درخواست پرستار | مشاوره رایگان

تأثیرات طلاق بر کودکان و روش برخورد با آن ها

کاهش تاثیرات طلاق بر کودکان

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    تأثیرات طلاق بر کودکان یک از مهم ترین موضوعات روانشناسی کودکان است که به بررسی جنبه های مختلف تاثیر طلاق بر کودکان می پردازد.

    جدا شدن آسان نیست  و رمان ها و آهنگ های پاپ بسیاری درمورد آن نوشته شده است و هنگامی که کودکان درگیر این موضوع می شوند، طلاق می تواند یک وضعیت حساس باشد.

    کودک  ممکن است احساسات خود را در مورد جدایی پدر و مادر به روش های زیر ابراز کند:

    • آنها احساس عصبانیت می کنند
    • ممکن است از نظر اجتماعی کناره گیر شوند
    • ممکن است نمرات درسی آنها کم شود
    •  اضطراب جدایی را احساس می کنند
    • ممکن است کوچکترها پیشرفتی نداشته باشند
    • الگوی خوردن و خواب آنها تغییر می کند
    • ممکن است طرف یکی از والدین را بگیرند
    • دچار افسردگی می شوند
    • رفتارهای مخاطره آمیز انجام می دهند
    • در روابط خود دچار مشکل می شوند

    کاهش تأثیرات طلاق بر کودکان

    هیچ راه دیگری وجود ندارد، صحبت در مورد طلاق با فرزندان سخت است. هنگامی که در مرحله طلاق هستید احتمالا قبلا به آن فکر کرده و میلیون ها بار در مورد آن صحبت کرده اید.

    با این حال، فرزندان شما ممکن است هیچ ایده ای از آنچه اتفاق افتاده است نداشته باشند. از نظر آنها، این فکر ممکن است کاملا دور از ذهن باشد. یک بحث آزاد و صادقانه می تواند کمک کند.

    نکات مهم برای گفتگو و کاهش تأثیرات طلاق بر کودکان

    • دو یا سه هفته قبل از جدایی موضوع را خوب مطرح کنید.

    این به بچه ها کمی زمان می دهد تا شرایط را پردازش کنند.

    • حتماً برنامه ای در ذهن خود داشته باشید، حتی اگر کامل نباشد.

    فرزند شما احتمالاً در مورد چگونگی انجام متارکه سوالات زیادی دارد (چه کسی به خارج از خانه منتقل می شود، به کجا منتقل می شود، چگونه می تواند بازدید داشته باشد و غیره)، و وجود چارچوبی برای او اطمینان خاطر ایجاد می کند.

    • صحبت را در فضایی آرام و بدون حواس پرتی انجام دهید.

    همچنین ممکن است بخواهید اطمینان حاصل کنید که هیچ موضوع و مسئله ای این بحث را قطع نخواهد کرد. به عنوان مثال ، یک روز آخر هفته ممکن است بهترین گزینه باشد.

    • یک روز یا بیشتر، قبل از این که کودک خود را در جریان بگذارید به معلم فرزند خود بگویید.

    درصورتیکه کودک شما شروع به نشان دادن واکنش می کند یا به حمایت نیاز دارد معلم او در جریان است. البته می توانید درخواست کنید که معلم این مسئله را به فرزند شما نگوید، مگر اینکه فرزندتان آن را به او بگوید.

    تاثیرات طلاق بر فرزندان
    اوضاع حتی در جدایی هایی که دو طرف باهم همکاری دارند نیز می‌تواند سخت شود.

    • در برخی از موارد با تمرکز و با دقت عمل کنید

    ، مانند اینکه به فرزندتان بگویید که چطور شما و شریک زندگی خود به راحتی به این تصمیم نرسیدید. بلکه شما مدتها بعد از امتحان کردن روش های مختلف برای بهتر کردن اوضاع و بی نتیجه ماندن، در مورد این مسئله فکر کرده اید.

    • به کودک خود اطمینان دهید که این جدایی پاسخی به رفتار او نیست.

    همینطور توضیح دهید كه چگونه كودك شما آزاد است كه به طور كامل و برابر هر یك از والدین را دوست داشته باشد. درمقابل مقصر جلوه دادن طرف دیگر مقاومت کنید، حتی اگر با توجه به شرایط غیرممکن به نظر برسد.

    • حتماً به کودک خود فضای لازم را بدهید تا با احساساتی که نیاز است مواجه شود.

    حتی ممکن است بخواهید چیزی مانند این جمله بگویید: “همه احساساتی که داری عادی هستند. ممکن است احساس نگرانی، عصبانیت یا حتی غمگین بودن داشته باشی و این اشکالی ندارد. ما با این احساسات با هم کنار خواهیم آمد. ”

    پیشنهاد مقاله : چگونه می توان به فرد مبتلا به افسردگی پنهان کمک نمود؟

    قرار ملاقات و ازدواج مجدد

    سرانجام ، شما یا همسر سابق شما ممکن است شخص دیگری را پیدا کنید که می خواهید زندگی خود را با او سپری کنید و این می تواند مانند یک مسئله خاص باشد که باید با مهارت با بچه ها مطرح شود.

