Safir logo

بیماری گل مژه و روش های درمان آن  چیست؟

بیماری گل مژه

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    آیا می دانید بیماری گل مژه و روش های درمان آن چیست؟ عفونتی که در پلک چشم به صورت یک برجستگی قرمز و حساس در لبه پلک به وجود می آید، گل واژه نام دارد. عاملفیر به وجود آورنده گل‌ مژه باکتری ها می باشند، که این بیماری امکان دارد درون پلک یا خارج از آن به وجود بیاید. زمانی که غده چربی به علت آلودگی، آرایش یا پوست مرده مسدود شود، باکتری ها داخل آن باقی مانده و سبب به وجود آمدن عفونت خواهند شد، که به این غده آلوده گل مژه می گویند. در ادامه مطالب ما را همراهی کنید تا اطلاعات بیشتری در مورد بیماری گل مژه و روش های درمانی آن به دست بیاورید.

    بیماری گل مژه و انواع آن کدام است؟

    بیماری گل مژه به وسیله باکتری به وجود می ‌آید که دو نوع، گل مژه داخلی که یک لکه در داخل غده چربی کوچک پلک، و خار خارجی، لکه به وجود آمده در پایه مژه است.

    بیماری گل مژه
    بیماری گل مژه به وسیله باکتری به وجود می ‌آید.

    گل مژه به دلیل انسداد غده چربی به وجود می ‌آید اما عوامل دیگری مانند خارش، شالازیا، میلیا از عوامل به وجود آورنده این بیماری هستند. باکتری استافیلوکوک از عوامل به وجود آورنده گل مژه هست که در بینی دیده می شود، اگر پس از مالیدن بینی چشم ها را مالید این باکتری به راحتی به چشم انتقال می یابد.

    سلول های مژه به وسیله باکتری ها دچار التهاب یا عفونت میشوند زمانی که مجرای غدد چربی مسدود شود چربی توانایی تخلیه نخواهد داشت و به غده بر می گردد، در نهایت غده دچار التهاب شده، متورم می گردد و سبب به وجود آمدن بیماری گل مژه میشود.

    روش های درمان بیماری گل مژه

    پس از تشخیص بیماری گل مژه می توان از عوامل گوناگونی برای درمان آن استفاده کرد، در ادامه مطالب برخی از درمان‌ های گل مژه ذکر شده است:

    • تمیز کردن پلک
    •  شستشوی مرتب دستان
    •  به کارگیری پد پاک کننده پلک
    •  استفاده نکردن از آرایش چشم
    •  شستشوی چشم ها به وسیله کمپرس گرم یا دستمال گردن
    •  به کارگیری کرم های آنتی بیوتیک
    •  ماساژ آرام
    • و اما در ادامه برخی از عوامل پیشگیری از گل مژه عبارتند از:
    • لمس نکردن چشمان و عدم مالش آنها
    • شست و شوی مرتب دستان و استفاده از ضدعفونی کننده دست

    درمان عوامل خارش چشم مانند حساسیت

    در صورت استفاده از لنزهای تماسی دستورالعمل آنها را به دقت مطالعه کرده و آنها را تمیز کنید.

    اگر در شرایطی که در ادامه مطالب بیان شده است قرار گرفته ‌اید برای درمان گل مژه باید به پزشک مراجعه کنید:

    1. بزرگ شدن گل مژه به طور مداوم
    2.  بهبود چربی پس از چند روز
    3.  افزایش تورم به وجود آمده به طور مداوم
    4.  تحت تاثیر قرار گرفتن بینایی

    موسسه پرستاری سفیر ارامش با دارا بودن مجوز رسمی از وزارت بهداشت و سابقه چندین ساله در امر خدمت رسانی و اعزام پرستار به منازل با به کارگیری نیروی کار مجرب و متخصص به طور شبانه روزی، ساعتی و شبانه آماده خدمت رسانی به تمام مردم می باشد. شما میتوانید با استخدام پرستار بیمار در منزل از بیماران خود مراقبت های لازم را انجام دهید، و بهبود بیماری او را سریع تر کنید.

    شما برای عزیزان خود که به بیماری گل مژه مبتلا سده اند، پرستار در منزل را استخدام کنید تا با انجام دادن اقدامات لازم بیماری آنان درمان شود.

    بیماری گل مژه چه مدت دوام دارد؟

    برخی از گل مژه ها سبک بوده و بین ۳ الی ۷ روز درمان می شود اما برخی از آنها یک الی دو هفته ادامه دار خواهد بود، اگر به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه در روز از کمپرس گرم استفاده کنید تا بیماری گل مژه درمان شود، روند بهبودی گل مژه سریع تر می شود، در واقع این روش برای تسکین درد موثر بوده و آن را درمان خواهد کرد. در اکثر موارد ماده داخلی گل مژه بدون دستکاری باز، تخلیه و بهبود خواهد یافت.

    بیماری.روزئولا
    اکثر انواع گل مژه به وسیله داروهای خانگی مثل کمپرس گرم درمان می شوند.

    لازم به ذکر است که اکثر انواع گل مژه به وسیله داروهای خانگی مثل کمپرس گرم درمان می شوند اما برای درمان برخی از آنها باید تحت درمان پزشک قرار گرفت.

    این نکته نیز باید گفته شود همانطور که نباید جوش به وجود آمده در بدن را دستکاری کرد گل مژه نیز نباید دستکاری شود، باید اجازه داد گل مژه خود به خود تخلیه شود در برخی از مواقع امکان دارد گل مژه به وجود آمده در داخل پلک خود به خود باز و تخلیه نشود، به همین دلیل برای درمان آن باید به چشم پزشک مراجعه کرد. امکان دارد چشم پزشک برای درمان آن آنتی بیوتیک تجویز کند.

    Maryam Aghaeizade
    Maryam Aghaeizade
    سلام! من مریم هستم. مطالعات و تحقیقات بنده در زمینه سلامت بالینی و پرستاری در منزل، در راستای بهبود کیفیت مراقبت‌های پزشکی و ارتقای سلامت فردی است. از این رو تجربه و دانش حرفه‌ای خود را که در این 10 سال به دست آورده‌ام، برای ارائه خدمات پرستاری باکیفیت و موثر با شما به اشتراک خواهم گذاشت.
    درخواست مشاوره رایگان و خدمات پرستاری
    سایر مقالات مرتبط
    guest
    4 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها
    درخواست مشاوره رایگان و خدمات پرستاری