درخواست پرستار | مشاوره رایگان

نکات مهم برای ارتباط گیری پرستار سالمند با بیمار سالمند

ارتباط گیری پرستار سالمند با بیمار سالمند

این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

فهرست مطالب
    برای شروع تولید فهرست مطالب ، یک هدر اضافه کنید

    یک عامل مهم، ارتباط موثر پرستار سالمند با شخص سالمند است که باعث بهبود نتایج بیمار سالمند از درمان می‌شود. هنگامی که پرستار سالمند از بیماران سالمند مختلفی مراقبت می‌­کند که مشکلات متعددی دارند، مانند کمبود شنوایی، اختلال بینایی، زوال عقل یا آلزایمر. بیمار ممکن است از اختلالاتی مرتبط با سن خود رنج ببرد.

    ده نکته مهم ارتباط گیری پرستار با بیمار سالمند 

    مهم‌ترین نکاتی که در زمان ارتباط گیری پرستار سالمند با پرستار بیمار حایز اهمیت است مانند:

    1. با زبان بدن درست شروع کنید
    2. ارتباط موثر پرستار سالمندتمرین صبر
    3. احترام مناسب
    4. تمرین گوش دادن فعال
    5. ارتباط موثر پرستار سالمند ایجاد ارتباط و تفاهم
    6. پرستار سالمند ابراز صمیمیت
    7. تشخیص چالش­‌های حسی
    8. اطمینان از راحتی بیمار
    9. استفاده از زبان ساده
    10. ارتباط موثر پرستار سالمند ابراز همدلی

    که در ادامه به توضیح کامل تری از آن می‌پردازیم:

    1: با زبان بدن درست شروع کنید

    پرستار سالمند باید در حالت نشسته و روبری سالمند قرار بگیرد تا بتوانند به خوبی با هم ارتباط برقرار کنند. در این حالت حواس سالمند کمتر پرت می­‌شود و پرستار سالمند می‌تواند به طور مناسب و کامل بر روی بیمار تمرکز کند و منظور خود را به او برساند. پرستار سالمند باید در طول گفتگو با سالمند ارتباط چشمی را حفظ کند، زیرا از این طریق توجه سالمند به پرستار سالمند جلب می‌شود.

    2: ارتباط موثر پرستار سالمندتمرین صبر

    پرستار سالمند باید هنگام رسیدگی به به افراد مسن صبور باشد. گاهی اوقات پرستار سالمند باید یک نکته را چندین بار تکرار کند تا بیمار بتواند به طور کامل منظور را درک کند. اگر در برقراری ارتباط بین پرستار سالمند و بیمار نیاز به تکرار چندین باره باشد، پرستار باید سرعت صحبت کردن خود را کاهش دهد و به طور واضح­تر صحبت کند تا بیمار کاملا متوجه منظور او شود.

     3: احترام مناسب

    بسیار شنیده­‌ایم که «به بزرگترهایتان احترام بگذارید». هنگام درمان و رسیدگی به سالمند لازم است که جهت ارتباط موثر پرستار سالمند حتما به این موضوع دقت داشته باشد. پرستار سالمند باید به یاد داشته باشد که بیماران سالمند ممکن است عقاید متفاوتی در خصوص موضوعات معاصر داشته باشند.

    ارتباط با سالمند
    پرستار سالمند باید به یاد داشته باشد که بیماران سالمند ممکن است عقاید متفاوتی داشته باشند.

    4: تمرین گوش دادن فعال

    هنگام رسیدگی به سالمندان، لازم است که پرستار سالمند به طور فعال به حرف­‌هایشان گوش دهد و به یاد داشته باشد که هر دو طرف ممکن است مشکلاتی در بیان ایده‌­ها و منظورشان به یکدیگر داشته باشند. همچنین پرستار کودک باید از زبان بدن استفاده کند، مثل تکان دادن سر به نشانه تصدیق تا به سالمند بفهماند که متوجه منظور اوست. اگر پرستار سالمند موفق به فهم منظور سالمند نشود، باید از او سوالاتی بپرسد تا منظور او را متوجه شود.

    5: ارتباط موثر پرستار سالمند ایجاد ارتباط و تفاهم

    به منظور ایجاد ارتباط و تفاهم با سالمند، لازم است سازمان­‌های بهداشتی اطمینان حاصل کنند که پرستار و سایر افرادی که در ارتباط با بیمار کار می­‌کنند، تعاملات مثبتی با بیمار دارند. پرستار باید به درستی خود را به سالمند معرفی کند و از او بپرسد که ترجیح می­‌دهد چگونه مورد خطاب قرار گیرد. پرستار می­‌تواند پس از چندین بار صدا زدن سالمند به اسمی که دلخواه اوست، فضای دوستی را بین خود و سالمند برقرار کند.

    6: پرستار سالمند ابراز صمیمیت

    در طی ملاقات­‌های متعدد، پرستار سالمند باید سوالات مناسبی را درباره شرایط زندگی و شرایط اجتماعی سالمند بپرسد. لازم است پرستار سالمند درک کند که فرهنگ و عقاید بیمار نقش مهمی در درمان او بازی می‌­کنند. در نتیجه تصمیم­‌گیری برای هر دو طرف آسان‌­تر می‌شود. علاوه‌بر سواد فرهنگی، لازم است که پرستار سالمند از پیش فرض­‌های مرتبط با سن در مورد سالمند اجتناب کند.

    پیشنهاد مقاله: پرستار سالمند ارزان، دستمزد پرستار سالمند در منزل

    7: تشخیص چالش‌­های حسی

    حواس پرتی­‌ها، مثل همراهی با پرستار سالمند، اختلالات شناختی یا کمبود شنوایی می‌­توانند ایجاد ارتباط را بین پرستار سالمند و سالمند دشوار کنند.

    نکاتی برای ارتباط موثر با سالمند

    ناراحتی‌­های جسمی سالمند، باعث کاهش حواس پرتی سالمند می‌شود.

    تقریبا یک سوم افراد سالمند بالای 65 سال دارای مشکلات شنوایی هستند و یک چهارم افراد سالمند بالای 75 سال مشکلات بینایی دارند. تاثیرات بیماری­‌های مزمن روی هر فرد متفاوت است. لازم است که پرستار سالمند از این شرایط آگاه باشد و آن‌­ها را به خاطر بسپرد.

    8: اطمینان از راحتی بیمار

    راحتی جسمی نکته مهمی برای بیمار و اعضای خانواده اوست. کم‌کردن ناراحتی‌­های جسمی باعث کاهش حواس پرتی سالمند در طول درمان او با پرستار سالمند می‌شود. ایجاد و حفظ احساس راحتی برای سالمند می‌تواند برای پرستار سالمند دشوار باشد، مخصوصا برای افرادی که از چندین بیماری رنج می‌برند. پرستار می­‌تواند با انجام کارهای ساده­ای از راحت بودن سالمند اطمینان حاصل کند، مانند پیشنهادِ دادن یک پتو یا لباس به بیمار.

    9: استفاده از زبان ساده

    با مسن­‌تر شدن بیمار، فیزیولوژی بدن بیمار به طور قابل توجهی تغییر می‌­کند. بیماران مسن ممکن است شنوایی، بینایی، حافظه کوتاه مدت و بلند مدت خود را از دست بدهند و این تغییرات بر نحوه دریافت و پردازش اطلاعات توسط آن‌­ها تاثیر خواهد گذاشت. پرستار باید با زبانی ساده با سالمند صحبت کند و از پیچیدگی کلامی بپرهیزد تا سالمند به درستی منظور او را متوجه شود.

    10: ارتباط موثر پرستار سالمند ابراز همدلی

    همدلی صمیمانه باعث ایجاد تفاهم می­گردد. بیمار باید احساس کند که پرستار سالمند او را درک می‌کند و متوجه نگرانی­‌های اوست. با ایجاد ارتباطات باز و صادقانه، پرستار سالمند با مشکلات بیمار به طور واقعی آشنا خواهد شد و به مراقبت از او خواهد پرداخت. اگر ارتباطات بین پرستار سالمند و بیمار به درستی برقرار نشود، نتایج معکوسی به بار خواهد آورد و درمان موفقیت آمیز نخواهد بود. با افزایش سن متوسط جامعه، پرستار از افراد سالمند بیشتری مراقبت خواهد کرد. پرستار با افزایش تجرب‌ه­اش در این زمینه می­‌تواند مراقبت موثرتر و مفیدتری برای سالمندان طرح ریزی کند.

    سخن پایانی

    نکتاتی که در ادامه به بررسی مقاله‌ای در موسسه پرستاری سفیر آرامش به آن­‌ها پرداختیم ممکن است زمان­بر به نظر برسند، اما می‌توانند نتایج طولانی مدت قابل توجهی ارائه دهند و به پرستار سالمند به نحو شایانی در انجام مسئولیت­‌هایش کمک کنند. یک پرستار کاربلد و متخصص می‌تواند با برقراری یک رابطه موثر با سالمند و مدیریت رفتارش با بیمار سالمند، نقش خیلی مثبتی در تحکیم روحیه سالند داشته باشد.

    0 0 رای ها
    امتیاز خود را ثبت کنید
    guest
    0 دیدگاه
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه دیدگاه ها

    درخواست پرستار | مشاوره رایگان