    مهم است که قبل از اولین جلسه ملاقات در مورد این مسئله صحبت کنید. در غیر این صورت، پیدا کردن زمان مناسب، مشخص کردن مرزها و شرایط کاملاً به والدین بستگی دارد، اما اینها همه نکاتی برای بحث است که باید قبل از وارد شدن بچه ها به یک موقعیت بالقوه عاطفی مطرح شود.

    برای مثال می توانید قبل از درگیر کردن بچه ها تا چند ماه که در یک رابطه جدید وارد شده اید صبرکنید. اما جدول زمانی برای هر خانواده متفاوت به نظر می رسد.

    در مورد مرزهایی که تعیین کرده اید نیز همین طور است. مهم نیست که چطور این کار را انجام دهید ، تمام تلاش خود را بکنید تا برای هرگونه احساساتی که به وجود می آید، یک برنامه و درک کافی داشته باشید.

    برای کنار آمدن با این مسئله به فرزندان خود کمک کنید

    اوضاع حتی در جدایی هایی که دو طرف بسیار با هم همکاری دارند نیز می تواند سخت شود. طلاق موضوع ساده ای برای مطرح شدن نيست. اما فرزندان شما از شفافیت درباره این موضوع و درک شما از موقعیت آنها در این شرایط قدردانی خواهند کرد.

    روشهای کمک به کودک برای کاهش تأثیرات طلاق بر کودکان

    • کودک خود را تشویق کنید تا با شما صحبت کند.

    توضیح دهید که شما مکانی امن برای بیان کردن هر احساسی که ممکن است داشته باشند هستید. سپس و از همه مهمتر به هر چیزی که آنها می گویند به دقت گوش دهید.

    • توجه داشته باشید که نحوه عملکرد بچه ها با هم متفاوت است.

    آنچه برای یکی از فرزندان شما مفید است ممکن است برای دیگری جواب ندهد. به هر عملكرد یا نشانه ای که از فرزندان خود می بینید توجه كنید و بر اساس آن روش کاهش تأثیرات طلاق بر کودکان خود را انتخاب كنید.

    • سعی کنید در صورت امکان کشمکش و تضاد بین خود و همسر سابق خود را از بین ببرید

    (و ممکن است همیشه این امکان وجود نداشته باشد). وقتی والدین در مقابل بچه های خود دعوا می کنند، ممکن است منجر به “جانبداری” یا وفاداری نسبت به یکی از والدین شود. (اگرچه این یک پدیده طلاق نیست. این اتفاق در مورد بچه های زوج هایی که دعوا می کنند نیز رخ می دهد.)

    • در صورت نیاز کمک بخواهید.

    برای کاهش تأثیرات طلاق بر کودکان ممکن است  نیاز به کمک سیستم پشتیبانی خانواده و دوستان داشته باشید. اما اگر کودک شما شروع به نشان دادن برخی علائم هشدار دهنده کرده است، با پزشک متخصص اطفال یا یک متخصص بهداشت روان یا مشاور تماس بگیرید. نیازی نیست که به تنهایی با مسائل روبرو شوید.

    • با خودت مهربان باش.

    بله، فرزند شما نیاز دارد که شما را محکم ببیند اما شما فقط یک انسان هستید. اینکه احساسات خود را در مقابل فرزندانتان بروز دهید هیچ مشکلی ندارد و حتی توصیه می شود. نشان دادن احساسات از جانب شما به احتمال زیاد به فرزندان شما کمک می کند تا احساسات خود را بهتر بروز دهند.

    نکات پایانی مهم درباره تأثیرات طلاق بر کودکان

    در بسیاری از تحقیقات و نوشتارهای مربوط به طلاق، مشخص است که بچه ها مقاوم هستند. تأثیرات طلاق بر کودکان در یک تا سه سال اول بیشتر چالش برانگیز است.

    علاوه بر این، همه بچه ها تنها اثرات منفی ناشی از طلاق را نمی بینند. کسانی که در محیط هایی که درگیری بسیاری بین والدین وجود داشته زندگی می کردند حتی ممکن است جدایی را امری مثبت بدانند.

    در پایان، هر خانواده ای راهکارهای مناسب خود را دارد و خانواده ها می توانند به شکل های متفاوتی با این مسئله کنار بیایند. تمام تلاش خود را بکنید تا به فرزند خود توضیح دهید که  هر اتفاقی هم بیفتد شما هنوز یک خانواده هستید فقط دچار تغییر می شوید.

    کودک شما بیش از هر چیز دیگری می خواهد بداند که از عشق و پشتیبانی بی قید و شرط شما بدون توجه به وضعیت رابطه شما برخوردار است.

    مرکز پرستاری سفیر آرامش با داشتن مجوز رسمی از وزارت بهداشت سال هاست که در عرصه سفیر آرامش و مراقبتی در منزل فعالیت دارد . کادر مجرب این مرکز اعم از پرستار سالمند ، پرستار کودک و پرستار بیمار در هر ساعت شبانه روز آماده خدمت گزاری به همشهریان گرامی می باشند.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان