درخواست پرستار | مشاوره رایگان

درمان لکنت زبان در کودکان

درمان لکنت زبان در کودکان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    آیا می دانید درمان لکنت زبان در کودکان چگونه است؟ کودکان بین ۲ تا ۵ سال که دچار لکنت موقت شوند، غیر عادی نمی باشد. این زمان مهم ترین دوره در رشد گفتار و زبان است، که امکان دارد لکنت زبان چند هفته تا چند ماه ادامه دار باشد. اکثر لکنت زبان ها با بزرگ شدن کودک از بین خواهد رفت. و به ندرت لکنت زبان کودکان تا بزرگسالی آنان ادامه دار می شود. لکنت زبان کودک شما چه موقتی چه دائمی باشد باید شما اطلاعات لازم را به دست بیاورید. تا به درمان لکنت زبان کودکان بپردازید. برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای مطالب با ما همراه باشید.

    لکنت زبان چیست؟ و درمان آن

    لکنت زبان یا Stammering زمانی پیش می ‌آید، که گفتار عادی کودک با تکرار یا کشیدن صداها یا برخی از کلمات خاص قطع شود، که به آن من و من یا گرفتگی زبان نیز گفته می شود، لکنت زبان از فرکانس و شدت از خفیف تا شدید می باشد. برخی مواقع صحبت در مقابل گروه یا حرف زدن با موبایل شرایط را تشدید کرده، در صورتی که آواز خواندن یا خواندن لکنت زبان را کاهش می دهد. برخی مواقع استرس لکنت زبان را بدتر می کند.و بهتر است جهت درمان لکنت زبان در کودکان هر چه سریعتر اقداماتی توسط والدین صورت گیرد.

    پیشنهاد مقاله : ایده‌هایی برای ایجاد محیط آرام در منزل برای کودکان

    علل و درمان لکنت زبان در کودکان

    در تحقیقات انجام شده به طور واضح عامل لکنت زبان در کودکان مشخص نمی ‌شود. اما نتیجه اکثر آن ها این است که اختلال گفتاری در اثر عوامل گوناگونی رخ می ‌دهد، که در ادامه مطالب برخی از این موارد ذکر شده است:

    ژنتیک:

    اکثر محققان اعتقاد دارند که لکنت زبان یک مولفه ژنتیکی بوده که ۶۰ درصد از تمام کسانی که دارای لکنت زبان هستند، یک عضو نزدیک از خانواده آن ها نیز دارای لکنت زبان است.

    لکنت زبان رشدی:

    اکثر کودکان خردسال که از ۱۸ ماهگی تا ۲ سالگی مهارت های گفتاری خود را تقویت می ‌کنند، دچار لکنت زبان شده که معمولا موقتی می باشد.

    عوامل عصبی:

    طی تحقیقات انجام شده ثابت شده است، مغز کسانی که لکنت زبان دارند با کسانی که اختلال گفتاری ندارند، متفاوت پردازش می ‌کند. در برخی از موارد مشاهده می ‌شود در نحوه انتقال زبان از طریق مغز مشکلی وجود دارد، که دانشمندان به طور دقیق علت این اتفاق را نمی دانند.

    درمان لکنت زبان در کودکان

    بعضی از والدین برای اینکه فرزند خود را در مورد اختلال گفتاری، خود  آگاه نکنند، تمایلی به انجام گفتار درمانی ندارند. کارشناسان به این امر اعتقاد دارند که اگر کودک بیش از سه سال سن دارد و در طول ۳ الی ۶ ماه دچار لکنت شده است. حتماً باید به دنبال ارزیابی بود به این دلیل که امکان دارد کودک بیشتر از یک مشکل رشد موقتی داشته باشد. برای درمان لکنت زبان کودکان باید یک متخصص گفتار درمانی که در این زمینه تخصص دارد انتخاب کنید.

    درمان لکنت زبان در کودکان
    مغز کسانی که لکنت زبان دارند با کسانی که اختلال گفتاری ندارند، متفاوت پردازش می ‌کند.

    ا‌کثر کودکان مبتلا به لکنت به مدت طولانی می توانند از گفتار درمانی استفاده کنند.و والدین برای درمان لکنت زبان در کودکان اقدام کنند. در اکثر موارد مشکل به طور کامل برطرف خواهد شد و در سایر موارد لکنت زبان بهتر می ‌شود. اما لازم به ذکر است نتیجه نهایی هرچه که باشد گفتار درمانی باعث افزایش اعتماد به نفس کودکان می شود، در ادامه ی مطالب برخی از نکاتی که والدین برای درمان لکنت زبان کودکان خود که تاثیر بسزایی خواهد داشت، باید انجام شود، بیان شده است:

    والدین باید آرام و با حوصله با کودک خود صحبت کنند و سایر بزرگسالان خانواده نیز فرزند را به این کار تشویق کنند.و یا از پرستار کودک برای گفتار درمانی کمک بگیرند.

    سعی داشته باشید یک فضای آرام و ساکت در خانه به وجود بیاورید.

    از کودک خود درخواست های مانند آهسته بگو یا میشه واضح تر بگو را نداشته باشید.

    هنگامی که کودک در حال صحبت است سوال و قطع کردن حرف های او را کنار بگذارید.

    هرگز به لکنت زبان یا سایر اختلالات گفتاری کودک توجه نکنید.

    تلاش کنید هر روز یک بار به تنهایی با فرزند خود وقت بگذرانید.

    نتیجه گیری

    همان طور که در مطالب بالا متوجه شدید لکنت زبان یک اختلال گفتاری و زبانی است که امکان دارد به طور موقت یا دائم در کودکان رخ دهد و نیاز به درمان لکنت زبان در کودکان باشد.  والدین برای ارزیابی لکنت زبان کودک خود باید به پزشک مراجعه کرده و در صورت لزوم از متخصص گفتار درمانی کمک بگیرند با مراجعه کودک به گفتار درمانی اعتماد به نفس او افزایش می یابد و برای حرف زدن در مقابل جمع آمادگی بیشتری پیدا می کند

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    1 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان