یبوست چیست؟ باید گفته شود که به مشکل دفع مدفوع یا نداشتن مدفوع یبوست گفته می ‌شود. یبوست در افراد گوناگون علائم متفاوتی دارد که برخی از آنها عبارتند:

    • از مدفوع خشک و سفت یا توده‌ای
    • احساس ناتوانی در تخلیه روده
    • کمتر از سه بار دفع مدفوع در هفته
    • حرکات روده ای که دشوار یا دردناک

    عوامل زیادی در رابطه استرس و بیماری‌های گوارشی و  برای به وجود آوردن یبوست در سالمندان  وجود دارد، از مهمترین علل یبوست کم آبی بدن، رژیم غذایی نامناسب، کمبود فعالیت بدنی می باشد.که یک پرستار سالمند به راحتی می تواند با یک رژیم غذایی مناسب از سالمند نگهداری کند و از مبتلا شدن به یبوست جلوگیر یکند.

    آیا استرس منجر به یبوست می شود؟

    اما استرس نیز منجر به یبوست خواهد شد، پس رابطه استرس و بیماری‌های گوارشی اهمیت دارد.  زمانی که استرس روانی علائم جسمی را به وجود می آورد، به آنها مشکلات روان تنی گفته می شود، به طور مثال هورمون های استرس اثراتی بر بدن خواهند گذاشت که سبب ایجاد یبوست خواهد شد.

    همچنین هنگامی که فرد دارای استرس است احتمال اینکه کمتر ورزش کند، بیشتر بخوابد، آب ننوشد و رژیم غذایی ناسالم داشته باشد، بیشتر خواهد شد، که این عوامل از علل ایجاد یبوست است. محققان طی تحقیقاتی که انجام داده اند به این نتیجه رسیدند که به چند دلیل استرس سبب ایجاد یبوست میشود:

    هنگامی که افراد در شرایط استرس زا قرار میگیرند غدد فوق کلیوی بدن آنها هورمونی به اسم اپی نفرین ترشح کرده که در واکنش به اصطلاح جنگ یا گریز نقش خواهد داشت.

    این واکنش سبب خواهد شد که بدن جریان خون را از روده به سمت سایر اندام های مانند ریه ها، مغز و قلب منحرف کند. در نهایت حرکت روده کند شده و امکان ایجاد یبوست به وجود بیاید. همچنین در زمان استرس نفوذ پذیری روده افزایش می یابد که به ترکیبات التهابی اجازه خواهد داد، وارد روده شده که همین امر منجر به احساس پری شکم یا نفخ شکم خواهد شد. یکی از مشکلات رایج در بین افرادی که به یبوست مبتلا می ‌شوند، همین امر است.

    رابطه استرس و بیماری‌های گوارشی چیست؟
    آیا استر س منجر به یبوست می شود؟

    علل استرس و یبوست و رابطه استرس و بیماری‌های گوارشی

    یکی  دیگر از دلایل و رابطه استرس و بیماری‌های گوارشی این است که استرس می تواند بر باکتری های سالم روده اثرگذار باشد، اما باید گفته شود که این نظریه در تحقیقات تایید نشده است، اما اکثر مردم اعتقاد دارم که استرس امکان دارد تعداد باکتری های سالم روده را در بدن کم کند و در نهایت سرعت هضم کاهش یابد.

    امکان دارد استرس و یبوست بر روی کودکان نیز تاثیر گذار باشد. طی تحقیقات انجام شده روی کودکان مدرسه‌ای ارتباط بین قرار گرفتن در محیط های استرس زا و یبوست کشف شده است. محققان به این نتیجه رسیدند که جوانانی که در زندگی آنها استرس زیادی وجود دارد مانند امتحان ناموفق، از دست دادن شغل و بیماری شدید بیشتر به یبوست مبتلا می شوند.

    درمان یبوست ناشی از استرس در افراد

    در رابطه با اینکه  رابطه استرس و بیماری‌های گوارشی د رچیست؟بهتر است بدانید  یکی از مشکلات رایج در بین اکثر گروه ‌های سنی یبوست است که ممکن است یکی از دلایل به وجود آمدن آن استرس باشد در ادامه مطالب بهترین روش ها برای از بین رفتن یبوست عبارتند از:

    مصرف فیبر فراوان، هیدراته ماندن، بهبود رژیم غذایی و ورزش منظم به کاهش استرس کمک خواهد کرد، زیرا با فعالیت بدنی حرکت روده تحریک شده که به رفع یبوست کمک خواهد کرد. همچنین باید گفته شود که اقدامات گفته شده برای سلامت روان و اصلاح سبک زندگی نیز مفید خواهد بود. که منجر به کاهش سطح استرس روزانه خواهد شد. این نکته نیز باید گفته شود که غذا های سرشار از قند و چربی سیگار و الکل خطر ابتلا به یبوست و استرس را افزایش خواهند داد،که با اجتناب و محدود کردن این موارد می‌توان هر دو مشکل را بهبود داد.

    Maryam Aghaeizade
    Maryam Aghaeizade
    سلام! من مریم هستم. مطالعات و تحقیقات بنده در زمینه سلامت بالینی و پرستاری در منزل، در راستای بهبود کیفیت مراقبت‌های پزشکی و ارتقای سلامت فردی است. از این رو تجربه و دانش حرفه‌ای خود را که در این 10 سال به دست آورده‌ام، برای ارائه خدمات پرستاری باکیفیت و موثر با شما به اشتراک خواهم گذاشت.
    درخواست مشاوره رایگان و خدمات پرستاری
    سایر مقالات مرتبط
    guest
    2 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    درخواست مشاوره رایگان و خدمات پرستاری